مجله تاپ‌ناز‌

سِت کردن فرش با دکوراسیون، نکاتی که حتما لازم است بدانید!

همه ما فرش‌ها را دوست داریم، نه فقط به‌خاطر زیبایی و جلوه‌ای که در فضای خانه ایجاد می‌کنند، بلکه به نحوی همه چیز را در اطراف خود هماهنگ می‌کنند. از دکوراسیون گرفته تا مبلمان، لوازم خانگی و هر چیز دیگر. طراحی داخلی و چیدمان منزل با یک فرش هماهنگ با آن، کامل خواهد شد. فرش یکی از اجزا اصلی داخل منزل است که فضای اتاق نشیمن شما را شیک‌تر و کلاسیک‌تر می‌کند. اما شما نمی‌توانید هیچ فرشی را تصادفی انتخاب کنید و روی زمین پهن نمایید، بلکه باید با مبلمان، پرده‌ها و سایر لوازم هماهنگ باشد. انتخاب یک فرش زیبا و تطبیق آن با مبلمان برای بهبود جلوه فضای داخلی منزل، ممکن است بحثی چالش برانگیز باشد. آیا شما هم دغدغه سِت کردن فرش با دکوراسیون خود را دارید؟ پس تا پایان مقاله با ما باشید؛ زیرا در این مقاله نکات مهم انتخاب فرش مناسب با دکوراسیون را آورده‌ایم.

سِت کردن فرش با دکوراسیون، نکاتی که حتما لازم است بدانید!

نکات مهم سِت کردن فرش با دکوراسیون

رنگ فرش‌ ماشینی مانند رنگ دیوارها باید با مبلمان اتاق هماهنگ باشد تا ظاهر زیبا و لوکسی ایجاد کند. آگاهی از اینکه کدام رنگ‌‎ها با هم هماهنگ و ست هستند، همیشه آن‌قدر واضح نیست. با این حال، با استفاده از نکات زیر و پیروی از چند دستورالعمل طراحی، می‌توانید فرش خود را با مبلمان و دکوراسیون اتاق‌های خود هماهنگ کنید.

انتخاب رنگ فرش

در این قسمت به نکات مختلفی برای انتخاب رنگ فرش اشاره می‌کنیم .اگر شما طرف‌دار دکوراسیون مینیمال هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرشی را انتخاب کنید که همرنگ با مبلمان شما باشد. مثلاً می‌توانید از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون خود استفاده کنید. زیرا به طور معمول رنگ‌های خنثی با همه رنگ‌ها هماهنگی خاصی دارند. برای مثال اگر مبلمان شما به رنگ خاکستری است، فرش شما نیز از همان رنگ، فقط کمی تیره‌تر باشد. همچنین برای انتخاب سایر المان‌های دکوراسیون می‌توانید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید.

همچنین فرش‌هایی با زمینه روشن مثل فرش سفید ساده یا سفید طرح‌دار، انتخابی مناسب برای مبلمان با رنگ خاکستری و طوسی است. فقط تنها نقطه ضعف فرش‌هایی با رنگ سفید و روشن، این است که زودتر کثیف می‌شوند.

با انتخاب رنگ‌های تند؛ مانند آبی، قرمز، زرد، بنفش و غیره می‌توانید یک انتخاب رنگارنگ داشته باشید. اما اگر می‌خواهید از دکوراسیون مینیمال و ساده پیروی کنید، بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. همچنین می‌توانید رنگ‌های متضاد را برای هماهنگی کامل انتخاب کنید. این رنگ‌ها باید با فضای محیط، درآمیخته و کاملاً با دکوراسیون خانه هماهنگ باشد.

انتخاب رنگ فرش متناسب با فضای محیط

اگر اتاق مورد نظر شما زیادی شلوغ است، بهتر است از انتخاب فرش‌هایی با رنگ خیلی روشن که ممکن است به‌مرور زمان کثیف شده و فرسوده به نظر برسد، اجتناب کنید. در عوض می‌توانید با انتخاب رنگ‌های گرم‌تر و تیره‌تر، به نمای ظاهری اتاق بهبود دهید. به همین ترتیب باید به نحوه استفاده از اتاق فکر کنید. به عنوان مثال، یک اتاق ناهارخوری ممکن است برای فرش کرم رنگ مناسب نباشد، زیرا غذا و نوشیدنی به‌راحتی روی آن می‌ریزد و ممکن است لکه شود.

