مجله تاپ‌ناز‌

دلیل سوزش ادرار در زنان و روش های درمان آن

سوزش ادرار در زنان یکی از مشکلات رایج است زیرا مجاری ادراری آنها کوتاه تر است و سریع تر دچار عفونت می شود و این عفونت وارد بدن می شود. در ادامه با روش های درمان سوزش ادرار خانم ها آشنا می شوید.

سوزش ادرار در زنان یکی از مشکلاتی است که هر خانمی حداقل یک بار در طول عمرش آن را تجربه می کند. این مشکل به دردی گفته می شود که در موقع ادرار آن را تجربه می کند. سوزش ادرار می تواند نشان دهنده مشکلات شدید تری باشد پس بهتر است پس از مشاهده این مشکل سریع با پزشک مشورت کنید و آزمایشات مورد نیاز را انجام دهید.

سوزش ادرار در زنان

سوزش ادرار مربوط به نقطه خاصی از بدن نیست و ممکن است عفونت ها درون بدن شما مربوط به نواحی مختلف باشند. این مشکل یکی از مشکلات شایع میان زنان است و بهتر است برای درمان آن با پزشک خود مشورت کنید تا سریع بتوانید دردهای ایجاد شده ناشی از آن را درمان کنید.

علائم سوزش ادرار

سوزش ادرار به جز خانم ها برای آقایان هم ممکن است اتفاق بیفتد. این مشکل دارای بعضی از نشانه ها به جز سوزش در هنگام دفع ادرار است که عبارتند از:

  • خارش شدید
  • درد
  • خونریزی

نکته : بعضی از افراد ممکن است با سوزش ادرار، مشکلات دیگر مانند درد در ناحیه واژن را داشته باشند که این مشکل بیشتر به دلیل التهابات و تحریک های پوستی می باشد.

علل مشکلات ادراری

دلایل زیادی برای سوزش ادرار در خانم ها وجود دارد پس مشورت با یک پزشک و کمک گرفتن از او می تواند به شما کمک کند تا درمان را سریع تر و بهتر انجام بدهید. در ادامه دلایلی که باعث سوزش ادرار می شوند را توضیح می دهیم.

دلیل سوزش ادرار در زنان و روش های درمان آن

 

عفونت شدید

یکی از موارد شایع که سوزش ادرار را به همراه دارد، عفونت  دستگاه ادراری است. این عفونت به دلیلی یکی از بیماری های باکتریایی و یا التهاب دستگاه ادراری می باشد و ممکن است بخش های مختلفی از دستگاه را درگیر این عفونت و یا التهاب کند. زنان بیشتر از مردان دچار این مشکل می شوند زیرا مجاری ادراری آنها کوتاه تر است و بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. نمی توان گفت احتمال ابتلای مردان به عفونت ادراری اصلا وجود ندارد.

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی شایع مانند تب خال دستگاه تناسلی سوزاک و کلامیدیا هم می توانند باعث سوزش ادرار گردند. افرادی که روابط کنترل نشده دارند باید بیش از دیگران مراقب خود باشند زیرا درمان این بیماری ها ممکن ات طولانی مدت و هزینه بر باشد و تا زمان درمان ممکن است دردهای زیادی را متحمل شوید. برای درمان این بیماری ها باید از یک متخصص کمک بگیرید.

مشکل پروستات

افرادی که به بیماری پروستاتیت مبتلا می شوند به دلیل ورم کردن و التهابی که در غده پروستات آنها رخ می دهد درد شدید و سوزش ادرار را تجربه می کنند. اگر چنین مشکلی دارید باید بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنید تا دچار دیگر عفونت ها نشوید.

سیستیت

یکی دیگر از دلایلی که مشکل سوزش ادرار را برای خانم ها ایجاد می کند ورم کردن مثانه می باشد. این بیماری دردها و حساسیت های زیادی را به همراه دارد، علل زیادی هم باعث این مشکل می شوند. پرتو درمانی یکی از دلایل این مشکل است و شما علاوه بر درد سوزش شدیدی را پس از دفع ادرار احساس می کنید.

مشکل در پیشاب راه

پیشاب راه یکی از راه های مجاری ادراری است که در معرض عفونت قرار دارد پس باید کمی به بهداشت فردی خود اهمیت دهید و سعی کنید به این عفونت دچار نشوید زیرا درد و سوزش زیادی را متحمل خواهید شد.

