مجله تاپ‌ناز‌

سکته قلبی خاموش | اطلاعاتی در مورد سکته قلبی خاموش که باید بدانید!

سکته قلبی خاموش

سکته قلبی خاموش چیست و چگونه در افراد ایجاد می شود؟

افرادی که دچار سکته قلبی خاموش می شوند را چطور می توانیم نجات دهیم؟ روش های درمانی موثر در مورد سکته قلبی چیست؟

افرادی که کمتر درد را حس می کنند، ممکن است در معرض خطر بالاتری از بروز حملات خاموش قلبی باشند.

درد قفسه سینه یکی از علائم شناخته شده حملات قلبی است، ولی بسیاری از افراد با عارضه ای به نام سکته قلبی خاموش مواجه می شوند که از علائم آشکاری برخوردار نمی باشد.

به عقیده دانشمندان تقریبا همه افراد می دانند که علائم قلبی چیست. وقتی در مورد این بیماری صحبت می شود، معمولا درد قفسه سینه و بخش مراقبت های ویژه اورژانس در ذهن ما تداعی می شود. ولی چیزی که نمی دانیم این است که خیلی از افراد بدون اینکه بدانند دچار حملات قلبی خفیف می شوند و تشخیص در این مورد انجام نمی شود.

کسی نمی داند که این اتفاق چطور رخ می دهد، ولی یافته های جدید نشان می دهد که آستانه تحمل درد در افراد می تواند یکی از دلایل این امر باشد.

یک آزمون استاندارد نشان داد افرادی که سابقه حمله قلبی خاموش را داشته اند، از آستانه تحمل درد بالاتری نسبت به افرادی که علائم سکته قلبی در آنها بروز می کند برخوردار هستند.

وقتی که محققان به صورت دقیق تر به این موضوع نحوه کردند دریافتند که این ارتباط در خانم ها قوی تر از آقایان است. این نتیجه بسیار جالب است، ولی دلیل آن هنوز برای محققان روشن نیست.

به نظر محققان این مهم است که افراد با نشانه های غیر عادی بیماری های قلبی آشنا شوند. این علائم می تواند شامل درد پشت یا فک، تنگی نفس، سوزش سر دل، تهوع و همچنین فشار در قسمت فوقانی شکم است.

 

آزمون آب یخ برای تحمل درد

در جریان یک تحقیق از افراد خواسته شد تا دستشان را تا جایی که برای آنها قابل تحمل است، برای مدتی بیش از 2 دقیقه در ظرف آب یخ نگه دارند. در جلسه بعد شرکت کنندگان تحت بررسی توسط دستگاه الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) قرار گرفتند. نوار قلب، قابلیت شناسایی حملات قلبی گذرانده شده را دارد، حتی اگر در آن موقع فرد متوجه آن نشده باشد.

از تعداد 480 فرد بزرگسالی که در این بررسی شرکت داشتند، معلوم شد که 8 درصد آنها قبلا حمله خاموش قلبی داشته اند و تنها در کمتر از 5 درصد آنها حملات قلبی تشخیص داده شده است.

هنگامی که محققان دو گروه را با هم مقایسه کردند به این نتیجه رسیدند که افرادی که حمله قلبی خاموش را پشت سر گذاشته اند، به طور متوسط از آستانه ی تحمل درد بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند، یعنی درد را بیشتر تحمل کرده و کمتر آن را احساس می کنند.

ممکن است افرادی که تحمل بالاتری نسبت به سرمای آب یخ (همراه با درد) داشته اند، نسبت به درد ناشی از کاهش جریان خون (در اثر سکته قلبی) حساسیت کمتری از خود نشان دهند.

دانشمندان با توجه به اینکه هنوز دلایل بروز این اتفاق را به درستی نمی دانند، اما معتقدند که افراد نباید به سادگی از کنار این موضوع رد شوند، زیرا برخی ممکن است به جدیت علائم خود توجه نکنند و ترجیح دهند به جای درمان، درد بوجود آمده را تحمل کنند.

حملات خاموش قلبی به اندازه ی حملاتی که منجر به درد قفسه ی سینه می شوند از اهمیت برخوردارند. این عوامل ممکن است در درازمدت منجر به تکرار حملات قلبی و یا مرگ فرد شوند

در این مطالعه تفاوت میان زنان و مردان به این ترتیب مشخص شد، ۱۹ درصد در برابر ۷ درصد. به طور کلی مردان بیشتر از زنان دچار حملات قلبی می شوند. اما حملات قلبی خاموش تقریبا ۷۵ درصد از کل حملات قلبی در زنان را به خود اختصاص می دهد، چیزی که در مردها برابر ۵۸ درصد می باشد.

با توجه به مطالعات معلوم شد که بانوان بیشتر از آقایان علائم غیرعادی حملات قلبی را در خود نشان می دهند و احتمال تشخیص داده نشدن این حملات در بانوان بیشتر است.

در این مطالعه مشخص شد که زنان از آستانه تحمل درد کمتری نسبت به آقایان برخوردارند، اما ارتباط بین تحمل درد بیشتر و حمله ی قلبی خاموش در بانوان بیشتر و قوی تر از آقایان است.

به عقیده ی محققان این امر امکان دارد که حملات قلبی که در بانوان تشخیص داده می شوند، شدیدتر و یا دارای علائمی با مدت بروز بالاتر و بیشتر می باشند. به عقیده ی آنان نداشتن درد قفسه ی سینه نباید سبب کم توجهی پزشک نسبت به وجود ناراحتی های قلبی شود.

بروز شرایط اورژانسی و حاد ممکن است به مرور زمان رخ دهد و به درازا بیانجامد و نباید از کنارشان آسان عبور کرد، به عنوان مثال بروز مشکلات تنفسی و ورم پاها می تواند نشانه ای از آسیب عضله ی قلب در اثر یک حمله ی قلبی خاموش باشد.

حملات خاموش قلبی به اندازه ی حملاتی که منجر به درد قفسه ی سینه می شوند از اهمیت برخوردارند. این عوامل ممکن است در درازمدت منجر به تکرار حملات قلبی و یا مرگ فرد شوند.

اصل پیشگیری در اینگونه موارد بسیار اهمیت دارد، یعنی می توان با در نظر گرفتن عواملی مانند برنامه غذایی سالم، ورزش منظم، کنترل فشار و چربی خون بالا تا حد زیادی احتمال سکته قلبی را کاهش داد.

بخوانید: دلیل تپش قلب چیست و چه خوراکی هایی برای آن مفید است؟

مطالب مشابه را ببینید!