مجله تاپ‌ناز‌

ضرورت استفاده عینک آفتابی برای کودکان

عینک آفتابی

دکتر مهشید چراغی (روزنامه اطلاعات)
با نزدیک شدن تابستان و شدت یافتن اشعه آفتاب عادت عینک زدن هم در این روزها بیشتر رایج می‌شود. اگر چه عینک آفتابی را نباید تنها مخصوص روزهای آفتابی و فصل تابستان دانست. اما آمارها نشان داده که مردم در این روزها بیشتر از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. با این وجود در کشورهای پیشرفته که ۷۳ درصد بزرگسالان از عینک آفتابی استفاده می‌کنند، تنها ۵۸ درصد از کودکان از این وسیله برای محافظت چشمانشان سود می‌برند.

با وجود اینکه متخصصان بر استفاده از عینک آفتابی تاکید می‌کنند بسیاری از ما به این وسیله لازم یرای سلامت چشم اهمیتی نمی‌دهیم.

تعداد زیادی هم بعد از اینکه عینکمان شکست و یا گم شد دیگر دنبال تهیه عینک تازه‌ای نمی‌رویم. متخصصان می‌گویند علتش این است که بسیاری از مردم هنوز باور ندارند که اشعه فرا بنفش می‌تواند به چشم هم مانند پوست آسیب برساند.

حتی کسانی که این موضوع را باور دارند اغلب نمی‌دانند که قرار گرفتن مکرر چشم در معرض آفتاب می‌تواند برای چشم مخرب باشد. بنابر این استفاده گاه گاه از عینک آفتابی بهتر از کنار گذاشتن این وسیله است. برای کودکان هم هیچگاه استفاده از آن زود و یا دیر نیست.چون هر چه بیشتر از این وسیله استفاده کنند بهتر است.

جالب است بدانید آمارها در تحقیقات تازه نشان داده تنها یک نفر از هر ۶ نفر برای سلامت چشمشان از عینک آفتابی استفاده می‌کنند و بقیه افراد تنها برای زیبایی و یا پیشگیری از نور شدید آفتاب عینک می‌زنند. جالب‌تر اینکه تقریبا نیمی از افرادی که از عینک استفاده نمی‌کنند علت این قضیه را فراموشی عنوان کرده اند. ۱۴ درصدهم به علت شکسته شدن و گم شدن عینک شان و ۲۰ درصد به علت اعتقاد نداشتن به فایده عینک از آن استفاده نمی‌کنند.

اما اگر شما هم هنوز اعتقادی به ضررهای اشعه فرابنفش برای چشم ندارید، بهتر است بدانید که این اشعه اثرات کوتاه مدت و دراز مدتی بر سلامت چشم‌تان دارد. در ضمن افرادی که چشمان روشن( آبی و سبز و…) دارند بیشتر در معرض خطرات اشعه فرابنفش هستند.

اثرات کوتاه مدت به این شکل است که بعد از یک روز آفتابی در کنار ساحل دریا چشمانتان پرخون شده و متورم و حساس به نور می‌شوند. سوزش چشم و فوتوکراتیت تاثیر دیگری است که برف کوری هم نامیده می‌شود، چون معمولا برای اسکی بازان در اثر بازتابش نور بر روی برف هم ایجاد می‌شود. این مشکل در موارد شدید ممکن است موجب از دست دادن بینایی تا ۴۸ ساعت بعد بشود. اما اثرات طولانی مدت اشعه فرا بنفش شامل موارد زیر است:

۱) پتریژیوم: این مشکل رشد خوش خیم بافت در سطح چشم است که می‌تواند خارش و التهاب داشته و حساس باشد. این ضایعه را می‌توان با جراحی برداشت اما معمولا دوباره بر می‌گردد.

۲) کاتاراکت یا آب مروارید: به تیره و کدر شدن عدسی چشم می‌گویند.

۳) دژنراسیون ماکولا در اثر پیری: ماکولا یا همان نقطه زرد در پشت کره چشم در وسط شبکیه قرار دارد. تخریب سلولهای عصبی در این ناحیه می‌تواند موجب مبهم شدن رنگ‌ها و محو شدن جزئیات در بینایی شما شود.

۴) سرطان چشم، پلک و پوست این نواحی

بنابر این شما هم اگر دوست دارید که از این آسیبها در امان بمانید بهتر است تنبلی نکنید و خودتان و فرزندانتان را به بهانه زیبایی هم که شده! به سلاح عینک آفتابی البته از نوع ضد اشعه فرابنفش مجهز کنید.

مطالب مشابه را ببینید!