بیماری لگن

چنانچه دچار التهابات لگنی باشید مشکلات زیادی برای شما ایجاد می شود که یکی از آنها سوزش ادرار و دل درد است. این عفونت ها یکی از عفونت هایی هستند که باید جدی گرفته شوند و از طریق دهانه واژن منتقل می شوند. برای درمان این التهابات باید سریع اقدام کنید زیرا پس از گذشت مدتی باکتری های می توانند دیگر اندام ها را هم آلوده کننده و بیماری های مختلفی را برای شما ایجاد کنند.

سنگ کلیه

خیلی از افراد که بیماری سنگ کلیه را تجربه کرده اند می دانند که اولین نشانه های آن سوزش ادرار و درد شدید در ناحیه شکم و کمر است. سنگ کلیه اگر به مدت زمان زیادی در بدن بماند می تواند باعث ایجاد عفونت و بیماری های شدید کلیوی شود. پس بهتر است برای درمان سریع تر اقدام کنید.

استفاده از دارو ها

بعضی از داروها می توانند باعث سوزش ادرار و دردهای شدید در ناحیه کمر و شکم شوند. از مهمترین داروها می توان به داروهای سرطان و داروهای درمان کننده بیماری هیا عفونی اشاره کرد. این مشکل می تواند ناشی از عوارض داروها باشد. پس باید قبل از استفاده از هر دارویی عوارض جانبی آن را بدانید.

استفاده از وسایل بهداشتی

دیگر دلیلی که ممکن است برای شما سوزش ادرار به همراه داشته باشد استفاده کردن از لوازم آرایشی و بهداشتی است. صابون ها و لوسیون هایی که برای تمیز کردن بدن خود استفاده می کنید می توانند روی بدن شما تاثیرات منفی بگذارند و در نتیجه شما دچار سوزش ادرار می شوید.

دلیل سوزش ادرار در زنان و روش های درمان آن

پیشگیری بهتر از درمان

یکی از راه هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید بیماری های خود را با کمترین هزینه درمان کنید، پیشگیری از آنها می باشد. زمانی که شما از بروز بیماری ها پیشگیری می کنید باید به یک سری از نکات توجه ویژه ای داشته باشید. نکاتی که باید رعایت شوند عبارتند از:

  • کاهش استفاده از وسایل شوینده معطر
  • استفاده از روابط محافظت شده
  • اصلاح کردن رژیم غذایی خود
  • نوشیدن آب

چه زمان به پزشک باید مراجع کرد؟

بعضی از نشانه ها وجود دارد که اگر آنها را دیدید باید سریع به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید سوزش ادرار را کنترل کنید و دلیل آن را شناسایی کنید. موارد مهمی که به شما گوشزد می کند به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • سوزش ادرار طولانی و مداوم
  • بارداری
  • تب کردن به همراه سوزش ادرار
  • داشتن ترشح شدید
  • بد بو بودن ادرار
  • کدر بودن ادرار
  • شکم درد داشتن
  • داشتن سابقه سنگ کلیه

تشخیص سوزش ادرار

برای تشخصی دادن این بیماری باید به متخصص مراجعه کنید تا با علت یابی سریع بتوانید بیماری خود را تشخیص دهید. در نظر داشته باشید که زمان مراجعه به پزشک باید سعی کنید سوابق پزشکی، اختلالات ژنتیکی و نواقص ایمنی خود را به پزشک اطلاع بدهید تا با آگاهی بیشتری برای شما دارو تجویز کند.

درمان سوزش ادرار

سوزش ادرار در خانم ها بسیار شایع است و می توانید به راحتی این موضوع را درمان کنید. بیشتر این مشکلات به دلیل عفونت های باکتریایی می باشد و با مراجعه به پزشک می توانید دارو دریافت کنید و سریع این مشکل را از بین ببرید. در نظر داشته باشید که تمام عفونت ها مانند هم نیستند و بعضی از آنها به زمان زیادی برای درمان شدن نیاز دارند و بیشترین زمانی که طول می کشد تا بتوانید این مشکل را درمان کنید بین 4 تا 6 ماه است. در ادامه روش های درمانی سوزش ادرار در خانم ها را بررسی می کنیم.

استفاده از پماد

یک سری از پماد های مخصوصی هستند که شما می توانید به راحتی آن ها را بدون نسخه پزشک از دارو خانه تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. در بهترین حالت ممکن است بهتر است پزشک این پماد را برای شما تجویز کند زیرا نوع باکتری و میزان پیشرفت بیماری اثرات بسیار زیادی بر روش های درمانی دارد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

یکی دیگر از روش هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید سوزش ادرار را از بین ببرید تغییرات گسترده در رژیم غذایی می باشد. به این منظور باید سعی کنید زمانی که دچار این مشکل می شوید یک سری تغییراتی را بوجود بیاورید. البته این تغییرات ممکن است کمی سخت باشد با این حال عملکرد فوق العاده ای دارد.

