مجله تاپ‌ناز‌

آموزش طرز تهیه بریانی اصفهان با گوشت یا جگر سفید غذای معروف

طرز تهیه بریانی اصفهان با گوشت یا جگر سفید

یکی از غذاهای محبوب و معروف در بین اصفهانی ها ، غذای سنتی به نام بریان یا بریانی است، در ایام محرم و صفر نیز این غذا طبخ می شود که در بین اصفهانی ها طرفداران فراوانی دارد،بریانی به شیوه اصیل اصفهان با گوشت گوسفندی تهیه می شود که طعم فوق العاده ای دارد، در این مقاله قصد داریم تا مواد لازم و همچنین دستور پخت بریانی اصفهان را با گوشت و جگر سفید به شما آموزش دهیم ،در این مقاله همراه ما باشید تا تجربه ای متفاوت از پخت و سرو این غذا به دست بیاورید.

آموزش طرز تهیه بریانی اصفهان با گوشت یا جگر سفید غذای معروف

مواد لازم برای پخت بریانی اصفهان با گوشت و جگر سفید

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله برای حدود ۸ نفر مناسب است ،اگر شما قصد دارید، میزان بیشتر یا کمتری از این غذا را برای افراد تهیه کنید می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم میزان مواد را کاهش یا افزایش دهید، همچنین زمان پخت و آماده سازی مواد لازم برای این غذا جمعا ۸۰ دقیقه است.

  • گوشت گوسفندی: یک کیلو گرم
  • چربی گوسفند یا دنبه : ۱۰۰ گرم
  • جگر سفید:۱۰۰ گرم ( گوسفندی)
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • زردچوبه، فلفل ،دارچین و نمک :به میزان دلخواه و کافی
  • روغن مایع: ۱ لیوان
  • زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری
  • خلال بادام: یک پیمانه
  • زرشک :یک پیمانه

دستور پخت بریانی اصفهان با گوشت و جگر سفید

مرحله اول: در مرحله اول برای پخت جگر سفید، جگر را به همراه  پیاز، که از قبل خرد کرده اید در داخل قابلمه ریخته و سپس نمک ،فلفل و زردچوبه را به میزان دلخواه و لازم به ترکیب اضافه کرده و در آخر درون آن آب بریزید و اجازه دهید به صورت کامل بپزد.

مرحله دوم: در دومین مرحله گوشت گوسفندی را به همراه چربی گوسفندی یا همان دنبه داخل قابلمه مناسبی بریزید و به همراه پیازی که از قبل برش داده اید تفت دهید ،سپس درون قابلمه آب ،فلفل و زردچوبه بریزید و اجازه دهید که به صورت کامل بپزد و مغز پخت شود ،بهتر است در این مرحله مقداری از آب گوش را کنار بگذارید.

مرحله سوم: مرحله سوم نوبت به چرخ کردن جگر سفید و گوشت گوسفندی می‌رسد، در ابتدا جگر سفید را از داخل قابلمه خارج کرده و به همراه پیاز پخته شده چرخ کنید، سپس گوشت گوسفندی و دنبه را از قابلمه خارج کرده و به صورت جداگانه چرخ کنید و داخل ظرفی بریزید.

مطلب مشابه: خورش ماست اصفهانی | آموزش طرز تهیه خورش ماست اصفهانی غذای اصیل ایرانی

آموزش طرز تهیه بریانی اصفهان با گوشت یا جگر سفید غذای معروف

مرحله چهارم: در این مرحله زمانی که چرخ کردن جگر سفید به اتمام رسید آن را درون تابه مناسبی بریزید و بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کمی تفت بخورد، سپس زعفران دم کرده و دارچین را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که رنگ آن کمی طلایی شود و بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم: در این مرحله زرشک و خلال بادام را با مقدار کمی شکر تفت دهید، سپس مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

