مجله تاپ‌ناز‌

آیا ایده شهزاد دانا برای سفر به ماه با آسانسور فضایی محقق می شود؟

آیا ایده شهزاد دانا برای سفر به ماه با آسانسور فضایی محقق می شود؟

زمانیکه بحث از سفر به فضا و سیارات دیگر پیش می آید ، معمولاً اولین چیزی که به ذهنمان میرسد ساخت موشک و پرتابه و فضاپیماهای پیچیده و گران قیمت ، برای خروج از مدار زمین و حرکت به سمت مقصد فضایی است.

اما شهزاد دانا مدیر پروژه علمی تحقیقاتی تی تو مون ، ایده های جالب و جایگزینی برای سفر به فضا و حتی ماه دارد. ایده استفاده از یک آسانسور فضایی برای انتقال انسان ها !

در نگاه اول این ایده کمی عجیب بنظر میرسد ، اما آیا چنین کاری عملی است؟

برای پاسخ به این سئوال بیاید این ایده را کمی روشنتر بیان کنیم:

اولاً باید مشخص کنیم که از آسانسور فضایی برای چه هدفی میخواهیم استفاده کنیم . آیا میخواهیم از آسانسور برای انتقال به یک ایستگاه فضایی در مدار زمین استفاده کنیم یا اینکه میخواهیم با استفاده از آسانسور مستقیماً به سطح ماه منتقل شویم. بر این اساس دو نوع آسانسور مختلف میتوان ساخت.

  • برای حالت اول یک کابل مستحکم با موتورهای پیشران داریم که در نهایت به یک ایستگاه فضایی در مدار زمین متصل شده و آسانسور به صورت کپسولی در طول این کابل حرکت می کند. سر دیگر کابل توسط افساری روی سطح کره زمین متصل میشود.
  • در حالت دوم کابل ها مستیقماً از سطح زمین به سطح کره ماه متصل شده و آسانسور در بین کابل ها حرکت می کند.

عملی شدن این ایده اما چالش هایی بسیاری با خود دارد که در ذیل آنها را لیست وار برای شما توضیح میدهیم:

  • کابل های مورد نظر باید فوق العاده قوی باشند که برای این کار میتوان از لوله های کربنی توخالی که تقریباً صد برابر فولاد مقاومت دارند ، استفاده کرد.
  • در حال حاضر تکنولوژی برای ساخت کابل هایی به این حد طولانی وجود ندارد.
  • در حال حاضر بیش از 17 هزار ماهواره در مدار زمین وجود دارد که پیدا کردن یک نقطه امن برای جلوگیری از ایجاد تصادم بین کابل و این اشیا متحرک دشوار است.

حال که ایده آسانسور فضایی برایتان روشنتر شد ، میتوان دریافت که با وجود چالش های سختی که برخی از آنها هنوز هم راهکاری برایشان وجود ندارد ، اما این ایده میتواند در آینده نزدیک عملی شود و سطح جدیدی از سفرهای فضایی برای نسل بشر آغاز گردد.

شهزاد دانا و تیم تحقیقاتش در پروژه ttomoon روی خلق چنین ایده های جدیدی کار می کنند و مطمئناً با تکمیل تحقیقات ، از پس حل کردن چالش های موجود نیز بر می آیند . برای اطلاع از جدیدترین ایده های مطرح شده در پروژه علمی تی تومون ، میتوانید وبسایت پروژه را دنبال کنید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!