مجله تاپ‌ناز‌

سم زدایی پوست روش های دفع سموم از پوست برای داشت پوست زیبا

سم زدایی پوست اصطلاحی است که این روزها در مورد آن شاید زیاد شنیده باشید ولی آیا واقعا حقیقت دارد؟ آیا پوست واقعا سم دارد یا سم تولید می کند که باید دقع گردد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

سم زدایی پوست

چنانچه شما به پاکسازی پوست اهمیت می دهید باید بدانید که سم زدایی مرحله ای از پاکسازی پوست است که برای سم زدایی روش های مختلفی وجود دارد و در این مطلب به آن می پردازیم و به شما می گوییم که سم چطور در پوست ایجاد می شود.

مواد شیمایی موجود در آب، رژیم غذایی بد، مواد آرایشی، اختلالات هورمونی، سیگار و الکل باعث ایجاد سم در بدن و پوست می شوند. بعضی از اعضای بدن مانند ریه ها، کلیه و کبدها می توانند سموم تشکیل شده در بدن را دفع کنند ولی آیا پوست هم می تواند؟

مواردی که در بالا ذکر شد در پوست سمومی ایجاد می کند که این سموم می تواند باعث تداخل در روند طبیعی رشد پوست شود و برای شما مثالی می زنیم تا بهتر متوجه شوید، فرض کنید در جاده ای در حال پیاده روی می باشد که ناگهانی موانعی بزرگ جلوی شما قرار می گیرد و برای اینکه بتواید به راهتان ادامه دهید باید بیشتر تلاش کنید و انرژی بگذارید تا موانع را بردارید و این در مورد پوست هم صدق می کند.

سم موجود در پووست باعث بسته شدن منافذ پوست می شود و روند طبیعی پوست را مختل می کند و در این شرایط پوست شروع به در آوردن جوش، آکنه و بثورات می کند. با داشتن برنامه منظم مراقبتی که شامل سم زدایی پوست می باشد می توانید این عوارض را رفع کنید و پوست شما به روند طبیعی خود برگردد.

سم زدایی پوست

روش سم زدایی از پوست

طبق برنامه روتین پوستی خود یک یا چند روز در هفته را مخصوص به سم زدایی قرار بدهید و با استفاده از روش های سم زدایی سلول های مرده، آلودگی ها و دیگر سموم ناشی از نور خورشید و آرایش و … را از پوست خارج کنید و آن را احیا کنید. سم زدایی پوست بخشی از فرایند پاکسازی پوست است که باعث محافظت از آن در مقابل عوامل خارجی می باشد. این روش به پوست کمک می کند که از آلودگی ها پاک شود و سطح pH آن تنظیم شود و به روال طبیعی برگردد.

دلایل سم زدایی پوست

استرس

شاید عجیب به نظر اید ولی سطح بالای استرس ارتباط عجیبی با سلامت پوست شما دارد. اگر این میزان استرس استمرار داشته باشد باعث ایجاد قرمزی، التهاب، تولید بیشتر سبوم، جوش و کند شدن جریان خون در پوست می شود.

انسداد پوست

انسداد منافذ پوست به دلایل مختلف ایجاد می شود که می توان به موارد آرایشی، سلول های مرده، فولیکول های مو، آلودگی ها و سبوم اشاره کرد. مسدود شدن پوست باعث بروز بثورات و تیرگی پوست شما خواهد شد.

مصرف قند

استفاده بیش از حد از قندهای فرآوری شده هم می تواند آثار منفی روی پوست شما داشته باشد که خود را با بروز آکنه نشان می دهد. مصرف زیاد از حد شکر در رژیم غذایی هم باعث ایجاد التهاب در پوست می شود.

سبک غلط زندگی

داشتن رژیم غذایی بد با کشیدن سیگار، مصرف الکل، خواب ناکافی، کم نوشیدن آب و عدم تامین آب بدن از راه های ورود سموم به بدن هستند.

مطلب مشابه: اگر پوست زیبا می خواهید این نکات را رعایت کنید! (8 عادت اشتباه)

سم زدایی پوست

اهمیت سم زدایی از پوست

تا وقتی که منافذ پوست از سموم مسدود باشد استفاده کردن از محصولات محافظت کننده زیاد تاثیری روی پوست ندارد و بالعکس ممکن است نتیجه منفی هم داشته باشد زیرا پوست نمی تواند مواد مغذی این محصولات را جذب کند پس روی پوست می ماند و فقط گرفتگی بیشتر ایجاد می کند. با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم چند لحظه صورت خود را در آینه مشاهده کنید اگر چنین علائمی را دیدید مطمئن باشید که به سم زدایی پوست نیاز است:

  • پوست ناهموار
  • پوست چرب و براق
  • پوست کدر و تیره
  • پوست خشک و حساس
  • شل شدن و چروک شدن پوست

روش های مختلفی برای سم زدایی پوست وجود دارد که شامل ورزش و تغییر در رژیم غذایی می شود. این روش ها هر نوع سم و ناخالصی را دفع می کنند و حالت چهره خسته و کسل کننده شما تغییر می کند و سطح انرژی شما بهتر می شود.