همچنین باید به روان‌شناسی رنگ‌ها توجه کنید. رنگ‌های مختلف می‌توانند احساسات و احوال ما را تغییر دهند. رنگ‌های سردی مثل آبی، سبز و بنفش می‌توانند تأثیر آرام‌بخشی بر اتاق بگذارند؛ بنابراین اگر در حال تزئین اتاق‌خواب هستید، می‌توانند گزینه خوبی جهت ایجاد آرامش و خوابی باکیفیت برای شما  باشند. به همین ترتیب، رنگ‌های گرم‌تر مانند قرمز، زرد و نارنجی گزینه‌های عالی‌ای برای ایجاد فضایی دنج هستند. نحوه استفاده از آن رنگ‌ها کاملاً بر اساس انتخاب شماست.

معمولاًرنگ‌های تیره‌تر اتاق را کوچک‌تر و گرم‌تر نشان می‌دهند. اگر اتاق نشیمن یا اتاق‌خواب بزرگی دارید که بیش از حد خالی است، فرش تیره‌تر یا کف‌پوش طرح‌دار به جلب‌توجه چشم‌ها به داخل کمک می‌کند و پراکندگی فضا را کمتر می‌نماید. اگر یک اتاق کوچک دارید و می‌خواهید بزرگ‌تر به نظر برسد، از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید. به‌ویژه رنگ‌های روشن مانند بژ، خاکی و..، فضایی صاف روی زمین ایجاد می‌کنند که چشم را منحرف نمی‌کند و باعث می‌شود کل فضا روشن‌تر و بازتر به نظر برسد.

سِت کردن فرش با دکوراسیون، نکاتی که حتما لازم است بدانید!

رنگ‌ خنثی در سِت کردن فرش با دکوراسیون

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید دکوراسیون داخلی خود را به طور مرتب تغییر دهید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که فرش‌هایی را با رنگ‌های خنثی‌تر انتخاب کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا هرچند بار که می‌خواهید ظاهر اتاق را بدون نیاز به تعویض فرش موردعلاقه خود تغییر دهید؛ زیرا رنگ آن با سبک دکوراسیون جدید شما در تضاد است. اگر فکر می‌کنید یک فرش بژ خسته کننده به نظر می‌رسد، می‌توانید از طریق مبلمان، کوسن‌ها و آثار هنری خود، رنگ‌های روشن‌تری را به اتاق خود اضافه کنید.

اگر پیرو سبک مینیمال هستید و علاقه‌ای ندارید که کف خانه مرکز توجه باشد، می‌توانید فرش‌هایی با رنگ خنثی و روشن را خریداری کنید. با این کار می‌توانید روی سایر المان‌های موجود تمرکز کنید. در صورتی که رنگ کاناپه‌ها و پرده‌های شما روشن است، می‌توانید از یک قفسه با وسایل تزئینی زیبا و یک لوستر رنگی برای جذاب‌ترکردن دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

آیا رنگ فرش باید تیره‌تر از مبلمان باشد؟

فرش مناسب مبلمان،طبق سلیقه و سبک موردپسند شما می‌تواند روشن‌تر یا تیره‌تر باشد. مبل‌های تیره معمولاً برای فرش‌های روشن و مبل‌های روشن برای فرش‌های تیره انتخاب می‌شوند. اگر مبل روشنی دارید، یک فرش تیره می‌تواند کنتراست (تضاد) شگفت انگیزی ایجاد کند و برعکس.

آیا فرش باید با مبلمان مطابقت داشته باشد؟

البته به طور دقیق خیر. با این حال، برای ایجاد تناسب و هماهنگی در ظاهر اتاق، باید فرشی را انتخاب کنید که مکمل دو یا سه رنگ اصلی مربوط به سایر اجزا اتاق باشد. مطمئن شوید که یک فرش تک‌رنگ، مکمل رنگ مبل شما باشد و با رنگ‌های برجسته در اتاق، مانند یک اثر هنری یا گلدان، مطابقت داشته باشد. یکی از راه‌های مؤثر در سِت کردن فرش با دکوراسیون، انتخاب فرشی مناسب و هماهنگ با کوسن‌های مبل شماست. مثلاً اگر طرف‌دار سبک کلاسیک هستید و کوسن‌های مبل شما دارای آویزها ویا ازجنس پارچه‌های مخملی هستند، بهتر است فرش‌هایی با طرح‌های اصیل ایرانی را انتخاب کنید. برعکس اگر طرف‌دار سبک مینیمال هستید و کوسن‌های شما در رنگ‌های مختلفی هستند، بهتر است از فرش‌های مینیمال مخصوصاً فرش‌هایی بارنگ خاکستری و طوسی استفاده کنید.

