مجله تاپ‌ناز‌

سوزش معده بارداری (دلایل و روش های درمان رفع سوزش معده)

سوزش و معده درد به مشکلی  می گویند که در آن اسید از درون معده به مری و  حلق بر می گردد و باعث تحریک بافت ها می گردد. تشخیص سوزش قلب از سوزش معده خیلی دشوار است و گاهی اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند.

دلایل سوزش معده در زمان بارداری

سوزش و معده درد در بارداری ممکن است شدید باشد و برای بعضی از خانم ها یک مشکل مداوم باشد. سوزش سر دل (نشانه بیماری  رفلاکس مری و معده) در یک چهارم تا نصفی از زنان باردار رخ می دهد. این شرایط اصولا در سه ماهه اول یا دوم  رخ خواهد داد و تا آخر بارداری ادامه دارد.

خوشبختانه، سوزش معده در زمان بارداری خفیف  است اما با این وجود امکان دارد مشکل ساز یا زیاد  باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به رفع سوزش معده در زمان بارداری برای شما آورده ایم.

علت سوزش معده

سوزش معده در بارداری توسط تلفیقی از هورمون ها و رشد نوزاد درون رحم مادر که به  شکمی فشار وارد می نماید  رخ می دهد. سوزش معده در بارداری پس از زایمان برطرف می گردد.

احتمال دارد برخی از مواد غذایی موجب افزایش سوزش معده در زمان بارداری شود. تمام مواد غذایی که موجب سوزش معده در اشخاص غیر باردار می گردد می توانند باعث سوزش سر دل در اشخاص باردار نیز گردد.

از جمله این مواد غذایی عبارتند از:

  • شکلات (کاکائو)
  • نعنا
  • نوشیدنی های دارای کافئین مثل ( قهوه، چای و نوشیدنی های بدون الکل)
  • غذاهای چرب
  • الکل

سوزش معده بارداری

روش های  کم کردن سوزش معده در بارداری

اصلی ترین محرک‌ ها جهت به وجود آمدن سوزش  معده خوردن، دراز کشیدن و خم شدن بیش از اندازه می باشد. در صورتی که فعالیتی سوزش سر دل شما را بدتر می‌کند سعی کنید از آن اجتناب کنید. اگرچه شما قادر به رفع سوزش معده خود به صورت کامل نیستید، ولی بعضی از این موارد می ‌تواند موجب کم شدن سوزش و به عنوان درمان سوزش معده در بارداری برای شما موثر واقع گردد.

خودداری از مصرف سیگار

در صورتی که سیگار مصرف می کنید، آن را کنار بگذارید. مصرف سیگار موجب شل شدن دریچه‌ ی میان معده و مری خواهد شد و به احتمال زیاد ریفلاکس اسید رخ خواهد داد، هم ‌چنین استفاده از سیگار برای جنین خیلی خطر دارد؛

اجتناب از اضافه وزن

بالا رفتن وزن را کنترل نمایید. چاق شدن در زمان بارداری باید به مرور و متوسط رخ دهد تا فشار به دستگاه گوارش به کمترین حد خود برسد. زیاد شدن وزن امکان دارد سوزش معده را بدتر نماید؛

تغذیه مناسب

برخی از غذاها امکان دارد سوزش معده بارداری را زیاد کند، مثل غذاهای تند، کافئین (باعث شل شدن دریچه‌ی مری می شود)، الکل، غذاهای چرب، مرکبات و نعنای فلفلی. تلاش نمایید تا مواد غذایی و نوشیدنی‌ هایی را انتخاب نمایید که به سادگی هضم می گردند؛

 

خودداری از مصرف مایعات قبل و بعد از غذا

از مصرف مایعات پیش و پس از غذا خودداری نمایید. تلاش کنید تا هنگامی که مشغول صرف غذا هستید مایعات مصرف نکنید یا کم تر بنوشید. ترکیب شدن مایعات با غذا موجب اتساع معده خواهد شد و در نتیجه باعث سوزش معده می گردد؛

سوزش معده بارداری

کاهش حجم غذا

حجم غذای خود را کاهش دهید و تعداد دفعات غذا را بیشتر نمایید. شش وعده‌ی غذایی کوچک راه‌ حل بسیار خوبی جهت  کم کردن سوزش معده می باشد. کاهش مقدار غذا باعث می شود تا اسید معده‌ کمتر شود غذا اسید معده را خنثی کند؛