داروها، الکل، غذای فرآوری شده می تواند باعث ایجاد تولید سم در بدن شما شود و زدودن این مود از بدن بسیار مهم است. برای سم زدایی از پوست نیاز به دستگاه یا تجهیزات لوکس نیست و با استفاده از تکنیک های ساده می توانید در هر زمانی این سموم را از وست دفع کنید.

سم زدایی هم برای پوست و هم برای کل بدن مفید است. در ادامه روش های سم زدایی پوست را معرفی می کنیم.

برس خشک کشیدن به پوستتان را آغاز کنید

نخستین روش کم هزینه برای پاکسازی پوست از سموم، برس کشیدن است و استفاده از این روش با برسی که دارای موهای نرم می باشد روی پوست خشک مزایایی در پی دارد و بهتر است به صورت آزمایشی از برس استفاده کنید و نتایج آن را ببینید. مزایای کشیدن برس شامل:

  • کمک به افزایش گردش خون در پوست
  • سیستم لنفاوی را تحریک کرده تا سموم را آزاد کند
  • ورم و سلولیت را کاهش می دهد
  • گرفتگی عضلات را از بهبود می دهد
  • سلول های مرده و مات را جدا کرده تا پوست بتواند سلول های جدید تولید کند

برسی را انتخاب کنید که دسته بلند و موهای نرم داشته باشد. برای استفاده از این روش نکات زیر را بدانید.

  • برس کشیدن را صبح قبل از دوش گرفتن شروع کنید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید
  • سعی کنید برس را با حرکات آرام و دورانی از پایین به سمت قلب هدایت کنید
  • برای شروع از کف پا شروع کنید و به سمت بالای پاها بروید سپس دست ها و بازوها را برس بکشید
  • از پشت نیز از باسن تا کمر با حرکات دورانی که خلاف عقربه های ساعت است به سمت شکم برس بزنید
  • سپس یک روغن به عنوان سم زدا (مثل روغن کنجد) را روی بدن بمالید و صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود سپس دوش بگیرید

مطلب مشابه: اگر می خواهید پوست زیبا و شفاف داشته باشید در این ساعات بخوابید

سم زدایی پوست

یک محصول پاکسازی پوست را انتخاب کنید و استفاده کنید

وقتی برس کشیدن را شروع کردید این ضرورت ایجاد می شود که به وسیله ماده یا محصولی به سم زدایی پوست بپردازید. این محصول می تواند شوینده باش که فاقد مواد شیمایی است و PH آن با پوست متعادل است. این نکته را باید در نظر بگیرید که از اسکراب های قوی، صابون خشن و شوینده هایی که کف تولید می کنند خودداری کنید. از این محصول می توانید در هنگامی که دوش می گیرید به کل پوست صورت و بدن بزنید.

سعی کنید ۲-۳ بار در هفته از حمام سم زدایی استفاده کنید

حمام سم زدایی پوست استفاده از مواد طبیعی در حمام برای خروج مواد سمی از پوست، به این صورت است که وان حمام را پر از آب گرم کنید و می توانید از ترکیباتی که در ادامه معرفی می کنیم به آب وان اضافه کنید و به مدت ۲۰- ۳۰ دقیقه بدن خود را در آن استراحت دهید:

ترکیباتی که می توانید به دلخواه خود اضافه کنید شامل:

نمک و زنجبیل

مقداری زنجبیل تازه تکه تکه و یا رنده شده را با مقداری آب بجوشانید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه خنک شود سپس ۱ فنجان نمک اپسوم اضافه کرده حل کنید و به آب وان اضافه کنید.

نمک و جوش شیرین

۱ فنجان جوش شیرین را به همراه ۱-۲ فنجان نمک اپسوم به آب وان حمام اضافه کنید
حمام نمک اپسوم و نمک دریا و روغن کنجد

۱ لیوان نمک اپسوم به همراه ۱ فنجان نمک دریا و ۱ فنجان روغن کنجد به آب گرم وان حمام اضافه کنید
حمام نمک اپسوم و سرکه سیب

۱ فنجان سرکه سیب و ۱ فنجان نمک اپسوم را به آب گرم وان حمام اضافه کنید.استفاده مداوم از این حمام باعث سم زدایی پوست و پاک شدن هر نوع آلاینده است.
از محصولاتی که محافظ پوست در مقابل با آلاینده های آسیب رسان است استفاده کنیدبعد از سم زدایی پوست تلاش کنید که آن را تمیز نگه دارید همچنین با استفاده از محصولات محافظت کننده از پوست خود در مقابل با رادیکال های آزاد و آسیب های محیطی مراقبت کنید. به عنوان مثال مرطوب کننده های حاوی SPF، سرم های مرطوب کننده و کیلاتورها ( دسته ای از مواد که مانع از تجمع سموم در روی پوست می شود و از پوست در مقابل با آسیب های محیطی مراقبت می کند).