سِت کردن فرش با دکوراسیون، نکاتی که حتما لازم است بدانید!

ابعاد فرش ماشینی هماهنگ با دکوراسیون

 مشکل رایجی که معمولاً هنگام انتخاب فرش برای اتاق نشیمن خود با آن مواجه می‌شوید اندازه نامناسب فرش است. اگر فرشی را به‌صورت تصادفی و بدون تحقیق بخرید، ممکن است اندازه آن مناسب با دکوراسیون و چیدمان منزل شما نباشد. اندازه‌گیری فضای اتاق و تعیین اندازه دقیقی که برای فرش خود نیاز دارید ضروری است. برای ست کردن فرش با دکوراسیون، فرش نه باید بزرگ باشد و نه کوچک. فرش شما باید به‌درستی در وسط اتاق و مبلمان شما قرار بگیرد. دانستن تمامی ابعاد مبلمان و اتاق ضروری است. اندازه کامل فرش اولین چیزی است که باید هنگام خرید بررسی کنید .فرشی برای دکوراسیون داخلی مناسب و استاندارد است که دست کم 90 سانتی‌متر از هر طرف آن از ابعاد اتاق کوچک‌تر باشد .برای انتخاب فرش اتاق پذیرایی بهتر است فرشی را انتخاب کنید که از مبلمان و کاناپه شما پهن‌تر باشد . فرش مخصوص میز ناهارخوری نیز باید بزرگتر از اندازه میز و صندلی ناهارخوری شما باشد.

توجه به شکل و طرح فرش

هنگام تطبیق فرش با مبلمان موجود، اشکال مختلف فرش نیز می‌توانند مشکل‌ساز شوند. با این حال، شکل فرش شما باید در درجه اول با مدل و طرح مبلمان شما تعیین شود. داشتن صندلی‌های مستطیلی شکل به این معنی نیست که شما به یک فرش مستطیلی نیاز دارید. گاهی اوقات ممکن است هنگام تطبیق مبلمان با یک فرش در خانه، به تکمیل اشکال به‌جای تطبیق با همه چیز توجه کنید. یعنی سبک مناسب برای ست کردن فرش با دکوراسیون، “تکمیل” باشد.

اغلب فرش‌ها، به‌ویژه فرش‌های شرقی و ایرانی، معمولاً با نقوش هندسی یا گل‌دار طراحی می‌شوند، اما فرش‌های مدرن اغلب دارای نقشه‌های متنوعی هستند؛ بنابراین می‌توانید فضای خود را با الگوهای همسان فرش و مبلمان هماهنگ کنید تا از الگوهای عجیب‌وغریب جلوگیری شود. همچنین می‌توانید مبلمان ساده را با فرش‌های ساده یا طرح‌دار هماهنگ کنید تا ظاهر زیباتری ایجاد شود.

سِت کردن فرش با دکوراسیون، نکاتی که حتما لازم است بدانید!

هماهنگی فرش با دیوارها

اگر با رنگ کردن مجدد دیوارهای خود مشکلی ندارید، انتخاب رنگ فرش برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. با این حال، اگر از رنگ فعلی دیوارهای خود راضی هستید، باید بنشینید و به این فکر کنید که کدام فرش‌ها احتمالاً بهترین هماهنگی با آنها را دارد. معمولاً دیوارهای سفید، کرم یا خاکستری تقریباً با هر رنگ دیگری به‌خوبی جفت می‌شوند. یا مثلاً اگر یک طرح رنگ مشترک برای اتاق خود مانند آبی یا سبز دارید، بهتر است که دیوارهای خود را با فرشی با رنگ کمی تیره یا روشن‌تر از همان رنگ هماهنگ کنید. اگر خانه شما دارای کاغذ دیواری‌هایی با طرح گل‌های درشت و رنگ‌بندی شاد و شلوغ است، به هیچ عنوان فرش‌هایی با طرح‌های زیاد و رنگ‌بندی شلوغ را انتخاب نکنید! برعکس، اگر کاغذ دیواری شما دارای طرح‌ها و یا گل‌های کوچک، همراه با رنگ‌بندی ملایم است، می‌توانید فرشی پر نقش با رنگ‌بندی جذاب و شاد را انتخاب کنید.

