مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه سوسیس و کالباس خانگی

طرز تهیه سوسیس و کالباس خانگی

طرز تهیه سوسیس و کالباس

برخی افراد استفاده از کالباس و سوسیس رو به خاطر اینکه شاید در تهیه اون بهداشت بخوبی رعایت نمیشه دوست ندارند ، در تصویر زیر که بدون پوشش مخصوص سوسیس کالباس دیده میشه و بیشتر شبیه کالباس درست شده در دو نوع فلفلی و پسته ای تهیه شده و روش اون در ادامه توضیح داده شده ….
مواد لازم:

گوشت چرخکرده مخلوط گوسفند و گوساله و یا ران مرغ به تنهایی ۳۷۵ گرم
آب و یخ پودر شده ۶۰ میلی لیتر
تخم مرغ ۱ عدد
نمک ۱۰ گرم تقریبا ۲ ق چ سرخالی
شکر ۲ گرم ۱/۲ ق چ
شیر خشک ۵ گرم ۱/۲ ق س
نشاسته پودر ۲۰ گرم ۱ ۱/۲ ق س
فلفل سیاه پودر شده ۲ گرم ۱/۳ ق چ یا به مقدار دلخواه
پودر پیاز یا پودر سیر ۵ / ۲ گرم ۱/۲ ق چ یا به دلخواه کمی بیشتر
پودر رنجفیل ۱ گرم ۱/۴ ق چ
پودرتخم رازیانه ۱ گرم ۱/۴ قچ
روغن مایع ۳۰ میلی لیتر ۲ ق س

فلفل قرمز در صورت تمایل به هر اندازه که بخواهید

پودر تخم شنبلیله ۱ گرم ۱/۴ ق چ

پسته ,فلفل پاپریکا ,زیتون سبز بدون هسته,هویج و قارچ برای داخل کالباس به دلخواه و به مقدار دلخواه

این ادویه هایی است که در دستور بوده است شما میتوانید انها را کم و زیاد کنید و یا حتی ادویه ای را اضافه کنید .مهم طریقه فراوری ان است.من برای کالباس پسته تازه و فلفل پاریکای زرد استفاده کردم.شما هر چیزی که مایلید میتوانید استفاده کنید.فقط هویج و قارچ را کمی بپزید بهتر است.
ابتدا گوشت یا مرغ چرخکرده خودرا به مدت ۱ ساعت داخل فریزر بگذارید تا کمی یخ بزند.ادویه هایتان اگر درسته است با اسیاب پودر کنید و اماده بگذارید.
اکنون گوشت یا مرغ را که حالت یخمکی دارد را در یک ظرف بگذارید و ورز دهید تا کاملا چسبندگی پیدا کند.

27181748506220333855
سپس نمک را اضافه کنید و به خوبی ان را ورز دهید.سپس ۳۰ میلی از اب و یخ پودر شده را داخل گوشت ریخته و مجددا آنقدر ورز دهیدتا به خورد گوشت برود.

در ادامه تخم مرغ را اضافه کنید و ورز دهید.پس از این مرحله روغن و باقی اب یخ را اضافه کنید و انقدر ورز دهید تا گوشت خودش را بگیرد.

در مرحله اخر تمام مواد خشک و ادویه ها را بریزید و به خوبی مخلوط کرده و ورز دهید. تمام مراحل فوق را میتوانید با میکسر یا غذا ساز انجام دهید.

اگر از مواد اضافه مانند پسته و فلفل یا… استفاده می کنید زمانی درون مایه بریزید که مخلوط کردن شما تمام شده و از داخل غذا ساز به ظرف دیگر منتقل کرده اید و یا اخر ورز دادن با دست به ظرف اضافه کنید.

در این مرحله من فلفل را اضافه کردم.

در مرحله اخر شما ۲ کار میتوانید انجام دهید

۱-مخلوط را داخل چرخ گوشت بریزید و اگر از بسته بندی مخصوص سوسیس استفاده میکنید سر مخصوص سوسیس را روی چرخ سوار کرده و مخلوط را داخل ان قرار دهید .

و بعد از اتمام کار سوسیس ها را به اندازه داخواه نخ ببندید تا مانند سوسیسهای بیرون قطعه قطعه بشود سپس به همراه اب داخل قابلمه ریخته و روری حرارت قرار دهید

تا در حین گرم شده اب سوسیسها نیر به تدریج پخته شوندو بعد از چوش امدن به مدت ۱۵ دقیقه دیگر انها را بپزید.بعد این مدت سوسیسها را داخل اب یخ قرار دهید تا کاملا خنک شوند. وبه مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید و به صورت سرخ شده مصرف کنید.

ویا شیوه دوم را به کار ببرید .

۲-در اینجا مراحل درست کردن کالباس به طریقه دوم را برایتان شرح می دهم.

بعد از میکس کردن گوشت و مخلوط کردن ان با فلفل پاپریکا و پسته یک تکه فویل بزرگ را بر روی میز یا سطح کارتان باز کنید.و گوشت را روی قسمت بالای آن قرار دهید.

و با دست چرب شده ان را به صورت رول شکل دهید.کوچک یا بزرگ دست خودتان است .مال من یک دونه بزرگ است یک دونه کوچک این بزرگه است که روی آن فلفل سیاه گرانول ریختم که کمی تند شود.

این کوچک است که درون آن پسته تازه فرو کردم.

سپس گوشت را با فویل رول کنید و محکم بپیچید و سر آن را مانند شکلات بپیچید و محکم کنید.

رولهای اماده را داخل بخار پز بگذارید و ۱/۳۰ ساعت بپزید(من چون رول بزرگ داشتم میخواستم مطمئن باشم که کامل پخته شود)و یا میتوانید بر روی گاز با یک ابکش بخار پز درست کنید و رولها را بپزید.

بعد پخت رولها را داخل کیسه فریزر بگذارید و مقدار زیادی یخ خرد شده روی ان بریزید تا کالباسها خنک شوند.سپس انها را داخل یخچال بگذارید ۲۴ ساعت بماند و بعد رول را باز کنید و برش دهید.

نکات مهم

دقت کنید که برای منسجم شدن کالباس رول ها را محکم بپیچید و سر آنها را هم خوب و محکم بپیچید. آب و یخ پودری را میتوانید با گوشت کوب برقی درست کنید و یا آب را بگذارید داخل فریزر و به مرحله یخ زدن که رسید بیرون بیاورید و هم بزنید و دوباره داخل فریزر بگزارید تا یک حالت آب و یخ درست شود.

در مرحله ورز دادن اگر دیدید مایه کمی شل است میتوانید کمی نشاسته یا آرد اضافه کنید.

باز هم قابل ذکر است که ادویه ها و مقدار آن میتواند به میل شما باشد و این دستور کارخانه خاص است و ممکنه هر کارخانه ادویه خاص به کار ببرد.

مطالب مشابه را ببینید!