مطلب مشابه: صاف شدن پوست صورت + ماسک های موثر و خوب برای زیبایی و صاف شدن پوست

سم زدایی پوست

مصرف قند مصنوعی یا تصفیه شده را کم کنید

وقتی که قند مصنوعی وارد بدن می کنید و وارد جریان خون می شود به مولکول های پروئیت یا لیپید می چسبد و تبدیل به مولکول مضری به نام گلیکاسیون می شود و مصرف بیشتر قند به تولید بیشتر آن می انجامد و وقتی که تعداد آنها زیاد شود ئر نقطه ای جمع می شون دو به پروتئین های اطراف صدمه می زنند و در نهایت کلاژن و الاستین کمتر می شود.

چند نکته در مصرف قند:

در میوه و سبزی هم مقداری قند وجود دارد که در بدن تبدیل به گلیکوژن می شود ولی به این معنی نمی باشد که نباید میوه و سبزی بخورید بلکه باید به اندازه مصرف شود. سعی کنید میزان قند مصرفی در رژیم روزانه شما 10 درصد از کل کالری آن روز شما باشد.

غذاهای آماده هم دارای قند پنهان می باشند که می بایست آنها را در نظر داشته باشید و هنگام خرید این غذاها برچسب تغذیه آن را به دقت بخوانید تا از میزان کالری و قند آن مطلع شود و از مصرف محصولاتی مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های طعم دار، نان های بسته بدی شده و تنقلات تا حد ممکن خودداری کنید زیرا دارای قند هستند.

انتخاب محصولات لبنی و گوشت

ایده ال ترین و بهترین رژیم غذایی برای دقع سم از پوست، باید حاوی میزان زیادی پروئتین باشد برای انتخاب محصولاتی که دارای پروتئین هستند مانند گوشت باید مطمئن شوید که از هورمون در پرورش آن استفاده نشده باشد. زیرا این هورمون ها خود عامل ایجاد بسیاری از ناراحتی های پوستی مانند آکنه می باشند. بهترین منابع پروتئین گوشت گا و مرغ تغذیه شده با غلات و محصولات لبنی هستند.

چربی های سالم

برای اینکه یک رژیم سالم داشته باشید که به سم زدایی و پاکسازی پوست شما کمک کند باید از چربی های سالم در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا به جذب بهتر ویتامین ها کمک نماید و هورمون ها را متعادل نگه دارد.

منابع چربی سالم عبارتند از:

  • ماهی قزل آلا که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و باعث تولید سلول های قوی می شود، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و مانع از چروک شدن پوست می شود
  • روغن زیتون که می توانید جایگزین کره و سایر روغن ها کنید
  • خوردن انواع آجیل و دانه ها در میان وعده
  • در مقابل سعی کنید از مصرف چربی های ناسالم تا حد ممکن پرهیز کنید.
  • مواد غذایی سم زدا مواد غذایی سم زدا
  • میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد قلیایی استفاده کنید

کلسیم، پتاسیم و منیزیم سه نوع ماده معدنی قلیایی بسیار مهم است که علاوه بر تامین سلامت پوست و مو برای استخوان ها و دندان ها نیز بسیار مفید است زمانی یک رژیم متعادل غذایی دارید که در آن مصرف غذاهای اسیدی و قلیایی به حد استاندارد باشد معمولا مواد قلیایی به متعادل نگه داشتن رژیم کمک می کند تعدادی از بهترین مواد غذایی که حاوی مواد قلیایی هستند عبارتند از:

  • سیب
  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ
  • موز
  • هندوانه
  • گلابی
  • اسفناج

اندازه کافی آب بنوشید

اگر شما برنامه خاصی برای سم زدایی پوست ندارید نوشیدن آب بسیار مهم است و باید به آن بسیار توجه کنید. مهمترین خاصیت نوشیدن آب، دفع سموم از پوست و به صورت کلی از بدن است. علاوه بر این مرطوب ماندن پوست به شما کمک می کند که پوست را شفاف نگه دارید و مانع از بروز چین و چروک می شود. روند هضم غذا را تسریع می کند و سموم موجود در سیستم گوارشی را دفع می کند. آب خوردن را ازبدن دریغ نکنید و روزی تا 10 لیوان آب بخورید.

مطلب مشابه: نکاتی برای جوان ماندن پوست صورت و حفظ زیبایی پوست

مطالب مشابه را ببینید!