مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه آش خیار خوشمزه سنتی با روشی آسان

آش خیار یکی از آش های خوشمزه ایرانی است که می توانید با روشی آسان این آش سنتی را تهیه کنید. اگر به طعم انواع آش علاقه دارید پس می توانید این آش خوشمزه را هم در منزل تهیه کنید.

آش خیار یکی از آش های خوشمزه است که به راحتی با توجه به نام آن می توان پی برد که اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن خیار است و از خیار و البته خیار چمبر تهیه می شود. این آش مربوط به همدان است و جزو غذاهای سنتی این منطقه است که در دیگر شهرها هم طبخ می شود.  در ادامه این مطلب طرز تهیه اش خیار را به شما آموزش داده ایم.

آش خیار چمبر همدان

آش خیار که از خیاری مخصوص به نام خیار چنبر تهیه می شود جزو غذاهای اصیل و آش های خوشمزه همدان است. ترکیبات اصلی این آش خیار، کشک و حبوبات پخته شده است که در نهایت طعمی دلپذیر را به شما می دهد. این آش لذیذ که قدمتی بالا دارد در سال 1395 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مواد مورد نیاز

  • ۲۰۰ گرم گوشت گوسفندی
  • ۵۰۰ گرم خیار چنبر
  • ۲ عدد پیاز
  • ۱ بوته سیر
  • ۱ پیمانه عدس
  • ۱پیمانه کشک
  • ۲ پیمانه بلغور گندم
  • ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • ۲ قاشق غذاخوری نعنا داغ
  • فلفل سیاه و نمک به میزان کافی

آموزش طرز تهیه آش خیار چمبر با طعم عالی

در ابتدا بلغور و عدس را در ظرفی جدا از شب در آب بخیسانید. سپس بلغور را به تنهایی در قابلمه ای با چند پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا خوب پخته شود و نرم شود.

سپس پوست پیاز را بگیرید و به صورت خلالی ریز کنید. این پیازها را با روغن و زردچوبه در قابلمه کمی تفت بدهید تا کمی نرم شود.

سپس نوبه به اضافه کردن گوشت است و آن را هم باید تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند و سپس کمی آب را روی آن بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید. بعد از جوشیدن از حرارت زیر قابلمه کم کنید و زمان بدهید تا گوشت شما در آن خوب پخته شود.

در همین حین، یعنی همزمان با پخته شدن گوشت، عدس را هم اضافه کنید تا خوب پخته شود و نرم شود. سپس گوشت را از قابلمه به ظرفی بکشید و استخوان آن را جدا کنید. در آخر هم بعد از خنک شدن گوشت را به صورت رشته رشته در آورید و باز به درون قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه آش خیار

حالا نوبت به پختن بلغور می رسد، بلغور را در قابلمه بریزید. بوته سیر را ریز کنید و در تابه با کمی روغن بریزید و تفت دهید. بعد از تفت خوردن و آماده شدن پیازها، آنها را همراه با نعنا داغ به آش اضافه کنید.

در این مرحله که خیلی مهم است، باید خیارها را اضافه کنید. خیارهای چنبر را به سایز بند انگشت ریز کنید و در تابه حاوی روغن، کمی با حرارت ملایم تفت بدهید و به آش اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن خیارها باید حواستان باشد که خیارها له نشوند. حالا فلفل و نمک را درون آش بریزید و در آخر بعد از جا افتادن کشک را هم اضافه کنید. به همین سادگی آش خیار چنبر شما آماده شده است و می توانید آن را در یک ظرف بکشید و با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

نکات طلایی در طرز تهیه آش خیار

در صورت تمایل می توانید کمی قلم در پخت این آش استفاده کنید.

در صورت تمایل برای جلوگیری از بد رنگ و تیره شدن آش را به صورت مجزا بپزید.

به میزان دلخواه می توانید کمی لوبیا و نخود به آش اضافه کنید.

پلوها و خورش ها و دیگر غذاهای تهیه شده با گوشت، به مراتب به دلیل مقوی و پرکالری بودن در برنامه غذایی کاربرد بیشتری هم دارند. ولی این غذاها برای وعده های اصلی مانند ناهار خوب است. در وعده های دیگر مانند شام که بهتر است سبک خورده شود و همچنین میان وعده ها که بسیار مهم هستند، غذاهای خوشمزه ای که با ترکیبات به غیر از گوشت تهیه می شوند، ظاهر می گردند. انواع آش از جمله آش خیار ایده ای خوب در این زمینه به حساب می آید.

مطالب مشابه را ببینید!