مجله تاپ‌ناز‌

سم‌ زدایی بدن چیست و چگونه انجام می‌ شود؟

اولین قدم برای پاک‌کردن بدن از مواد مخدر و ‌ترک اعتیاد در صورت گذر از مرحله پیشگیری از اعتیاد و ترک اعتیاد عمل سم‌زدایی است که عموم مردم این کار را با تصفیه خون می‌شناسند. سم‌زدایی بهترین و سریع‌ترین راه برای پاک‌سازی بدن از مواد مخدر است. البته ناگفته نماند سم‌زدایی به‌تنهایی نمی‌تواند یک روش قطعی و همیشگی برای درمان مشکل اعتیاد باشد و در کنار سم‌زدایی یا تصفیه خون باید بیمار تحت مشاوره‌های روانشناسی قرار بگیرد تا آثار اعتیاد از روان بیمار نیز پاک شود. در ادامه قصد داریم شما عزیزان را با سم‌زدایی بدن از مواد مخدر و تصفیه خون برای ترک اعتیاد بیشتر آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

سم‌ زدایی بدن چیست و چگونه انجام می‌ شود؟

 

یکی از مهم‌ترین خدماتی که توسط مرکز ترک اعتیاد یا همان کلینیک‌‌های معتبر ارائه می‌شود سم‌زدایی بدن از مواد مخدر است. سم‌زدایی به صورت کلی به سه روش سم‌زدایی فوق‌سریع UROD، سم‌زدایی تدریجی و سم‌زدایی سریع انجام می‌شود. در مورد خود سم‌زدایی هم به‌صورت دقیق‌تر می‌توان گفت سم‌زدایی به تمامی فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای خارج‌کردن مواد از بدن توسط پزشک ‌ترک اعتیاد انجام می‌شود.

در مورد سم‌زدایی بدن از مواد مخدر بدون در نظر گرفتن روش انجام سم‌زدایی مدت زمان سم‌زدایی و چگونگی آن به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. هم‌چین این موارد علاوه بر مدت‌زمان به طول انجامیدن سم‌زدایی و از بین رفتن نشانه‌های خماری در میزان دوز دارو‌ها و نوع آن‌ها نیز تأثیرگذار است. ازجمله مواردی که در سم‌زدایی بدن از مواد مخدر تأثیرگذار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ماده مخدری که فرد به آن اعتیاد داشته؛
  • مدت‌زمان اعتیاد فرد؛
  • شدت اعتیاد؛
  • روش مصرف مواد مثل خوردن، تزریق و…؛
  • دوز مصرفی در هر بار مصرف؛
  • عوامل ژنتیکی؛
  • شرایط بالینی و دیگر بیماری‌های فرد در صورت وجود.

 

انواع روش سم‌زدایی مواد مخدر از بدن بیمار

 

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم سم‌زدایی به سه روش فوق‌سریع، سریع و تدریجی تقسیم می‌شود. در ادامه به‌صورت موردی به هر یک از این موارد می‌پردازیم.

