مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه خمیر نمکی و نحوه قالب گیری به شکل قلب

طرز تهیه خمیر نمکی را در این بخش به شما آموزش می دهیم. برای تهیه و رنگ کردن از مواد رنگی مجاز استفاده می شود که برای بازی های کودکان مناسب است. می توانید آن را با اطمینان به راحتی در منزل تهیه کنید.

خمیر نمکی هم از خمیرهایی است که در مجسمه سازی کاربرد دارد و به عنوان خمیر بازی بچه ها از آن استفاده می شود. پس از تهیه خمیر نمکی می توانید آن را تا چند ماه در فریزر یخچال قرار دهید. برای خشک کردن خمیر هم آن را در معرض هوای آزاد یا روی اجاق گاز قرار دهید.

مواد لازم

  • رب(اختیاری): ۲ قاشق
  • رنگ مجاز خوراکی(اختیاری)
  • آب: یک دوم تا سه چهارم فنجان
  • نمک: یک فنجان
  • آرد: ۲ فنجان
  • قاشق
  • فنجان اندازه گیری
  • ظرف برای مخلوط کردن

طرز تهیه خمیر نمکی

در ظرفی مناسب آرد و نمک را با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی

در ابتدا یک دوم از آب را به مواد اضافه کنید. در مراحل بعدی هم باید آب اضافه شود و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی

مواد را ورز دهید. اگر خمیر کمی خشک یا نرم است به آن مقداری آب اضافه کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی

به این ترتیب خمیر به دست آمده یک دست می شود. این خمیر باید از انسجام کافی برخوردار باشد. در صورت تمایل می توانید یک تا 2 قاشق رب به آن اضافه کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی

اگر مایل به تهیه خمیر رنگی هستید، می توانید چند قطره خوراکی به مواد اضافه نمایید. برای رنگ طبیعی از مواد خوراکی مانند قهوه، زعفران، کاری و … می توانید استفاده کنید. برای پخش کردن رنگ، خمیر را خوب ورز دهید. برای نگهداری طولانی مدت خمیر، آن را در بسته های پلاستیکی یا در زیپ کیپ درون فریزر قرار دهید و حتما روی آن را برچسب بزنید.

این خمیر چنانچه به خوبی بسته بندی و ذخیره شده باشد، به مدت طولانی می ماند. البته ممکن است در استفاده های بعد به مقداری نمک، آب یا آرد نیاز داشته باشد. چنانچه کمی چسبناک شده باشد می توانید به آن آرد و آب اضافه کنید و اگر خشک شده بود، کمی آب را با آن مخلوط کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی

خشک کردن خمیر نمکی

در ادامه روش تهیه خمیر نمکی برای خشک کردن 2 راه وجود دارد. وقتی که شما قالب های خمیر را زدید، می توانید آن را هوای باز قرار دهید یا در فر بپزید تا خشک شود.

خشک کردن با هوای آزاد بیرون مناسب قطعات کوچک خمیر است و این میزان خشک شدن در حدود 2 تا 7 روز طول می کشد. البته سایز قطعه هم عامل مهمی در تعیین این دوره می باشد.

می توانید اشکال خمیر نمکی بدون رنگ را در فر با 90 درجه سانتی گراد بپزید. اگر درجه فر شما از 100 درجه بیشتر است، زمان پخت را کاهش بدهید. صرف زمان برای پخت آنها به سایز و اندازه ربط دارد و بین 10 دقیقه تا چند ساعت متغیر می باشد. برای پیشگری از سوختن مرتب آنها را چک نمایید.

در ادامه روش تهیه خمیر نمکی باید گفت که می توانید این خمیرها را در فویل بپوشانید. پس از پخت اجازه دهید که خنک شود و البته می توانید آنها را با اکریلیک رنگ آمیزی کنید.

 

روش دیگری از تهیه خمیر نمکی

خمیر نمکی خمیر شکل پذیر است که خیلی راحت می توان با حداقل موادی که در آشپزخانه وجود دارد آن را تهیه کرد و برای ساخت ظروف تزیینی به کار برد، در ادامه با آموزش طرز تهیه این نوع خمیر به روشی دیگر آشنا می شوید.

مواد مورد نیاز

  • آرد سفید/ ۲ پیمانه سر صاف
  • نمک آشپزخانه/ یک پیمانه سر صاف
  • آب/ سه چهارم پیمانه
  • روغن مایع طباخی/ ۲ قاشق چای خوری

طرز تهیه خمیر نمکی

آموزش تهیه خمیر نمکی

در ابتدا تمام مواد را درون ظرف بزرگی بریزید و با دست آنها را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و آن را به مدت 10 دقیقه به صورت کامل ورز دهید تا فرم بگیرد، برای تست خمیر می توانید کمی از آن را در دست گلوله کنید، در صورتی که خمیر ترک نخورده و از هم نپاشد آماده است.

حالا با استفاده از این خمیر می توانید فرم های تزیینی جالب و جذابی مانند قلب، ستاره و برگ بسازید. برای این منظور خمیر را با وردنه به قطر 6 میلی متر باز کنید و با استفاده از قالب های شیرینی و یا الگوهای متفاوتی دست ساز طرح دلخواه را برش بزنید.

برای سخت اشکال حجیم مانند خوشه های انگور، انواع میوه و … هم می توانید خمیر را گلوله کنید و با انگشتان خود فرم بدهید. برای چسبیدن خمیر به هم می توانید از کمی آب استفاده کنید و با استفاده از قلم مو این کار را انجام دهید.

برای رنگ کردن خمیر هم می توان به دو روش عمل کرد؛ رنگ کردن خمیر قبل از ساخت مدل ها که با اضافه کردن کمی رنگ گواش به خمیر و ورز دادن آن انجام می شود و یا رنگ آمیزی پس از ساخت و پخت مدل خمیری است، می توایند بعد از پخت و سرد شدن مدل آن را با گواش و قلم مو رنگ کنید.

حالا برای پخت مدل ها، می توانید سینی قر را که درون آن را چرب کرده اید، آماده کنید و مدل ها را درون آن بچینید، سپس سینی را حدود 4 تا 10 ساعت بسته به ابعاد و قطر مدل های خمیری با درجه حرارت خیلی کم (۱۰۰ درجه سانتی گراد یا ۲۵۰ درجه فارنهایت) داخل فر گذاشته تا بپزد و سخت شود. اگر درجه حرارت از ۱۰۰ درجه بیشتر بود باید زمان پخت را کمتر کنید تا خمیر نسوزد.

طرز تهیه خمیر نمکی

در مرحله بعد از آموزش طرز تهیه خمیر نمکی و پس از پخت خمیر، فر را خاموش کنید تا خمیرها درون فر خاموش به آرامی سرد شوند. می توانید خمیر را درون مایکروفر هم بپزید، همچنین روش دیگر خشک کردن مدل های ساخته شده از خمیر قرار دادن آن در مجاورت هوا است، ولی در این صورت وسایل ساخته شده از استحکام کمتری برخوردار است و شکننده تر هستند.

مطالب مشابه را ببینید!