مجله تاپ‌ناز‌

سفر به قلب کهکشان گیلان؛ قلعۀ رودخان

گیلان دهمین استان پر جمعیت کشور و دومین استان پر جمعیت شمال ایران بعد از مازندران است. از امتیازات این استان مرز زمینی مشترک با کشور آذربایجان از طریق شهر آستارا است که بسیاری از مراودات تجاری ایران و باکو از این طریق انجام می شود. از این استان به عنوان “ایالت تالش” هم یاد می شود، جایی که در شمال غربی ارتفاعات تالش با امتداد در خطوطی پیوسته مرز گیلان و آذربایجان را از هم جدا می کنند.

از منظر آب و هوا؛ گیلان وضعیت توپوگرافی بسیار ویژه ای دارد و عموماً با منطقه ای مرطوب و بارانی طرفیم. این وضعیت جوی موجب پدیدار شدن پوشش گیاهی غنی ‌ای شده که نتیجه آن گسترش “جنگل های هیرکانی” است. ناحیه ای با وسعت زیاد که به دلیل حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و وضعیت جوی متفاوت حاوی گونه های گیاهی و جانوری بیشماری است.

بسیاری از مناطق جنگی شمال کشور سال هاست از دسترس انسانی خارج شده و جزو مناطق حفاظت شده محسوب می شوند و بسیاری از مناطق دیگر همچون تالاب بندر انزلی به دلیل مورفولوژی منطقه و شکل بستر کوه پایه دارای محیط زیستی ویژه ای هستند که آن را از هر نظر برای گردشگری و کوچ سالانه پرندگان مناسب می کند. لاله مردابییا همان گل “لوتوس هندی” یکی از این عجایب زیست محیطی همین مورفولوژی است که صرفاً به دلیل طبیعت منطقه در تالاب انزلی می روید.

سفر به قلب کهکشان گیلان؛ قلعۀ رودخان

ساختار مورفولوژی بکر گیلان در کنار جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی این منطقه موجب پدید آمدن تور گیلان برای سیر و سیاحت در این استان شده که البته وجود اینگونه تورهای گردشگری طرفداران بسیاری هم دارد. صنعت گردشگری گیلان به لطف این ساختار هر سال پذیرای بیش از 5 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است و به همین دلیل از قطب های مهم گردشگری کشور محسوب می شود. از جمله معروف ترین نقاط گردشگری محبوب این استان، تالاب بندر انزلی، روستای ماسوله و قلعه رودخان هستند که در این بررسی به صورت اجمالی می خواهیم نگاهی به دژ مستحگم گیلان یعنی قلعه رودخان بیندازیم.

قلعه رودخان دقیقاً کجاست؟

برای رسیدن به قلعه رودخان ابتدا باید به رشت سفر کنید. می توانید با تهیه بلیط قطار رشت، هواپیمای رشت، اتوبوس رشت و یا اتومبیل رشت مقدمات سفرتان را آماده کنید. بعد از رسیدن به رشت باید به سمت شهر فومن که در 30 کیلومتری رشت قرار دارد حرکت کنید. پس از رسیدن به فومن با گذر از روستاهای سیاه کش، شمس تالان، گوران پس، هولس و … می توانید “قلعه رودخان” را در فاصله 22 کیلومتری از این شهر پیدا کنید که حدود 40 دقیقه رانندگی دارد.

قلعه رودخان دارای نام های مختلفی است. از “قلعه حسامی” تا “دژ رودخان” القابی است که به دلایل مختلفی توسط محلی‎‌های منطقه به آن داده شده است. رودخان نام “گیلکی” و بومی آن است و به این جهت با این نام شهرت یافته که در کنار رودخانه ای با همین نام بنا شده است. “رودخان” مترادف نام گیلکی قلعه هست که در زبان تالشی “قُله روخان خوانده می شود. قلعه رودخان اولین بار در سال 1830 میلادی (معادل 1208 ش و 1245 ق.) توسط آلکساندر شودزکو خچکو کشف شد و مورد توجه محققین و سپس تاریخ نگاران مختلف شد.