  • سم‌زدایی به روش سریع ROD: در این روش از سم‌زدایی، بیمار به مدت حداقل برای 4 روز در کلینیک ‌ترک اعتیاد بستری می‌شود و به کمک داروهایی که توسط پزشک ترک اعتیاد و گروه درمان تجویز می‌شود، فرآیند سم‌زدایی برای این فرد انجام می‌شود. در این روش معمولاً پزشکان از داروهای آنتاگونیست مثل نالوکسان و نالتروکسان برای تصفیه خون استفاده می‌کنند. این دارو‌ها مدت‌زمان دفع مورفین از خون را تسریع می‌بخشند و باعث می‌شوند تا مخدر و مورفین موجود در خون به‌سرعت از بدن دفع شده و خون فرد پاک شود. در این روش بیماران ممکن است دردها و خماری‌هایی با شدت ضعیف و یا بعضاً متوسط را تجربه کنند ولی اصلاً نگران این موضوع نباشید. با مراجعه به کلینیک‌های معتبر همچون کلینیک‌ ترک اعتیاد دکتر جوادی بیمار به‌صورت دائمی تحت مراقبت کادر درمانی است و از بابت سلامت و عدم آسیب به بیمار خیال آسوده‌ای داشته باشید.
  • سم‌زدایی به روش فوق‌سریع UROD: در این روش درمان به‌صورت یک‌روزه انجام می‌شود. در این روش دکتر میزان زیادی دوز داروی آنتاگونیست را تجویز می‌کند که باعث می‌شود سم‌زدایی در کمترین زمان اتفاق بیفتد. در این حالت علائم بیمار بسیار شدید است. حتی در مواردی بیمار براثر فشار شدید بیهوش می‌شود ولی همان‌طور که گفته شد جای هیچ نگرانی نیست. کادر درمانی تماماً از شما یا بیمارتان مراقبت خواهند کرد و این شرایط کاملاً کنترل شده است.
  • سم‌زدایی به روش تدریجی: در این حالت فرد نیازی به بستری نداشته و خارج از کلینیک است. البته استفاده از این روش معمولاً در مواردی توصیه می‌شود که فرد درگیری زیادی با اعتیاد نداشته باشد. بهترین مورد برای کسانی که سوءمصرف دارند و به یک مصرف‌کننده دائمی تبدیل نشده‌اند این روش است. در این روش مراحل درمانی به آهستگی انجام می‌شود که همین امر موجب روند کند درمان می‌شود و برای ترک با روش تدریجی حتماً باید از یک روانشناس کمک گرفت. فشار روانی در این روش به نسبت دیگر روش‌ها بیشتر بوده و باید تحت نظر روانشناس، فرد بیمار مورد مشاوره قرار بگیرد.

سم‌ زدایی بدن چیست و چگونه انجام می‌ شود؟

برای ‌ترک فریب نخورید

ازآنجایی‌که مسئله ‌ترک اعتیاد و سم‌زدایی بدن از مواد مخدر یک مسئله بسیار مهم است برخی افراد دروغگو و کلاه‌بردار هستند که ممکن است با دادن مشاوره‌های غلط به شما قصد داشته باشند که با فریب‌کاری و دروغ محصول خود را به شما بفروشند. برخی برای اینکه داروهای خود را بفروشند از تبلیغات دروغینی چون ترک یک‌روزه،‌ ترک در منزل بدون خطر، ‌ترک با داروهای گیاهی و بدون عوارض، ترک بدون درد و خماری و موارد این‌چنینی استفاده می‌کنند. مواظب باشید که در دام این فریبکاران نیفتید. بهترین راه برای‌ ترک اعتیاد و قطعی‌ترین روش آن همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم سم‌زدایی و استفاده از مشاوره درمانی است.

 

برای سم‌زدایی کجا بریم؟

در این قسمت قصد داریم به شما بهترین کلینیک در راستای درمان و سم‌زدایی بدن از مواد مخدر را معرفی کنیم. کلینیک دکتر جوادی واقع در تهران یکی از معتبرترین کلینیک‌های ‌ترک اعتیاد است. همان‌طور که گفته شد و شما عزیزان مستحضر هستید عمل سم‌زدایی اگر در مراکز غیر معتبر انجام شود ممکن است با خطراتی همراه باشد پس توصیه ما به شما عزیزان این است با مراجعه به سایت دکتر جوادی از مشاوره تخصصی کلینیک دکتر جوادی به‌منظور بهبود سریع و بدون خطر بهره‌مند شوید. همچنین این نوید را به شما می‌دهیم که در کلینیک دکتر جوادی علاوه بر تجربه کاری بالای پرسنل و تیم پزشکی این کلینیک از بهترین دستگاه‌های مدرن روز بهره‌مند است که درمان را برای شما یا عزیزانتان آسان‌تر می‌کند.

ممنون که تا انتها همراه ما بودید.

مطالب مشابه را ببینید!