مجله تاپ‌ناز‌

سکسکه مداوم باعث سکته قلبی می شود؟

سکسکه مداوم باعث سکته قلبی می شود؟

طبق مطالعات و تحقیقات معلوم شده است که سکسکه مداوم می تواند یکی از نشانه های حمله قلبی باشد!

 

سکسکه نشانه حمله قلبی است؟

سکسه مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و شاید فقط فرد را کمی آشفته کند و بعد از مدتی خود به خود رفع می شود، اما سکسکه مداوم ممکن است در موارد نادری نشانه بیماری های جدی تری مانند حمله قلبی باشد.
سکسکه مداوم یا مقاوم در موارد بسیار نادری ممکن است نخستین نشانه آسیب عضله قلب ناشی از اختلال خونرسانی یا حمله قلبیباشد.
سکسکه در اغلب موارد عارضه ای خوش خیم است و به خودی خود برطرف می شود. سکسکه در هنگامی رخ می دهد که دیافراگم – پرده عضلانی میان قفسه سینه و شکم- به طور ناگهانی و غیرارادی منقبض می شود و این انقباض چندین بار در دقیقه تکرار می شود.
در نتیجه این انقباض هوا با سرعت زیاد وارد ریه های شما می شود. هوای در حال ورود، هنگامی که گلوت (شکاف میان تارهای صوتی شما) با حرکت دریچه اپیگلوت بسته می شود، متوقف می شود و صدای شاخص سکسکه را ایجاد می کند.
چطور سکسکه رخ می دهد؟ اما در اینجا منظور ما سکسکه مداوم یعنی سکسکه ای که بیش ا ز 48 ساعت و کمتر از یک ماه طول بکشد و سکسکه مقاوم یعنی سکسکه ای است که بیش از یک ماه به طول انجامد، است.

 

سکته قلبی

سکسه طولانی مدت شاید نشانه مشکل قلبی باشد

 

این انواع سکسکه ممکن است نشانه بیماری زمینه ای جدی باشند:

– مشکلات دستگاه عصبی مرکزی، مانند سرطان، عفونت، سکته مغزی یا ضربه مغزی.
– عوامل مؤثر روندهای سوخت وساز بدن و داروها مانند کاهش کارکرد کلیه یا تهویه بیش ازحد ریه ها (hyperventilation)، داروهای بیهوشی.
– تحریک اعصاب واگ و فرنیک در سر، گردن و قفسه سینه که ممکن است به علل متفاوتی مانند تومور، کیست یا گواتر در گردن، مو یا چیز دیگری که به پرده گوش چسبیده است، ریفلاکس گوارشی و غیره رخ دهد.

ازجمله موارد بروز حمله قلبی با سکسکه مداوم به مورد مردی 68 ساله می توان اشاره کرد که در سال 2012 شرح حالش در مقاله ای در ژورنال پزشکی اورژانس آمریکا (Am J Emerg Med. 2012 Jan;30(1):266.e1-2) منتشر شد. این مرد چهار روز بود که به طور مداوم هر 4 تا 6 ثانیه یک بار سکسکه می کرد. این مرد شکایت دیگری نداشت. فشار خونش اندکی بالا بود. پزشکان برای بیمار رادیوگرافی قفسه سینه انجام دادند تا احتمال وجود تومور را بررسی کنند، اما چیزی پیدا نکردند. بنابراین یک داروی شل کننده عضلانی و یک داروی دیگر که برای درمان سکسکه مقاوم به کار می رود، تجویز کردند.
هیچ کدام از این دو دارو نتوانستند سکسکه او را متوقف کنند، اما پزشکان به بیمار اطمینان دادند که سکسکه اش به خودی خود متوقف خواهد شد.

 

سکسکه

سکسه مداوم در مواقعی نادر نشانه حمله قلبی است

 

دو روز بعد این مرد درحالی که هنوز سکسکه می کرد، دوباره به بخش اورژانس مراجعه کرد. ازآنجایی که این مرد سن بالایی داشت و عوامل خطرساز برای بیماری قلبی- مانند دیابت، سیگار کشیدن و پرفشاری خون را داشت- از او نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام گرفته شد که نشان دهنده چندین ناهنجاری در ریتم قلب بود. آزمایش های خون بالا بودن پروتئینی (آنزیم قلبی تروپونین) را نشان داد که هنگام آسیب دیدن اخیر عضله قلب وارد خون می شود و به این ترتیب تشخیص یک حمله قلبی کوچک تأیید شد.

پزشکان در هنگام پذیرش اولیه بیمار به حمله قلبی شک نکردند، چراکه بیمار دچار درد قفسه سینه، اشکال در تنفس، تهوع، سیاهی رفتن چشم ها یا تعریق یا ناراحتی دیگری به جز سکسکه مداوم نبود. اما به محض اینکه پزشکان داروهای قلبی برای او تجویز کردند، سکسکه او متوقف شد.

ظهور حمله قلبی در این مرد با علامت صرف سکسکه بسیار غیرمعمول بود، اما باید توجه داشت که تظاهر مشکلات قلبی در بیماران دچار دیابت مانند این مرد ممکن است غیرعادی باشد.
اما حمله قلبی که ناشی از اختلال خون رسانی به عضله قلب است، چطور سکسکه ایجاد می کند؟ در این مورد احتمالاً اختلال خون رسانی به علت تنگ بودن شریان های کورونری تغذیه کننده عضله قلب باعث تحریک عصب فرنیک می شود که حرکت دیافراگم سینه ای را تحت کنترل دارد و درنتیجه سکسکه بروز می کند.

سکسکه طولانی مدت و احتمال سکته قلببی

مطالب مشابه را ببینید!