بین صرف غذا و خواب تان حدود سه ساعت فاصله بیاندازید و هنگام خوابیدن سر خود را به از طریق بالش بالاتر از سطح بدن بگذارید. این موضوع موجب می شود تا اسید معده سر جای خود باقی بماند. لباس‌ های گشاد و راحت استفاده کنید. لباس ‌های تنگ موجب فشار به معده و بیش تر شدن سوزش ان می گردد؛

توجه به طرز نشستن

به مدل نشستن خود دقت نمایید. مطمئن شوید که هنگام صرف غذا صاف نشسته اید. حداقل تا یک ساعت پس از غذا دراز نکشید و دولا نشوید. موقعی که مجبور هستید که خم شوید، به جای این‌ که از  ناحیه کمر خم شوید، زانوهای خود را خم کنید و با زانو بنشینید.

 

خوب جویدن غذا

خوب و زیاد بجوید. جویدن نخستین مرحله در روند گوارش بوده و خیلی اوقات در غذا خوردن از آن غفلت می ‌کنیم. در صورت خوب جویدن غذا کار معده کم می گردد. موقعی که که تند  غذا میل می کنید اغلب همراه با غذا هوا بلعیده خواهد شد؛

مصرف دارو ها زیر نظر پزشک

برخی از داروها احتمال دارد سوزش معده  را شدید تر نمایند، مانند داروهای ضدافسردگی و مُسکن. در صورتی که در باره داروهایتان نگرانی دارید با پزشکتان مشورت کنید.

سوزش معده بارداری

رفع سوزش معده در دوران بارداری

1ـ جویدن آدامس پس از صرف غذا قادر است به کم شدن اسید بیش از اندازه کمک نماید (زیاد شدن ترشح بزاق باعث می شود تا اسید مری خنثی شود)

2ـ داروهای آنتی ‌اسید دارای کلسیم؛ از استفاده از داروهای دارای سدیم یا بی ‌کربنات سدیم خودداری نمایید؛

3ـ مسدود کننده‌ ها؛ در صورتی که سوزش سر دل شما دائمی است، امکان دارد پزشک شما از داروهای ضد سوزش معده که باعث کنترل تولید اسید می شود استفاده کند. مثل مهارکننده‌ های پمپ پروتون به صورت کلی در حاملگی خطری ندارند.

4ـ در صورتی که شما تصمیم دارید از درمان بیش از اندازه جلوگیری کنید، قادر خواهید بود از راه‌ حل‌ های سنتی جهت تسکین سوزش معده در حاملگی بهره ببرید، مثل بادام که  دارای کلسیم خوبی می باشد و هم‌ چنین برای بیش تر شدن حرکات معده اثرگذار می باشد. یک قاشق عسل را در شیر گرم حل نماید و میل کنید. بعضی عقیده دارند که لبنیات اثر گذار هستند و بعضی دیگر با مصرف آن مخالف می باشند. (در صورت مصرف کمترین میزان کلسیم را دریافت خواهید کرد).

شما باید اطمینان داشته باشید که که درمان ‌ها برای شما خطر خاصی ندارد و برای نشانه های مشکل  شما مناسب باشند. بعضی از داروهای سوزش معده امکان دارد برای شما  دارای عوارضی باشند. هر یک که برای شما تجویز گردید از دوز توصیه شده توسط پزشک تجاوز ننماید.

در صورتی که در معرض فشارخون بالا می باشید، از استفاده از داروهای سوزش معده  خودداری نمایید.

در صورتی که قرص آهن استفاده می کنید امکان دارد به آنتی‌ اسید نیاز داشته باشید، اما به علت این‌ که آنتی ‌اسیدها قادر هستند با جذب آهن مداخله پیدا کنند، بهتر است آن ‌ها را دو ساعت بعد از استفاده قرص آهن مصرف نمایید.

در صورتی که رفلکس اسید شما بیش از دو دفعه در هفته اتفاق می‌ دهد و یا پس از دو هفته از گذشت درمان سوزش‌ معده  شما درمان نشد ، احتمالا احتیاج به تغییر سبک زندگی یا داروی تجویز شده خواهید داشت. پس با پزشک در این باره مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسبی برای شما انجام شود.

مطالب مشابه را ببینید!