مجله تاپ‌ناز‌

نکات ویژه برای شستشوی انواع لباس کودک و نوزاد

نکات شستن لباس نوزاد

تمیز بودن لباس نوزاد بسیار مهم است و باید به پاکیزه بودن لباس نوزاد همیشه اهمیت بدهید. شستن درست لباس نوزاد هم باعث شیک به نظر رسیدن لباس می شود و هم از بیماری پیشگیری می کند. همان گونه که می دانید در روز باید چندین بار لباس نوزاد را تعویض کرد تا نوزاد دچار بیماری نشود ولی این کار برای خیلی از مادران سخت است و یا نمی دانند کدام لباس ها را برای منزل استفاده کنند و کدام لباس ها را نباید برای لباس راحتی استفاده کنند. شستن لباس روش خاص خودش را دارد و لباس نوزاد باید در تمیزترین حالت ممکن باشد. به همین جهت نیاز است نکاتی در مورد شستن لباس نوزاد را بدانید. در ادامه چند نکته در مورد شستشوی لباس نوزاد و لباس های راحتی منزل را برای شما توضیح می دهیم.

 

شستن دستی لباس نوزاد

چنانچه می خواهید لباس نوزاد را به صورت دستی بشویید باید بدانید که از آنجایی که ضخامت پارچه لباس نوزاد پایین می باشد، چنگ زدن زیاد به آن باعث آسیب بیش از حد تار و پود پارچه می شود و احتمال عمر پارچه کاهش پیدا می کند. در ابتدا باید زمانی که می خواهید لباس را با دست بشویید پارچه را به مدت 5 دقیقه درون اب ولرم قرار دهید و پس از آن از مایع یا پودر شستشوی دستی استفاده کنید و لباس را درون آب با دست خیلی آرام بشویید.

پیشنهاد مهم دیگر، تهیه انواع لباس نوزاد با جنس خوب است تا با شستن های زیاد، دیرتر کهنه گردد. این نوع لباس ها شاید قیمت بیشتری داشته باشند، ولی از هر لحاظ مطمئن خواهید شد که نوزاد دختر و یا پسر شما لباس با جنس مرغوب به تن دارد و هم ظاهر خوبی دارد و هم دیرتر کهنه و کثیف می شود.

 

شستن ماشینی لباس نوزاد

شستن لباس های نخی و یا پشمی با هم فرق دارد و بهتر است قبل از این کار تفکیک لازم انجام شود. بسیار مهم است که لباس های پشمی در ماشین لباسشویی شسته نشود، زیرا که در آن صورت تمام زحماتی که در موقع خرید انواع پلیور نوزادی دخترانه و یا پسرانه کشیده اید به راحت خراب می شود و لباس گشادتر و رنگ و رو رفته تر می شود. پس باز تاکید می کنیم که نباید ژاکت، پیراهن، شنل و پلیور نوزادی که همه از جنس پشم و کاموا هستند را با ماشین لباسشویی بشویید.

نکات ویژه برای شستشوی انواع لباس کودک و نوزاد

نکته‌های مهم برای شستشوی سایر لباس نوزاد در ماشین لباسشویی به ترتیب زیر است:

اولین و مهمترین نکته این است که هرگز لباس خودتان را همراه لباس نوزاد داخل ماشین لباسشویی نیندازید. آلودگی های لباس های شما نباید با لباس نوزاد قاطی شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز لباس هایی با رنگ های بسیار تیره یا جیغ مانند قرمز و مشکی برای نوزاد نخرید تا بعدا مجبور نشوید زمان شستشو تفکیک لباس داشته باشید و بتوانید تمام لباس ها را به راحتی داخل ماشین بیاندازید. استفاده از رنگهای خنثی برای نوزاد بسیار مهم است و استفاده از رنگ های تیره و پر تحرک جدا از اینکه انرژی خوبی برای نوزاد ندارد ممکن است از مواد رنگی شیمیایی در آن استفاده شده باشد که باعث تحریک پذیری بالا و ایجاد حساسیت در پوست نوزاد میشود. بنابراین زمان خرید لباس به رنگ آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و حتماً از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

 

جنس پارچه برای لباس نوزاد

قبل از خرید لباس نوزاد، باید در نظر داشته باشید که ممکن است شما تعداد زیادی لباس بخرید و با سایز نوزاد به دنیا آمده شما متفاوت باشد. خیلی از افراد هستند که با خرید تعداد بالای لباس برای نوزاد قبل از به دنیا آمدن دچار مشکل شده اند و وقتی که نوزاد به دنیا آمده هیچ کدام از لباس هایی که خریده بودند سایز نوزادشان نشده است. برای رفع این مشکل، می توانید از فروشندگان در مورد اندازه دقیق لباس ها و تناسب با سن نوزاد جویا شوید و یا در مورد نحوه انتخاب صحیح اندازه لباس نوزاد بیشتر بخوانید.

