مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار

اگر در لابه‌لای انواع آش‌ها، به دنبال یکی از خوشمزه‌ترین و البته پرخاصیت‌ ترین آن‌ها می‌گردید، این مطلب برای شماست! احتمالاً شما هم مانند همه ما، هروقت پا به خانه مادربزرگ و بزرگ‌ ترها می‌گذارید، همیشه ردپایی از انواع آش را در سر سفره آنها می‌بینید. آش محبوبیتی دیرینه در بین مردم ایران دارد و از گذشته‌های دور، یکی از پرطرفدارترین غذاها در بین مردم بوده است. با وجود تنوع بالای این غذا، همه آش‌ها یک طرف و آش شله قلمکار طرف دیگر! اما نه هر آش شله قلمکاری! آش شله قلمکاری که به‌درستی پخته شده باشد و طعم همان آش اصیل ایرانی را بدهد. در واقع همان طرز تهیه‌ای که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذاریم، همان چیزی است که باید بدانید. به خواندن ادامه دهید و تا انتها همراه ما باشید:

مواد لازم برای آش شله قلمکار برای 4 نفر

  • 250 گرم گوشت گوسفندی
  • 500 گرم سبزی آش
  • نصف لیوان لوبیا چیتی
  • نصف لیوان گندم
  • نصف لیوان برنج
  • نصف لیوان نخود
  • 1 لیوان عدس
  • 2 حبه سیر
  • کشک به‌اندازه دلخواه
  • 4 عدد پیاز متوسط
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دیگر ادویه‌ها به میزان دلخواه
  • روغن به‌اندازه موردنیاز

دستور پخت آش شله قلمکار

آش شله قلمکار هم مانند بسیاری دیگر از انواع آش‌ها، دارای روش‌های پخت متنوعی است. در واقع در بخش‌های مختلف کشور، هرکدام به نحوی این آش را سرو می‌کنند و نام‌های مختلفی روی آن گذاشته‌اند. اگر کمی درباره طرز تهیه آش شله قلمکار جست‌وجو کنید، با انواع و اقسام عناوین مانند “طرز تهیه آش شله قلمکار رستورانی” یا ” طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گندم” و … روبه‌رو می‌شوید. تفاوت این موارد، در مواد مورد استفاده و بهتر است بگوییم، نوع پخت هرکدام است.

بااین‌حال، طرز تهیه آش شله قلمکار که در ادامه برایتان آورده‌ایم، خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین نوع آن است. کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید و منتظر نتیجه‌ای بی‌نظیر باشید.

قدم اول

اولین کاری که باید برای تهیه آش شله قلمکار انجام دهید آماده‌کردن حبوبات است. گندم، نخود و لوبیا چیتی‌ها را هرکدام به‌صورت جداگانه در کاسه‌ای از آب بریزید. اجازه دهید به مدت 6 ساعت، از شب تا صبح در آب باقی بمانند. در طول مدت این زمان، هرچند وقت آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان به‌کلی گرفته شود.

قدم دوم

در مرحله دوم، باید سراغ پیازها بروید. آن‌ها را پوست کنید، بشویید، خرد کنید و سپس در یک تابه روغن بریزید و سرخشان کنید. تا زمانی که کاملاً سرخ و طلایی شوند، به تف دادن ادامه دهید.

قدم سوم

وقت رسیدگی به گندم‌ها که یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده آش شله قلمکار هستند، رسیده است. پیازهای سرخ‌شده‌تان را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. گندم‌ها را آبکش کنید، داخل قابلمه مورد نظرتان بریزید و 5 یا 6 لیوان آب به آن اضافه کنید.

ابتدا باید حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید و بعد از به جوش آمدن آب، آن را کم کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم گندم‌ها پخته شوند. یادتان باشد، هرچند دقیقه قابلمه را هم بزنید تا گندم‌ها ته نگیرد؛ در غیر این صورت باید آش شله قلمکار را فراموش کنید!

قدم چهارم

نخودها را مشابه گندم‌ها بپزید. این به معنای آن است که آن‌ها را آبکش کنید و در قدم بعدی، به همراه 5 تا 6 لیوان آب داخل قابلمه‌ای بریزید. ابتدا حرارت را تا جوش آمدن آب زیاد کنید و سپس کم کنید. بعد از گذشت 45 دقیقه تا یک ساعت، زمانی که نخودها نیم‌پز شدند، لوبیا چیتی را صاف کنید و به قابلمه نخودها اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید اگر آب قابلمه کم شده بود، به آن اضافه کنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار

قدم پنجم

عدس‌ها را داخل کاسه آب بریزید و اجازه دهید که خیس بخورند. گوشت‌ها را که پیش‌ازاین آماده کردید، روی تخته به صور مکعبی خرد کنید و درون قابلمه‌ای بریزید، 5 تا 6 لیوان هم به آن آب اضافه کنید و روی شعله قرار دهید.

