مجله تاپ‌ناز‌

شرایط زندگی در مریخ و نحوه اسکان انسان در سیاره سرخ

نشانه های زیادی توسط کاوشگران فضایی مبنی امکان زندگی در کره مریخ یافت شده است وهنوز هیچ انسانی پا به این سیاره نگذاشته است. طبق تحقیقات، محققان می گویند که در دهه ها بعدی سفر و زندگی در مریخ امکان پذیر خواهد شد و افراد زیادی هم متقاضی سفر بدون بازگشت به مریخ هستند. یکی از افراد پیشرو و سرمایه گذار در این امر ایلان ماسک است که قصد دارد تا سال 2050 نزدیک به 1 میلیو نفر را در مریخ مستقر نماید.

یکی از مهمترین اهداف انسان ها زندگی در کره مریخ است. باید در نظر داشته باشید که این کار کمی سخت است ولی با این حال دور از ذهن نیست. سه موضوع مهم برای زندگی انسان در سیاره های دیگر وجود دارد که شامل دما، اکسیژن و سر پناه می باشد و اگر بخواهیم روی کره مریخ زندگی کنیم نیاز به این سه گزینه داریم زیرا بدون وجود هر کدام از آنها، زندگی کردن روی سیاره قرمز مریخ ممکن نیست.

 

زندگی در مریخ و چالش های زندگی در این سیاره سرخ

ناسا همیشه درگیر پروژه های چالش برانگیز است و در طول 60 سال گذشته، قصد داشته است که انسان را به جایی به غیر از کره زمین منتقل کند و شرایط زندگی را برای انسان ها فراهم کند. در ابتدا سعی کرد که این کار را روی کره ماه انجام دهد ولی مشکلات بسیار زیاد بود و معروف ترین پروژه در این خصوص، پروژه آپولو بود. این پروژه با مشکلات زیادی روبرو شد و هنوز هم کسی نتوانسته است روی ماه زندگی کند. ایلان ماسک قصد دارد پروژه ای شبیه به این پروژه را تهیه کند و با توجه به ثروت زیادی که دارد قصد دارد انسان را در سیاره مریخ ساکن کند. این پروژه چالش های زیادی دارد ولی کارشناسان آن را رد نکرده اند.

 

مریخ سیاره مکان بعدی برای زندگی انسان

دلیل اینکه این سیاره برای زندگی پس از زمین در نظر گرفته شده است این است که شرایط جوی شبیه به زمین دارد و سطح خشکی زیادی روی آن وجود دارد و می توان روی آن راه رفت. فعلا راه حلی برای تولید اکسیژن در این سیاه وجود ندارد. هنوز هم این سیاره قبول سکونت نیست زیرا هیچ اکسیژنی در آن وجود ندارد.

دلیل دیگر اینکه این سیاره برای زندگی انتخاب شده است این است که به کره زمین نزدیک است. البته سیاره زهره هم به زمین نزدیک است ولی به دلیل گازهای گلخانه ای و دمای 500 درجه سانتی گرادی، مکانی مناسب برای زندگی نیست.

 

زندگی در مریخ

خیلی از محققان در تلاش هستند که متوجه شوند آیا در این سیاره زندگی وجود دارد یا خیر. با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نتایج نشان داده است که این سیاره میلیون ها سال قبل، قابل سکونت بوده است ولی برای این که متوجه شویم که موجوداتی در آن سیاره زندگی کرده اند، نیاز به تحقیقات گسترده ای می باشد.

شرایط زندگی در مریخ و نحوه اسکان انسان در سیاره سرخ

شرایط جوی

زندگی در بهرام با تمام سختی هایی که دارد ممکن است. شرایط جوی بهرام 100 بار رقیق تر از زمین است و همین نکته خوبی است که بتوان در این سیاره مانند زمین زندگی کرد. شرایط جوی این سیاره خیلی خوب نیست و به دلیل اینکه گیاهی در آن رشد نمی کند 96 درصد از هوای این سیاره را دی اکسید کربن تشکیل داده است، با این حال می توانیم با استفاده از دستگاه های مخصوصی این دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کنیم و شرایط جوی آن را برای زندگی فراهم کنیم.

دوری و نزدیکی به خورشید

خورشیدی که امروز شاهد تابش آن به زمین می باشیم، حدود 5 میلیون سال سن دارد و می توان گفت ستاره ای میان سال می باشد. سیاره زمین تنها سیاره ای است که قابلیت زندگی روی آن وجود دارد و شما می توانید بدون هیچ مشکلی روی آن زندگی کنید زیرا این سیاره از نظر دما متعادل است و فاصله آن از خورشید طوری است که نه خیلی گرم است و نه سرد می باشد. در صورتی که خورشید از کمربند زندگی خارج شود به همین ترتیب زمین هم از این کمربند خارج می شود و مریخ بهترین جایگزین زمین است و در کمربند حیات قرار می گیرد.

