مجله تاپ‌ناز‌

ضدعفونی‌کردن هوای خانه و محیط کار با استفاده از گیاهان

سبک زندگی انسان‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. پنجاه سال پیش فضای زیستن به شکلی بود که بشر کم تر با خطرات و بیماری‌های گوناگونی روبرو می‌شد که بسیاری از آن‌ها منشأ محیطی داشتند. در حال حاضر همه چیز ماشینی و الکتریکی شده است و شاید بسیاری از ماه حتی سال‌ها فرصت نکنیم تا برای تفریح به جنگل‌ها، دشت و محیط‌های بیرون شهری برویم. خوب چرا طبیعت را به خانه و محل کار خودمان نیاوریم؟ اما چطور؟

ضدعفونی‌کردن هوای خانه و محیط کار با استفاده از گیاهان

خوب دیوار سبز یا همان گرین وال در واقع یکی از جالب‌ترین و محبوب‌ترین طراحی‌های داخلی و راهکارهای بهبود فضای بصری منازل و ساختمان‌های تجاری است که این روزها در کشورهای اروپایی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. .

و علاوه بر مزایای مادی همچون: افزایش ارزش ملک، سبب ارتقاء بعُد معنوی فضا شده و اگر ساعت‌های زیادی را در محل کار و خانه، پشت سیستم‌های کامپیوتری هستید و در این وضعیت احساس ناخوشایند، پرخاش و ناامیدی به سراغ شما می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر هنوز قصد راه‌اندازی چنین فضایی را ندارید. به محیطی بروید که پر از سبزه و گل است. یا این که در مورد دیوار سبز از کسانی که آن را در خانه و محل کار خود اجرا کرده‌اند سؤال بپرسید.

متریال دیوار سبز به این صورت است که یک بخش از فضای داخلی یا دیوار یک محیط با گیاهان پوشیده می‌شود. حال این پوشش شامل چه گیاهانی خواهد بود؟ دست شما در انتخاب باز است و این تا حد زیادی بستگی به سلیقه و شرایط محیطی شما خواهد داشت. سرخس لانه پرنده‌ای، عروس چمن، پاپیتال، اسفناج، مریم‌گلی، یاسمن و… هرکدام از این موارد را می‌توانید انتخاب کنید.

اما قصد بررسی متریال و نحوه ساخت دیوار سبز را نداریم. بحث ما بررسی ارتباط گیاهان دیوار سبز و ضدعفونی محیط خواهد بود.

براي آشنايي بيشتر با ديوار سبز ها به اين صفحه ديوار سبز abgoondesign.com/ديوارسبز/  مراجعه كنيد.

موضوع این است که یک فضای بسته نیاز به تهویه و تغییر هوا خواهد داشت. خوب در شهرهای بزرگ و آلوده قطعاً نمی‌توانید پنجره را باز کنید تا از هوای تازه لذت ببرید. در چنین شرایطی باید یک فضای محیطی سبز درون خانه خلق کنید. بخصوص در شرایط بیماری کووید 19 که ویروس در هوا باقی می‌ماند. گیاهان می‌توانند نقش مهم و کلیدی را ایفا کنند.

در واقع دیوار سبز سبب جلوگیری از ورود گردوغبار و آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلاینده‌ها به داخل خانه می‌شود. چون گیاهان در محیط‌زیست نیز عملکردی شبیه به یک فیلتر یا صافی دارند.

ضدعفونی‌کردن هوای خانه و محیط کار با استفاده از گیاهان

بهبود دما و تولید اکسیژن با گیاهان

دیوار سبز یا گرین وال با عناوین دیگری چون دیوار زنده، باغ های عمودی ، دیوار های زیستی و یا با نام علمی دیوارهای پیچیده گیاهی عمودی (VCWV )  نیز شناخته می شود.

این متریال طبیعی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دیوار سبز مدولار، سیستم نمد پلیمری، دیوار سبز هیدروپونیک و… اشاره کرد. مورد آخر مناسب محیط‌هایی است که امکان فراهم‌کردن خاک وجود ندارد. این گیاهان صرفاً با آب رشد می‌کنند و ظاهر فوق‌العاده جذابی دارند. در فصل تابستان یکی از مشکلات عمده افراد در محیط کار و یا خانه بالارفتن دما و همین‌طور افزایش میزان رطوبت است. خوب چنین محیطی قطعاً بازدهی خوبی هم برای کارفرماها و صاحبان تجارت‌ها ندارد.

