مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه ته چین تن ماهی خوشمزه و نکاتی برای پخت بهتر

در این مطلب توجه شما عزیزان را به آموزش طرز تهیه ته چین تن ماهی خوشمزه و خوش طعم جلب خواهیم کرد که امیدواریم با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید ته چینی خوشمزه و لذیذ را در منزل بپزید. برای تهیه ته چین ماهی نیاز به برنج، روغن، زعفران دم کرده، ماست، تخم مرغ، نمک و … دارد و برای مواد میانی هم نیاز به سبزی مخصوص ماهی، تن ماهی، زرد چوبه، سیر و پیاز متوسط دارید که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

طرز تهیه ته چین تن ماهی با روش های ساده

برای پخت ته چین از انواع روش های مختلف مانند تع چین مرغ، ته چین گوشت، ته چین تن ماهی و … استفاده می شود و می توانید برای تنوع در پخت ته چین از روش های نام برده شده استفاده کنید.

مواد لازم

  • برنج : سه پیمانه
  • روغن : نصف پیمانه
  • زعفران دمکرده : به میزان لازم
  • تخم مرغ : ۵ عدد
  • ماست : یک پیمانه
  • نمک : به میزان لازم

مواد میانی ته چین

  • کنسرو تن ماهی : یک عدد
  • سیر : دو حبه
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • سبزی ماهی ( شنبلیله و گشنیز ) : ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • پیاز متوسط : یک عدد

ته چین تن ماهی

طرز تهیه ته چین تن ماهی در منزل

برای تهیه ته چین ماهی در ابتدا رنج را با کمی آب و نمک به مدت چند ساعت خیس کنید، سپس درون قابلمه ای مناسب کمی آب و روغن بریزید و آب برنج خیس خورده را خالی کنید و برنج را در آب در حال جوش بریزید و برنج را کمی زنده تر از همیشه بردارید و در آبکش بریزید.

برنج آبکش شده را در ظرفی بزرگ بریزید و سپس زعفران دمکرده، ماست و تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه بریزید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید و تا به صورت کامل یکدست شوند سپس روغن را به مخلوط مواد اضافه کنید و مواد را باز هم بزنید.

به منظور تهیه مواد میانی در ابتدا پیاز را خرد کنید و آن را با روغن درون تابه ای مناسب سرخ کنید و سپس سیر را تفت دهید و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و پس از اینکه پیاز و زردچوبه کمی تفت خوردند سبزی خورد شده مخصوص ماهی را به مخلوط مواد اضافه کنید و سبزی را هم تفت دهید.

تن ماهی را به مخلوط مواد میانی اضافه کنید و پس از گذشت چند دقیقه مواد را از روی حرارت گاز بردارید و در ظرفی نچسب کمی روغن بریزید و نصف مخلوط برنج زعفرانی را در ظرف بریزید سپس سطح آن را صاف کنید و مخلوط مواد میانی را روی لایه اول برنج بریزید. باید توجه داشته باشید که مواد میانی باید کمی از لبه های ظرف دورتر باشند و بیشتر در میانه ظرف ریخته شوند.

باقیمانده برنج را در این مرحله از دستور ته چین ماهی روی مواد میانی بریزید و باز سطح برنج را صاف کنید و سپس قالب را در فر با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 40 دقیقه قرار دهید و اجازه دهید تا روی ته چین طلایی رنگ بشود.

پس از مد زمان گفته شده قالب را از فر خارج کنید و در ظرفی مناسب برای سرو کردن برگردانید و سپس این غذایفوق العاده را با خلال بادام، زرشک، خلال پسته و … تزیین کنید.

باید توجه داشته باشید که در دستور پخت ته چین ماهی اگر از یک کیلوگرم سبزی ماهی استفاده می کنید باید شنبلیله به میزان 250 گرم باشد و باقی مانده سبزی هم گشنیز باشد زیرا استفاده از شنبلیله به میزان زیاد باعث تلخ شدن ته چین خواهد شد.

مطالب مشابه را ببینید!