مجله تاپ‌ناز‌

شناخت اختلال اضطراب جدایی و روش های درمان آن

شناخت اختلال اضطراب جدایی و روش های درمان آن

در این مطلب در مورد یکی از اختلالات روانی که به اختلال استرس جدایی است آشنا می شوید و در مورد تشخیص این مشکل و روش های درمان آن توضیحاتی می دهیم.

اختلالات روانی در بیشتر موارد در حین داشتن اضطراب و استرس ایجاد می شوند که در ادامه یکی از این اختلالات را برای شما مطرح می کنیم.

اطلاعات در مورد اختلال اضطراب جدایی

یکی از اختلالات اضطرابی اختلال استرس جدای است. این اختلال در افراد به دلایلی مانند جدا شدن از خانواده و یا جدا شدن از مکانی که به آن دلبستگی عاطفی دارد ایجاد می شود. فردی که در موقع جدا شدن استرس و پریشانی زیادی دارد. این نوع اختلال می تواند جنبه های مختلفی از زندگی را در بر بگیرد که شامل جنبه های عملکرد تحصیلی ، شغلی و روابط میان فردی است و کیفیت زندگی اجتماعی را کم می کند.

تا کنون ممکن است که کودکان زیادی را دیده باشید که نمی توانند از والدین خود دوری کنند و به سختی به مدرسه می روند و گاهی ممکن است در اتاق جداگانه نخواند. این کودکان وقتی که والدینشان از آنها دور می شوند می ترسند و دچار استرس می شوند. شاید در پی این استرس ها دچار سردرد عصبی و حالت تهوع هم ی شوند ولی باید بدانید که این اختلال فقط برای کودک پیش نمی آید و بزرگسالان را هم دچار می کند.

اختلال اضطرابی چه تفاوتی با استرس جدایی دارد؟

اضطراب جدایی یا اختلال آن تفاوت های زیادی با هم دارند و این دو بر خلاف تصور مردم دو موضوع متفاوت هستند. اضطراب جدایی در صورتی که یک اختلال نباشد یکی از مراحل رشد به حساب می آید که در کودکان سالم و کودکانی که در دلبستگی ایمن به سر می برند ایجاد می شود. این مرحله از رشد بین سن 12 تا 18 ماهگی رخ می دهد و پس از آن کمتر می شود و از بین می رود. اضطراب جدایی موضوعی طبیعی است ولی در صورتی که این اضطراب به اختلال تبدیل شود نیاز به روان درمانی دارد.

در گزارشان آمده است که نرخ شیوع اختلال استرس جدایی و بزرگسالان آمریکایی حدود 0.9 تا 1.9 درصد است و نرخ شیوع این بیماری در کودک 6 الی 12 ماهه حدود 4 درصد می باشد.باید بدانید که میزان شیوع این اختلال در بزرگسالان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این اختلال بیشتر گریبان گیر زنان می شود. اختلال با اختلالات دیگر همانندی دارد و بیشتر افرادی که به این اختلال دچار می شوند در آینده ممکن است اختلالاتی مانند اختلال ADHD، اختلال وحشت زدگی، اختلال دوقطبی و اختلالات روانی دیگر دچار شوند.

بخوانید: اختلال استرس پس از سانحه چیست و چه علایمی دارد؟

علائم و نشانه های اختلال استرس جدایی

تشخیص این اختلال توسط روانشناسان است و افراد عادی نمی توانند این کار را انجام دهند. باید توجه کنید که اگر بعضی از این نشانه ها را در افراد دیدید نمی توانید این اختلال را به آنها نسبت دهید. اگر فکر می کنید که دچار این اختلال روانی هستید می توانید از روانشناس کمک بگیرید.

ترس از جدا شدن

ترس زیاد و غیر طبیعی با مرحله رشد افراد مرتبط است. باید بدانید که این ترس در رابطه با جدا شدن افراد از کسانی که به آنها دلبستگی عاطفی دارند ایجاد می شود. در ادامه مطلب نشانه های این نوع ترس را توضیح می دهیم.