محله ششم: ترجمه مقداری روغن مایع نمک و زردچوبه را آب گوشتی که از قبل در آن کنار گذاشته بودید اضافه کنید و سپس آن را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به جوش بیاید،سپس نصف ملاقه آبگوشت درون تابه ای که پهن و صاف است بریزید و زمانی که بر روی آبگوشت حباب به وجود آمد یک عدد نان را داخل آبگوشت بچرخانید تا رنگ بگیرد،تعداد نان ها بهتر است برابر با تعداد بریون ها یا بیشتر باشد اگر می خواهید نان شما گرم بماند بهتر است این کار را همزمان با سرخ کردن بریان ها انجام دهید.

مرحله هفتم: در دستور پخته بریون اصفهانی اصیل آمده است که هر عدد بریون را در کفکیر بریون درست کنید،به این منظور اگر شما به دنبال پخت حرفه ای این غذا هستید بهتر است کف هر کدام از کفگیر ها را با آب گوشی که کنار گذاشتید چرب کنید و سپس مقداری دارچین و نمک بر روی گوشت بپاشید، مقداری از آن را بر روی کفگیر قرار دهید و پهن کنید، بهتر است ضخامت هر لایه از بریانی به اندازه یک سانتی متر باشد.

مرحله هشتم: در مرحله هشتم هر کدام از کفگیر ها را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و به آنها به میزان ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان دهید،اگر به تعداد بریانی ها کفگیر ندارید بعد از درست کردن هر بریانی بهتر است سریعاً کفگیر را بشویید، خشک کنید و سپس بریان بعدی را درست کنید.

مرحله نهم: در این مرحله زمانی که کناره های هر کدام از بریونی ها سرخ شد، آنها را بر روی نان هایی که از قبل در آبگوشت چرب کرده بودید قرار دهید و روی هر کدام به میزان دلخواه و لازم خلال بادام و زرشک بریزید.

مرحله دهم: در مرحله آخر جگر ها را در کنار گوشت بریزید و آن را به دلخواه خودتان با استفاده از خلال بادام ، پسته، و گردو تزیین کنید، در این مرحله غذای شما آماده سرو است.

نکات مهم

  • از ادویه ها مهم و اصلی این غدا می توان به دارچین و زعفران اشاره کرد پس بهتر است در استفاده از آنها دست و دلبازی کنید تاغذای شما طعم بهتری بگیرد.
  • در صورتی که تمایل دارید می توانید مقداری نعنا خشک نیز به گوشت اضافه کرده و آن را سرو کنید، به این نکته توجه داشته باشید که در زمان سرو نعنا خشک را به گوشت اضافه کنید.
  • می توانید از خلال پسته، بادام ، گردو، زرشک به سلیقه خودتان برای تزیین غذا استفاده کنید.
  • برای درست کردن این غذا بهتر است از کفکیر روحی استفاده کنید، استفاده از کفگیر مسی باعث می شود بریون شما خیلی سریع بسوزد.
  • اگر بریون شما به راحتی از کفگیر جدا نشد، می توانید با استفاده از یک قاشق مرباخوری ضربات ریزی از زیر کفگیر به آن وارد کنید، همچنین اگر کفگیر از قبل به خوبی داغ شود، گوشت چرخ کرده به آن نمی‌چسبد.
  • بریان در اصفهان غذای محبوب و پرطرفداری است که معمولاً برای شام سرو نمی شود.
  • برای اینکه بریانی لذیذتری داشته باشبد بهتر است از قسمت کتف یا دنده گوسفند استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم مواد لازم و همچنین دستور پخت مرحله به مرحله این غذای خوشمزه را در اختیار شما قرار دهیم، امیدواریم با خواندن این مقاله و همچنین نکات ذکر شده در انتهای آن بتوانید این غذایی اصیل اصفهانی را در منزل خود بپزید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه و پخت کباب زردک(شامی اصفهانی)

منبع ویدیو: Persian Cooking with Uncle K Youtube

مطالب مشابه را ببینید!