مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

شور ماهی پلو یکی از غذاهای مجلسی بسیار خوشمزه است و می توانید آن را به شکل زیبایی هم تزیین کنید. این غذای خوشمزه را می توانید با شوید و یا بدون شوید تهیه کنید. در ادامه این مطلب تاپ ناز طرز تهیه شور ماهی پلو خوشمزه و عالی را به شما آموزش می دهیم.

غذاهای دریایی به دلیل داشتن امگا 3 و انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت بدن مفید هستند و ارزش غذایی بالایی دارند. به همین جهت غذاهایی دریایی در انواع رژیم غذایی دیده می شوند و یکی از این غذاهای بسیار خوشمزه و سالم شور ماهی پلو است.

مواد لازم

  • شوید پاک و خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • برنج: ۳ لیوان
  • ماهی شور متوسط: یک عدد
  • کشمش: یک یا دو پیمانه
  • پودر لیمو عمانی: یک قاشق سوپ خوری
  • پیاز داغ: یک قاشق سوپ خوری
  • زرد چوبه: یک قاشق چای خوری

 

آموزش طرز تهیه شور ماهی پلو خوشمزه

دستور پخت شور ماهی پلو نیز مانند سبزی پلو با ماهی است و در این دو غذا شما از سبزی استفاده می کنید. ماهی به تنهایی غذایی سرد است و برای کم کردن این سردی و به تعادل رسیدن آن می توانید از ادویه های مختلف استفاده کنید.

در ابتدا ماهی را به مدت 3 ساعت در آب سرد قرار دهید تا شوری آن رفع شود. در طول این سه ساعت بهتر است که آب را مرتب عوض کنید.

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

سپس ماهی را تمیز کنید و تکه تکه کنید و درون آبکش قرار دهید. حالا برنج را به صورت کته و یا آبکش آماده کنید. اگر برنج را به صورت کته آماده می کنید، در ابتدا شوید را در کره خوب تفت دهید و سپس مخلوط کره و شوید را به برنج در حال جوش اضافه کنید و پس از خشک شدن آب برنج، دم کنی را روی آن قرار بدهید.

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

در صورت آبکش کردن برنج می توانید از مخلوط کره و شوید در لا به لای برنج استفاده کنید. در مرحله بعد از روش تهیه شور ماهی پلو، روغن را در تابه بریزید و ماهی را در آن سرخ کنید.

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

حالا کشمش شسته و پاک شده را به ماهی اضافه و مقداری تفت دهید.

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

ادویه جات مانند فلفل و زردچوبه، پودر لیمو عمانی و پیاز داغ را به ماهی و کشمش اضافه کنید و تفت دهید.

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

می توانید مخلوط آماده شده را به صورت جداگانه با پلو سرو کنید یا در مرحله آبکش کردن این مخلوط را نیز لا به لای برنج بگذارید و سپس برنج را دم کنید. برای تهیه این غذای خوشمزه نیز مانند کشمش پلو از کشمش پلویی استفاده کنید

چند روش دیگر پخت ماهی شور یا ماهی دودی

در شهرهای مختلف برای پخت ماهی شور و یا ماهی دودی روش های مختلف را به کار می گیرند پس در ادامه روش پخت ماهی شور پلو، می توانید با روش پخت این غذا توسط شمالی ها و جنوبی ها نیز آشنا شوید.

در شمال کشور برای آماده کردن ماهی دودی در ابتدا تکه از ماهی را درون کاسه ای سفالی قرار می دهند و زمانی که برنج آماده کشیدن باشد، کاسه را روی برنج قرار می دهند، سپس ماهی را از طریق حرارت و بخار برنج به آرامی می پرند تا نرم شود.  زمانی که برنج دم کشید آن را با احتیاط از روی برنج برداشته و آب جمع شده در داخل کاسه را دور بریزید سپس می توانید ماهی پلو را آماده سرو کنید. در شمال معمولا ماهی شور را به همراه غذا هایی همچون ترشه تره، باقلا قاتق و غیره نوش جان می کنند.

طرز تهیه شور ماهی پلو بسیار خوشمزه و عالی

نکته : مواظب باشید به هنگام برداشتن کاسه از روی برنج، آب داخل آن بر روی برنج نریزد ،زیرا در این صورت از فرط شوری، نمی توانید برنج را بخورید.

روش دیگر برای پخت ماهی شور این است که ماهی را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب را عوض کنید و سپس روز بعد ماهی را خوب بشویید. حالا ماهی را از صبح تا شب روی حرارت ملایم بخارپز کنید. باید دقت کنید که اصلا نباید ماهی با آب تماس پیدا کند و در این روش پخت استخوان های هم به صورت کامل نرم می شوند.

ماهی بخار پز شده را تکه تکه کنید و استخوان های آن را جدا کنید و مراقب باشید که ماهی از هم نپاشد. حالا غذای خوشمزه آماده سرو است.

در بعضی از شهرهای جنوبی ماهی شور را در آب می جوشانند و پس از تمیز کردن و خرد کردن ماهی، آن را در روغن تفت می دهند و با کشمش و پلو دم کرده و سپس میل کنید.

مطالب مشابه را ببینید!