 

کوچک بودن مریخ

این سیاره از زمین کوچک تر است و حدود یک سوم زمین می باشد. خیلی از افراد فکر می کنند که جمعیت زمین روی این سیاره جا نمی شود پس سفر به مریخ را جدی نمی گیرند. در نظر داشته باشید که انسان ها در تمام بخش های کره زمین زندگی نمی کنند و فقط بخش های معتدل را برای زندگی انتخاب می کنند و همچنین بیشتر سطح زمین را آب تشکیل داده است و افرادی که باید به این سیاره سفر کنند باید شرایط خاصی داشته باشند و انتقال تمام جمعیت به مریخ ممکن نیست.

جالب است بدانید که این سیاره از زمین کوچک تر می باشد و حدودا  یک سوم زمین است. بسیاری از افراد فکر می کنند که جمعیت زمین بر روی این سیاره جای نمی گیرند بنابراین سفر به مریخ و زندگی در آن را جدی نمی گیرند. در نظر داشته باشید که انسان ها در همه بخش های زمین زندگی نمی کنند و فقط بخش های معتدل آن را برای زندگی انتخاب می کنند و همچنین بیش تر سطح زمین را آب تشکیل داده است و افرادی که باید به این سیاره سفر کنند باید شرایط خاصی داشته باشند و انتقال همه جمعیت به مریخ امکان پذیر نمی باشد.

شرایط زندگی در مریخ و نحوه اسکان انسان در سیاره سرخ

زندگی در بهرام و امکان پذیری آن

شاید تصور کنید که این پروژه ممکن نیست. با وجود تمام مزایایی که این سیاره دارد باز هم هیچ انسانی روی آن راه نرفته است و اطلاعاتی که از آن به دست آورده ایم از راه دور و به وسیله مدار گرد ها بوده است. برای بازگشت از مریخ باید دستاوردهای لازم را به دست آوریم در غیر این صورت این کار ممکن نیست زیرا هیچ اکسیژنی برای بازگشت از مریخ به فضا وجود ندارد. باید در نظر داشته باشید که تا به حال تمام سفرها بدون بازگشت بوده است با این حال ایلان ماسک می گوید که انسان در سال 2030 روی مریخ پا می گذارند.

 

شرایط زندگی مریخ

زندگی انسان بدون محافظ در مریخ ممکن نیست زیرا شرایط جوی رقیقی دارد و گرانش آن یک سوم زمین است. از سویی این سیاره دارای اختلاف دمای زیادی است و برای همین زندگی در آن به سختی ممکن است. پروژه های زیادی وجود دارد که تمام آنها در حد نظریه هسند با این حال باز هم می توان با تغییراتی که بدست انسان ایجاد می شود این سیاره را قابل سکونت کرد و در آن زندگی کرد.

 

دیگر سیاره ها

خیلی از افراد عقیده دارند که چرا باید فقط مریخ را برای زندگی انتخاب کرد در حالی که ممکن است سیاره های دیگر برای زندگی وجود داشته باشند. فعلا تنها مکان مناسب که در کمربند حیات وجود دارد و انسان قادر است به آن سفر کند، مریخ است و دیگر سیاره ها بسیار دور هستند و هنوز راهی برای دست پیدا کردن به آنها پیدا نشده است.

سیاره زهره هم به دلیل گازهای گلخانه ای که در آن وجود دارد اصلا غیر قابل سکونت است و فقط زمین و سپس مریخ برای زندگی مناسب هستند.

البته سیاره بهرام هنوز در دست بررسی می باشد و تا یک سری تغییرات اساسی در این سیاره ایجاد نشود شرایط زندگی بر روی آن به وجود نخواهد آمد. جالب است بدانید که زحل یکی از سیاره های گازی می باشد ولی قمر این سیاره تشکیل شده از خاک است و شرایط جوی را دارد و احتمالا می شود آن را برای حیات انتخاب کرد ولی هنوز محققان این قمر را مورد هدف قرار نداده اند و مطالعه ای روی آن صورت نگرفته است.

سفر به مریخ

زندگی در این سیاره تا چند سال آینده انجام می شود ولی زمان مناسب و دقیقی برای سفر به آن وجود ندارد و تا وقتی که شرایط زندگی انسان ها فراهم نشود نمی توان تصمیم گرفت. بشر تا به حال کارهای زیادی انجام داده است و رفتن به سیاره قرمز هم یکی از مهمترین اهدافی است که این روزها توسط ناسا پیگیری می شود تا بتوانیم حداقل در دهه اینده به این سیاره قدم بگذاریم و شرایط زندگی را روی آن فراهم کنیم.

مطالب مشابه را ببینید!