ست کردن فرش با دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب‌ قرار است فضای آرام بخشی باشد که در آن احساس آرامش ‌کنید و بتوانید در آنجا حس راحتی داشته باشید. رنگ‌های گرم اما ملایم انتخاب‌های مناسبی برای اتاق خواب‌ هستند، زیرا لوکس به نظر می‌رسند و در فرد ایجاد حس راحتی می‌کنند. اگر به دنبال فرش خاکستری تیره هستید، مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید تعادل است. مطمئن شوید که رنگ دیوارهایتان روشن است و با وسایل و ملحفه های نارنجی، قرمز و زرد کمی گرما به آن اضافه کنید.

ست کردن فرش با پرده‌ها

یکی از نکاتی که حین خرید فرش باید به آن توجه کنید، انتخاب فرش متناسب با رنگ پرده‌ها است. برای مثال اگر رنگ پرده‌های شما روشن است (مثل سفید و کرم)، انتخاب فرش‌ با رنگ‌هایی متضاد (سرمه‌ای، قرمز و قهوه‌ای) کار هوشمندانه‌ای خواهد بود. برعکس اگر پرده‌های شما در رنگ‌های تیره‌ای مثل زرشکی، سبز و قهوه‌ای هستند یا پرده‌های مخملی با رنگ‌های تیره دارید، بهتر است از فرش‌هایی با رنگ روشن یا خنثی استفاده کنید. یکی ازنکات مهم، توجه به هماهنگی سبک پرده‌ها و سبک فرش است.

هماهنگی فرش با کف‌ پوش

یکی از نکات بسیار مهم جهت انتخاب فرش، ست کردن فرش باکف‌پوش است. فرشی که انتخاب می‌کنید باید هماهنگ با کف‌پوش (سرامیک، لمینت، موکت و امثال آن) باشد. در صورتی که منزل شما دارای موکت‌هایی دارای طرح و یا با پرزهای بلند هستند، در این صورت نیازی به پهن کردن فرش نخواهید داشت. در صورت داشتن سایر کف‌پوش‌ها، بهتر است به هماهنگی رنگ فرش با کف‌پوش توجه کنید. به هیچ عنوان بر روی کف‌پوشی با رنگ تیره (قهوه‌ای تیره)، فرشی همرنگ آن با رنگ تیره پهن نکنید!

سِت کردن فرش با دکوراسیون، نکاتی که حتما لازم است بدانید!

عکس گرفتن از اتاق و مبلمان خود

قبل از اقدام به خرید، باید از زوایای مختلف، از اتاق و مبلمان خود عکس بگیرید. هنگام کاوش میان فرش‌های مختلف در فروشگاه فرش ماشینی ، می‌توانید عکس‌هایی که گرفتید را با فرش‌های موجود در فروشگاه مقایسه کنید و فرش مناسب با دکوراسیون خود را بیابید. شما می‌توانید از طریق تصاویر، ایده‌ای کلی در مورد دکوراسیون منزل داشته باشید و محصول مناسب را خریداری کنید. به این ترتیب می‌توانید طرح و نقش مبلمان را در ذهن خود نگه دارید و فرش‌های مختلف را به گونه ای بهتر مقایسه کنید. هم چنین  با در خاطر داشتن آن تصاویر و آزمایش رنگ‌ها و طرح‌ها،احتمال کمتری برای اشتباه کردن و در نتیجه هدر رفتن پول شما وجود خواهد داشت.

البته خبر خوش اینکه فروشگاه فرش افرند امکان پرو مجازی فرش را برای شما فراهم نموده تا ابتدا فرش مورد نظر  را در دکوراسیون خود مشاهده کنید و سپس با اطمینان خاطر اقدام به خرید فرش ماشینی نمایید. لازم به ذکر است این مجموعه کلکسیونی از فرش‌های ماشینی جهت انواع سلیقه ها و مطابق با دکوراسیون‌های گوناگون را فراهم نموده است.

شما با مراجعه به سایت فروشگاه فرش افرند به نشانیwww.afrandcarpet.com  می‌توانید فرش ماشینی مورد نظرخود را با قیمت‌های مناسب بصورت اینترنتی خریداری کنید. همچنین جهت خرید حضوری از فروشگاه مرکزی فرش افرند می‌توانید به آدرس اصفهان، پل فلزی، ابتدای بلوار ملت مراجعه کنید. شما با خرید حضوری و یا اینترنتی فرش ماشینی از فروشگاه فرش افرند می توانید ضمن اطمینان از کیفیت فرش ، ازمناسب بودن قیمت فرش ماشینی خود نیز آسوده خاطر شوید.

مطالب مشابه را ببینید!