در نتیجه استفاده از گیاهان، چنین فضای مسموم و خسته‌کننده‌ای را به یک فضای دلنشین بدل می‌سازد. گیاهان در یک محیط عملیات جذب گاز CO2 را انجام داده و در مقابل اکسیژن تولید می‌کنند. در روز مواد و گازهای زیادی توسط شرکت‌ها، کارخانجات و کارگاه‌های بزرگ و کوچک تولید شده و وارد اتمسفر زمین می‌شود. در واقع گیاهان موجب فیلتر این مواد مضر و جذب آن‌ها به خودشان می‌شوند.

تنگی نفس مشکل بزرگی است که بسیاری از افراد ممکن است در رنج‌های سنی مختلف با آن روبرو شوند. منشأ بسیاری از مشکلات ریوی و همین‌طور گرفتگی تنفس مربوط به محیطی خواهد بود که در آن زندگی می‌کنند. ازاین‌رو گیاهان مورداستفاده در دیوار سبز علاوه بر تولید اکسیژن موجب خنک شدن فضا هم می‌شوند.

ایجاد خنکی و سایه توسط گیاهان دیوار سبز

در مورد مزایای دیوارهای سبز صحبت کردیم. اما در ادامه باید خاطرنشان شویم که شما می‌توانید آن‌ها را در فضاهای داخلی ساختمان‌های مسکونی حتی خیلی کوچک، اداری، لابی هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌ها، دیواره‌های قدیمی که بافت فرسوده دارند و یا دیوار پارکینگ و مراکز صنعتی و تفریحی اجرا کنید.

ضمن این که دیوار هاي سبز به‌صورت شبکه‌های سیمی و سیستم نمد پلیمری نیز قابل‌اجرا می‌باشد. برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارند طراحی و نصب آن‌ها در یک محیط حساسیت زیادی دارد و حتماً برای راه‌اندازی آن یک شرکت و مجری طرح معتبر را انتخاب کنید. در ادامه مبحث بررسی مزایای استفاده از گیاهان در محیط خانه و محل کار لازم است خاطرنشان شویم که دیوار زنده سبز در فصل تابستان می‌تواند موجب ایجاد سایه و همین‌طور یک عامل برای جلوگیری از ورود نور مزاحم باشد. بخصوص منازل و ساختمان‌های تجاری و اداری که فضای آفتاب‌گیری دارند و این آفتاب از حدی بیشتر می‌تواند موجب اختلال در کار شود.

اگر شما کارفرمایی هستید که بازدهی و روحیه کارمندان برایتان اهمیت دارد. خوب دیوار سبز می‌تواند یک راهکار ایده‌آل برای تغییر دکوراسیون و کور کردن اشکالات و پوشاننده نقص در ساختمان‌های قدیمی باشد.

ضدعفونی‌کردن هوای خانه و محیط کار با استفاده از گیاهان

ارتباط دیوار سبز و ضدعفونی‌کردن محیط شلوغ

در گرین وال از گیاهانی استفاده می‌شود که معمولاً در بدترین شرایط نیز رشد می‌کنند و سبزی و طراوت خود را از دست نمی‌دهند. وجود گیاهان در محیط‌هایی که انسان‌ها در آن رفت‌وآمد و فعالیت کاری زیادی دارند. سبب بالارفتن بازدهی فکری و بهبود قدرت تصمیم‌گیری می‌شود. احتمالاً بارها در این مورد از پزشکان روان‌شناس شنیده‌اید که می‌گویند گیاهان نقش مهمی در ارتقاء سطح سلامتی فکری و روحی انسان‌ها دارند.

به‌هرحال در عصری زندگی می‌کنیم که عناصر طبیعی جای خود را به زندگی ماشینی و مصنوعی داده‌اند. دیوار سبز یک عنصر بی‌نظیر برای نگه‌داری از گونه‌های گیاهی است و اگر کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم. باید این موضوع را بازگو کنیم که گیاهان یک عملیات تبخیری در سیکل رشد خود انجام می‌دهند که همین موضوع موجب خنک‌تر شدن محیط و فضای شرجی می‌شود.

اگر مي خواهيد يكي از اين ديوار هاي زنده سبز را در خانه و يا محيط كارتان داشته باشيد ، براي اجراي ديوار سبز مي توانيد از شركت ايراني طراحي و معماري آبگون ديزاين مشاوره بگيريد.

کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به یک محیط از جمله اصلی‌ترین فواید و مزایای نصب پنل‌های دیوار سبز در محیط خانه و محل کار است. ضمن این که این گرین وال در هر فضای قابل نصب بوده و محدودیتی در ابعاد ندارد. ایجاد یک جلوه زیبا در فصل گرم و سرد سال می‌تواند حس خوبی را در حین کار و زندگی به شما منتقل کند. شما حتی می توانید نورپردازی روی دیوار سبز را نیز انجام دهید.

 

مطالب مشابه را ببینید!