مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه ماست پرچرب خانگی بسیار خوشمزه و پر خواص

ماست خانگی هیچ نوع مواد نگهدارنده ای ندارد و نسبت به ماست های صنعتی هم فایده بیشتری دارد و هم طعم آن بسیار عالی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه ماست پرچرب خانگی را آموزش می دهیم.

ماست دارای فواید زیادی است و برای پوست و مو نیز بسیار خواص شگفت انگیزی دارد و اگر از نوع خانگی باشد فواید بیشماری دارد. طرز تهیه ماست پرچرب بسیار آسان است و با خواندن این مطلب می توانید ماست خوشمزه پرچرب را خودتان تهیه کنید.

طرز تهیه ماست پرچرب خانگی

ملاست ماده غذایی پر خاصیتی است که فواید زیادی دارد. اگر ماست را به روش خانگی تهیه کنید می توانید از فواید آن بهره مند شوید. ماست خانگی مواد نگهدارنده و افزدونی ندارد و طعم آن بسیار عالی است.

مواد لازم

  • شیر: یک لیتر
  • ماست: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

قبل از درست کردن ماست باید دو نکته را بدانید اول اینکه اگر شیر محلی در دسترس است حتما از آن برای تهیه ماست استفاده کنید و دوم ماستی که به عنوان مایه تهیه می کنید بهتر است که از ماست های سنتی و خانگی باشد تا ماستی که از آن حاصل شود خوش طعم تر شود. ماست های پاستوریزه موادی مانند نشاسته، ژلاتین و … دارند که برای تهیه ماست خانگی اصلا مناسب نیستند.

در ابتدا ظرف شیر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش برسد سپس حرارت را کم کنید و حدود 15 دقیقه اجازه دهید که شیر به آرامی بجوشد و آب اضافی آن تبخیر شود. هنگامی که شیر را روی حرارت قرار می دهید هم بزنید تا ته نگیرد. این کار باعث می شود که روی ماست یک لایه ضخیم خوشمزه ایجاد شود و پس از شروع جوشیدن دیگر نیاز به هم زدن نیست.

شیر را درون ظرفی که برای تهیه ماست در نظر گرفته اید بریزید و کمی صبر کنید تا خنک شود. برای اضافه کردن مایه ماست باید درجه حرارت شیر به اندازه ای باشد که انگشت شما نسوزد که حدود 40 درجه سانتی گراد دمای شیر پایین آمد زمان خوبی برای اضافه کردن مایه ماست است.

طرز تهیه ماست پرچرب خانگی بسیار خوشمزه و پر خواص

نکته: اگر شیر از دمای مدنظر بیشتر داغ باشد و مایه ماست را اضافه کنید ماست هم شل می شود و هم زود ترش خواهد شد.

برای اضافه کردن مایه ماست، کمی از شیر را در کاسه ای بریزید و با مایه ماست (دو قاشق غذاخوری) مخلوط کنید. باید توجه کنید که ماستی که برای مایه در نظر گرفته اید را حدود 2 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شود.

در این مرحله مایه ماست را به شیر خنک شده اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس درب ظرف شیر را ببندید و آن را با پتو یا پارچه گرمی به مدت 3 الی 4 ساعت بپوشانید تا دمای شیر کاهش نیابد و ماست خود را ببندد. اصطلاحا به این کار گرمخانه گذرای گفته می شود.

برای اینکه متوجه بشوید ماست بسته شده آن را تکان ندهید، می توانید یک قاشق چوبی یا چوب کبریت درون ظرف ماست فرو کنید، اگر ایستاد یعنی ماست آماده شده است و اگر افتاد باید زمان بیشتری صبر کنید تا ماست ببندد.

نکته: اگر ماست را دیرتر از زمانش بردارید اطراف ان آب انداخته و ماست شلی خواهید داشت.

بعد از اینکه به اصطلاح ماست بسته شد ظرف آن را به مدت یک شب در یخچال قرار دهید تا سرد شود این کار باعث سفت شدن ماست می شود. زودتر از یک روز ماست را تکان ندهید زیرا وا می رود.

در آخر هم ماست پرچرب خوشمزه خانگی شما آماده شده است و می توانید از طعم و خواص آن استفاده کنید.

چند نکته برای داشتن ماست خوشمزه:

سفت و یا شل شدن ماست به جوشاندن شیر ربط دارد اگر شیر را در دمای ملایم کمی حرارت بدهید که حدود 10 تا 20 درصد آب آن تبخیر شود و مواد جامد آن بیشتر شود ماست به دست آمده سفت می شود.

اگر ماست شل شد ظرف ماست را در یک ظرف پر از آب جوش قرار دهید و اجازه دهید که چند دقیقه بجوشد.

می توانید به شیر خامه اضافه کنید یا شیر را آنقدر بجوشانید که آب آن کاملا بخار شود و ماست کره ای ایجاد شود.

چنانچه ماست آب بیاندازد و حالتی تکه تکه به خود بگیرد به این معنی اس که یا شیر داغ بوده و یا مایه ماست خیلی سرد است یا حتی مایه ماست کمتر از میزان لازم اضافه شده است.

هر چه چربی شیر بیشتر باشد ماست سفت تری حاصل می شود.

اضافه کردن مایه ماست زیاد به شیر باعث وا رفتن ماست می شود.

باید توجه کنید هنگام اضافه کردن مایه ماست به شیر اگر شیر سرد باشد ماست نمی بندد و به اصطلاح وا می رود و اگر شیر داغ بود ماست ترش شده و آب می اندازد.

هر چه از زمان مد نظر برای بسته شدن ماست مایه زده شده بیشتر بگذرد احتمالا ترش تر می شود. پس بعد از زمان سه الی چهار ساعت حتما به ظرف ماست نگاهی بیندازید.

چنانچه مایه ماستی که به شیر اضافه کنید ترش باشد ماست ترش می شود.

برای داشت ماست سفت تر و سالم تر بهتر است که در درجه اول از ظروف سفالی لعابدار بهره بگیرید و اگر در دسترس نبود می توانید از ظروف استیل استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!