چنانچه فرد از خانه یا افرادی که به آنها دلبستگی عاطفی دارد جدا گردد حس دلتنگی می کند و استرس زیادی را متحمل می شود.

همیشه نگران این موضوع می باشد که به صورت ناگهانی یکی از عزیزان و افرادی که به آنها دلبستگی دارد را از دست بدهد. می توان به زخمی شدن و تصادف کردن اشاره کرد.

این افراد همیشه نگران اتفاقاتی هستند که می تواند آنها را از دلبستگی هایشان جدا کند. می توان به گم شدن، آدم ربایی و تصادف کردن اشاره کرد.

مایل نیستند از منزل بیرون بروند و دور شوند. مصلا نمی خواهند به مدرسه و یا محل کار بروند و از خانه دور شوند.

این افراد همیشه می ترسند و بدون افرادی که به آنها دلبسته هستند به مکان های ناشناس نمی روند.

در هیچ منزلی جز خانه خودش نمی خوابد و یا می توان گفت بدون حضور یکی از افرادی که به آنها وابسته است نمی خوابد.

کابوس هایی در مورد افرادی که به آنها دلبستگی دارد می بیند.

اگر از افرادی که به آنها دلبسته است جدا شود ممکن است دچار حالاتی مانند سردرد، معده درد و حالت تهوع شود.

 

ترس همیشگی

این ترس همیشه در وجود این افراد است و به صورت پیوسته صورت می گیرد. در کودکان می توان گفت حداقل 4 هفته و در بزرگسالان ممن است تا 6 ماه و یا بیشتر ادامه پیدا کند.

اختلال در عملکرد

این اختلال در عملکردهای اجتماعی، تحصیلی، شغلی و خانوادگی مشکلات زیادی ایجاد می کند. استرس مزمن می تواند نابسامانی های عملکردی شدید و بالینی ایجاد کند.

قابل توجیه نبودن با اختلالات دیگر

دیگر نشانه از اختلال اضطراب جدایی این است که این اختلال با هیچ یکی از اختلالات دیگر قابل توجیه نمی باشد. می توان به پرهیز از ترک منزل به دلیل مقاومت زیاد افراد اوتیسمی، دیلوژن ها مرتبط با جدایی در اختلالات سایکوتیک، پرهیز از بیرون رفتن از خانه بدون وجود یک فرد دلبسته در آگورافوبیا اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: اختلال دو قطبی چیست + دلایل، نشانه ها و درمان این مشکل روانی

درمان این اختلال

در اختلال اضطراب جدایی نخستین نوع درمانی که انجام می گیرد روان درمانی است. این روش خیلی ایمن است و نیاز به مصرف دارو ندارد. اگر مشکل خیلی حاد باشد و نشود آن را با روان درمانی درمان نمود می توان از دارو درمانی کمک گرفت.

در دارو درمانی از داروهای استفاده می شود که ضد استرس هستند. این روش بیشتر با داروهای SSRI انجام می شود. در حین دارو درمانی فرد باید به روان درمانی هم ادامه بدهد تا به بهبود کامل برسد. در موقع روان درمانی، روان درمانگر از روش های مختلف برای این کار استفاده می کند به نگرش روانشناسی او ربط دارد. روانشناسی که به رفتارگرایی معتقد است از حساسیت زدایی سیستم سمپاتیک، یادگیری مشاهده ای و شرطی سازی استفاده می کند و روانشناسانی هم هستند که درمان شناختی رفتاری را استفاده می کنند که به آن CBT می گویند. این روش با بهره گیری از CBT تلاش می کند تا باورها و پندارهای اشتباه را از ذهن فرد دور کند. این کار زمینه کاهش این اختلال را فراهم می کند.

CBT یکی از روش های شناخته شده در سطح جهان است و بسیاری از روانشناسان برای درمان این اختلال از این روش استفاده می کنند. نحوه درمان کودک خردسال تفاوت دارد و برای آنها از بازی درمانی استفاده می شود. آخرین روش درمان این اختلال روانکاوی است و برای درمان این اختلال خیلی سودمند است.

مطالب مشابه را ببینید!