سفر به قلب کهکشان گیلان؛ قلعۀ رودخان

دژ مستحکمی که قدمتش به زمان سلجوقیان می رسد. مساحتی معادل 2.600 هزار متر مربع دارد و با دیواری به طول 1500 متر، به 65 برج دیدبانی و جنگی مجهز شده است. از قلعه رودخان تا روستای ماسوله 50 کیلومتر فاصله هست که معادل 70 دقیقه رانندگی در آن جاده کوهستانی است. ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا حدود 715 متر تخمین زده شده که در کنار رودی با همین نام در ارتفاعات روستای رودخان احداث شده است.

گفته شده قلعه رودخان در ادامه قلعه های دولت اسماعیلیان و بعد از “قلعۀ الموت قزوین” ساخته شده و در دورۀ سلجوقیان بازسازی شده است. این قلعه محل فرمانروایی امیره حسام الدین دباج فومنی بوده که به عنوان قدرت اول منطقۀ گیلان از حکومت مرکزی وقت یعنی صفویان سرپیچی کرده و با احیای قلعه سعی کرده در مقابل حکومت مرکزی مقاومت کند که در نهایت بدون هیچ موفقیتی دستگیر و در تبریز اعدام شد.

از ساختمان های مهم داخل قلعه می توانیم به حوض، آب انبار، اسلحه خانه، زندان، درهای اضطراری، حمام، محل زندگی حاکم، حرم سرای شاه و چندین واحد مسکونی اشاره کنیم که توسط دیوار و برج های حفاظتی برج محصور شده اند.

برای اقامت در در قلعه رودخان کجا بریم؟

یکی از سوالات مهم برای گردشگران قلعه رودخان شاید این باشد که شب کجا اقامت کنند!؟ با توجه به ماهیت منطقه، برای اقامت می توانید از ویلاها و اقامتگاه های مختلفی که در مسیر و در منطقه قلعه رودخان قرار دارند استفاده کنید. اما اگر به فکر رزرو هتل رشت یا هتل فومن هستید و می خواهید اقامتی راحت و شیک را تجربه کنید پیشنهاد ما هتل های زیر است.

هتل معین فومن

به لحاظ فاصله، شهر فومن فاصله کمتری به قلعه رودخان دارد. از این رو اگر قصد دارید در مکانی خوب و با کیفیت اقامت داشته باشید، پیشنهاد ما هتل 5 ستاره معین فومن است که در 3 کیلومتری جادۀ ماسوله واقع شده و تا قلعه رودخان 22 کیلومتر، معادل 40 دقیقه رانندگی فاصله دارد. از نظر موقعیت مکانی هم به قلعه رودخان نزدیک است و هم به روستای ماسوله. بنابراین می توانید تجربه یک سفر خاطره انگیز را بدست آورید.

هتل کادوس بزرگ رشت

اگر هم در رشت اقامت دارید و هنوز به سمت قلعه رودخان نرفتید، اما می خواهید لحظاتی خوب را در هتلی با کیفیت تجربه کنید، پیشنهاد ما اقامت در هتل 5 ستاره کادوس بزرگ رشت است. هتل کادوس حدود 50 کیلومتر تا قلعه رودخان فاصله دارد که معادل حدوداً 70 دقیقه رانندگی است. هتل کادوس رشت سال 1362 افتتاح شده و سال 1391 بازسازی شده است.

هتل شبستان رشت

اگر هزینه اقامت در هتل کادوس رشت بالاست، اما همچنان اقامت در جایی با کیفیت، اما با هزینه کمتر مد نظرتان است، پیشنهاد ما اقامت در هتل 4 ستاره شبستان رشت است. هتل شبستان هم حدود 50 کیلومتر تا قلعه رودخان فاصله دارد که تقریباً معادل 80 دقیقه رانندگی است. هتل شبستان سال 1391 افتتاح شده و در 5 طبقه انواع واحدهای اقامتی با امکانات مناسب را در اختیار مسافرین مقیم قرار می دهد.

قلعه رودخان گیلان یکی از شگفت انگیز ترین نقاط گردشگری ایران است که پیشنهاد می کنیم در سفر به گیلان حتماً تا انتهای مسیر قلعه بروید تا خستگی دیدن قلعه رودخان از تنتان خارج شود. با اقامت در یکی از هتل های بالا می توانید با کمی استراحت و کلی انرژی، سفری دل انگیز به قلعه رودخان داشته باشید.

منبع:eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل:  info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه را ببینید!