جدا از اینکه جنس پارچه هم مهم است و شما قبل از زایمان تنها چند لباس محدود را باید برای نوزاد و روز زایمان تهیه کنید. دلیل این امر این است که شما جنس انواع پارچه را نمی شناسید و نمی دانید که کدام پارچه برای نوزاد شما مناسب تر است و به همین دلیل ممکن است از لباس هایی که از جنس پلی استر می باشند بیشتر خوشتان بیاید و تعداد بیشتری از این نوع لباس را بخرید. یکی از بهترین جنس ها برای لباس نوزاد جنس نخ پنبه است که بافت نرم دارد و وزن آن کم است. این جنس پارچه به دلیل داشتن تار و پود و منافذ زیاد باعث تنفس پذیری پوست نوزاد می شود. باقت این پارچه یکدست و نرم است و خلاف این که منافذ زیادی دارد درشت بافت نمی باشد.

 

 

شوینده ملایم

زمانی که می خواهید لباس نوزاد را بشویید باید بدانید که نمی توانید از شوینده هایی مانند انواع پودرهای دستی یا ماشینی استفاده کنیم. اگر لباس را با دست بشویید متوجه می شوید که پس از شستن لباس دست های شما حالت زمختی پیدا می کنند و نیاز به کرم دارد. همین حالت برای پارچه هم اتفاق می افتد و جنس پارچه با شستشوی مدام با انواع پودرهای موجود در بازار که مناسب نوزاد نیست حالت زبری به خود می گیرد و باعث آسیب به پوست نوزاد می شود. وقتی که به فروشگاه برای خرید می روید باید به یاد داشته باشید که یک شوینده مناسب لباس کودک و نرم کننده لباس تهیه کنید.

لباس های حوله ای را چنگ نزنید

لباس های حوله ای یکی از مواردی می باشند که باید به آنها دقت بیشتری کنید. جنس لباس های حوله ای به صورتی است که شستن زیاد به صورت عادی دچار شل شدن  از بین رفتن آهار پارچه می شود. پس باید اجازه دهید تا طول عمر مفید پارچه طی شود و با کارهایی مانند چنگ زدن بیش از حد باعث تخریب زود هنگام بافت پارچه نشوید. در موقع شستن این لباس ها از نرم کننده برای لباس کودک استفاده کنید.

 

اهمیت شستشوی دائم پیشبند

یکی از موارد مهم که باید دائما آن را بشویید پیشبندهای پارچه ای نوزاد است. اهمیت شستن دائم پیش بند از این جهت می باشد که چون نوزاد تازه به دنیا آمده است دچار رفلاکس معده می باشد و مقداری از شیر پس از خوردن بر می گردد باید پیشبندها به خوبی تمیز شوند تا بوی بد نگیرندو باعث ایجاد آلودگی و بیماری نشود. اگر پیش بند را خوب نشویید بوی نامطبوعی که از فاسد شدن شیر روی آن به جا میماند ممکن است باعث آزار خودتان و هم آزار نوزاد شود. برای شستن پیش بند از مواد شوینده مناسب لباس نوزاد استفاده کنید و اجازه دهید قبل از شستن پیش بند مدت 5 دقیقه درون اب قرار بگیرد و پس از آن بشویید.

 

درجه حرارت آب

به دلیل ضخامت کم لباس نوزاد نباید درجه حرارت آبی که از آن استفاده می کنید زیاد باشد. درجه حرارت بالا می تواند باعث تخریب زود هنگام تار و پود پارچه لباس نوزاد شود و شما با این کار عمر لباس را کاهش می دهید.

با توجه به تمام نکاتی که ذکر شد سعی کنید تا لباس نوزاد تان را به درستی بشویید و با این کار باعث جلوگیری از ورود آلودگی به بدن نوزاد شوید.

 

مطالب مشابه را ببینید!