قدم ششم

پیازهای باقی‌مانده را پوست کنید، بشویید، از وسط نصف کنید و به ترکیب گوشت‌ها اضافه کنید. همچنین سیرها را هم پوست کنید و به گوشت اضافه کنید تا در کنار آنها، به جوش بیایند و پخته شوند.

ابتدا حرارت زیر گوشت‌ها را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و پس از آن، کم کنید تا در حرارت ملایم، پخته شوند.

قدم هفتم

سبزی‌های آش که از گشنیز، نعناع، مرزه، مقدار بیشتری اسفناج، ریحان و جعفری آماده شده‌اند را پاک کنید و بشویید. در قدم بعدی، آنها را آبکش کنید و صبر کنید تا کاملاً خشک شوند. سپس سبزی‌ها را داخل خردکن بریزید و خرد شده تحویل بگیرید. اگر خردکن ندارید، اصلاً نگران نباشید؛ چرا که خودتان هم می‌توانید سبزی‌ها را در کنار هم خرد کنید. در واقع نیازی به خیلی ریز شدن ندارند.

قدم هشتم

گوشت‌های پخته شده از آب بیرون بیاورید، داخل صافی قرار دهید و اجازه دهید تا خنک شوند. سپس گوشت‌ها را ریش‌ریش کنید و برای مراحل بعدی صبر کنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار

قدم نهم

قدم بعدی طرز تهیه آش شله قلمکار آن است که برنج و عدس‌ها را بشویید و داخل قابلمه‌ای که برای آش تدارک دیده‌اید، بریزید و روی شعله قرار دهید. حدود 6 لیوان آب بانمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید برنج‌ها و عدس‌ها در کنار هم به‌آرامی پخته شوند.

قدم دهم

اکنون زمان اضافه‌کردن سبزی‌ها است. سبزی‌ها را اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا بپزند. سپس گندم، نخودها، لوبیا و گوشت‌های ریش‌ریش شده را به مواد آش اضافه کنید. زردچوبه، فلفل سیاه، کمی نمک و نصف پیازداغ‌ها را هم به ترکیبتان بیفزایید.

قدم یازدهم

اجازه دهید همه مواد در کنار هم دیگر به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت پخته شوند و آش کاملاً جا بیفتد. در نظر داشته باشید، آش شله قلمکار باید به‌صورت غلیظ و کم آب باشد.

بعد از گذشت این مدت‌زمان، آش را به همراه کشک، نعناع داغ، پیازداغ و … تزئین کنید. آش شما حاضر است، نوش جان!

طرز تهیه آش شله قلمکار

در آش شله قلمکار از چه کشکی استفاده کنیم؟

با توجه به هزینه بالای مواد اولیه‌ی غذایی، علی الخصوص در غذاهایی مانند آش شله قلمکار که شامل گوشت و … می باشد؛ انتخاب کشک مناسب اهمیت زیادی دارد. چراکه کشک از اصلی‌ترین چاشنی‌های آش‌های اصیل ایرانی است و طعم نهایی غذا بسیار به آن بستگی دارد. پس بهتر است پیش از هر چیز، با کشک‌های شیشه‌ای خداحافظی کنید. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود استفاده از کشک در آش نتیجه خوبی داشته باشد، تازگی آن است. این در حالی است که کشک‌های شیشه‌ای با ماندگاری دوساله نه‌تنها تازگی ندارند، بلکه به‌خوبی از آنها نگهداری نمی‌شود. همچنین جالب است بدانید در کشک‌های شیشه ای، ممکن است سم بوتولیسم تولید شود. سمی که در کنسروها نیز وجود دارد و به سبب همین است که پیش از استفاده باید آن را 20 دقیقه بجوشانیم. پس برای سلامتی‌تان می‌تواند تهدیدآمیز باشد و خاصیت‌های آش‌های اصیل ایرانی را به‌کلی زیر سؤال ببرد!

این در حالی است که کشک‌های لیوانی تازه بوده و توجه ویژه‌ای به نگهداری آنها می‌شود، منبعی سرشار از کلسیم و پروتئین هستند، خوش طعم هستند، برای کودکان مناسب هستند و همه نقطه‌ضعف‌های کشک‌های شیشه‌ای را برطرف کرده‌اند.

طرز تهیه آش شله قلمکار

سخن آخر؛ از کشک لیوانی چه برندی استفاده کنیم؟

و در نهایت، به‌عنوان جمع‌بندی کوتاهی از این مطلب، خالی‌ازلطف است اگر بهترین و پرفروش‌ترین کشک لیوانی این روزهای بازار را معرفی نکنیم! کشک لیوانی رامک، بهترین گزینه برای استفاده در هر نوع آش و غذایی است؛ چرا که مهم‌ترین معیار رامک برای تولید محصولات، سالم بودن آن است و خیالتان را از بابت تازگی و خواص، راحت می‌کند.

سپاسگزاریم وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف کردید. اگر سؤال و یا تجربه‌ای در پخت آش شله قلمکار دارید، با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!