نوشیدن آب فراوان

آب خوردن به بدن کمک می کند تا بتواند خود را پاکسازی کرده و تمامی مواد سمی و عفونت ها را از بدن خارج می کند. اگر دچار سوزش ادرار شده اید باید سعی کنید آب زیاد بنوشید تا در اثر تکرر ادرار تمامی عفونت ها از بدنتان خارج شود و سوز ادرار شما از بین برود. در نظر داشته باشید که اگر این بیماری بر اثر وجود سنگ کلیه باشد شما می توانید به راحتی آن را دفع کنید. علاوه بر خوردن آب شما می توانید از آب میوه های طبیعی و تازه استفاده کنید و بیش ترین میوه هایی که در این زمان به شما کمک می کنند شامل هویج و نارگیل هستند. نارگیل و آب آن می تواند در تسکین درد های شما بسیار موثر باشد.

جوش شیرین

هر چند که بهتر است برای درمان مشکل خود با یک متخصص مشورت کنید ولی می توانید از جوش شیرین نیز برای درمان مشکل خود کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که استفاده از جوش شیرین بسیار حساس می باشد و اگر به این ماده حساسیت ندارید و یا می دانید که خوردن آن برایتان مشکلی ایجاد نمی کند می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این روش رمانی تنها کافی است مقداری جو شیرین را در آب بریزید و آن را میل کنید.

استفاده از پودر هل

استفاده از ترکیب شیر و هل به شما کمک می کند تا حدود زیادی درد های ناشی از سوزش ادرار را کاهش داده و سریع تر عفونت ها را از بدن خود خارج کنید. زمانی که دچار سوزش ادرار می شوید می توانید مقداری شیر را گرم کرده و با مقداری هل مخلوط کنید. بعد از سرد شدن این ترکیب و نوشیدن آن زمان بسیار کمی لازم است تا بتوانید این مشکل خود را از بین ببرید.

استفاده از غذا های ساده

برخی از مواد غذایی مانند برنج، ماکارونی، نان سفید و مرغ می توانند از بروز تحریکات و التهابات پیشگیری کنند. زمانی که دچار سوزش ادرار می شوید بهتر است از این مواد غذایی بیش تر استفاده کنید تا بتوانید تا حدودی از این مشکل پیشگیری کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از غذا های حاضری مانند هات داگ، فلافل، خامه ترش، فلفل و پیاز می تواند منجر به بد تر شدن سوزش ادرار شود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

یکی از معمول ترین دارو هایی که برای سوزش ادرار در خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد مترونیدازول می باشد. این آنتی بیوتیک بسیار قوی بوده و بلافاصله بعد از مصرف عملکرد خود را آغاز می کند و در ساعات ابتدایی مصرف می تواند تمامی درد های ناشی از سوزش ادرار را حذف کرده و از بین ببرد.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

فردی که به سوزش ادرار مبتلا شده است نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد زیرا این کار منجر به تعریق بیش از حد آب بدنش می شود و در نتیجه سوزش ادرار را افزایش می دهد.

تخلیه مثانه

یادتان باشد که بعد از ابتلا به این مشکل باید سریعا مثانه خود را تخلیه کرده و از نگه داشتن ادرار در زمان های طولانی خود داری کنید.

رعایت بهداشت

باید سعی کنید بهداشت فردی خود را در هر شرایطی رعایت کنید. این کار به شما کمک می کند تا از بروز بیماری ها و عفونت های شدید در امان بمانید.

خشک کردن بدن

اگر بعد از رفتن به سرویس بهداشتی بدن خود را با استفاده از دستمال خشک می کنید باید نکته ای را رعایت کنید. نکته بسیار مهمی در حین خشک کردن وجود دارد که آن هم خشک کردن بدن از سمت جلو به سمت عقب می باشد. این کار باعث می شود تا از بروز عفونت های شدید در مثانه و مجاری ادراری پیشگیری کنید.

برای این که بتوانید مشکلات و بیماری های عفونتی را به حداقل برسانید بهتر است اصلا از لباس های تنگ استفاده نکنید زیرا عوارض استفاده از این لباس ها بسیار زیاد است و ممکن است مشکلات وسیع تری را نسبت به سوزش ادرار برایتان بوجود بیاورد.

مطالب مشابه را ببینید!