مجله تاپ‌ناز‌

آموزش طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و رستورانی غذای محبوب شمالی

در این بخش طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و رستورانی غذای خوشمزه و محبوب خطه شمال کشور را ارائه کرده ایم.

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی رستورانی

میرزاقاسمی از غذاهای پرطرفدار در شمال ایران به خصوص گیلان است که بسیار خوشمزه و خوش طعم است، این غذا با بادمجان و سیر تهیه می شود که از مواد اصلی آن است ،اما اگر بخواهیم به تاریخچه میرزا قاسمی نگاهی بیندازیم این غذا توسط محمد قاسم خان والی ابداع شد به همین جهت نام آن بر روی این غذا گذاشته شد.

میرزاقاسمی در شهرهای شمالی بیشتر با برنج سرو می‌شود اما می توان این غذای خوشمزه را  با نان نیز سرو کرد ،در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با مواد لازم و دستور پخت این غذای بسیار خوشمزه آشنا شوید.

آموزش طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و رستورانی غذای محبوب شمالی

مواد لازم برای پخت میرزا قاسمی

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله برای حدود چهار نفر مناسب است اگر شما قصد دارید میزان بیشتر یا کمتری از این غذا رو طبخ کنید می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم میزان مواد نام برده شده را کاهش یا افزایش دهید.

  • بادمجان متوسط: ۶ عدد
  • گوجه فرنگی متوسط :۲ عدد
  • تخم مرغ :دو عدد
  • سیر :۴ حبه
  • رب گوجه فرنگی:۱ قاشق غذاخوری
  • روغن ،زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه و لازم

دستور پخت میرزا قاسمی

مرحله اول:

 در مرحله اول برای پخت میرزا قاسمی لازم است ابتدا بادمجان ها را بر روی شعله گاز یا منقل زغال کباب کنید، کباب کردن باید در حدی باشد که پوست بادمجان ها به صورت کامل بسوزد،بعد از آنکه سرد شد پوست آنها را به آرامی جدا کنید،اگر شما جزو افرادی هستید که از دودی بودن بادمجان ناراضی هستید و باب میل شما نیست میتوانید بادمجان ها را آب پز کنید.

مرحله دوم:

 بعد از اینکه پوست بادمجان ها را به صورت کامل جدا کردید یک کاسه مناسب بردارید و آنها را به استفاده از گوشتکوب له کنید به طوری که بافت آن ها از هم جدا شود، سپس بادمجان ها را کنار بگذارید و در مرحله بعد به سراغ گوجه فرنگی بروید.

مطلب مشابه: سیرابیج خورش گیلانی | آموزش طرز تهیه خورش شمالی و گیلانی سیرابیچ

مرحله‌ سوم:

 در مرحله سوم نوبت به پوست کندن گوجه فرنگی ها میرسد،برای آنکه کار شما راحت‌تر باشد می‌توانید گوجه فرنگی ها را به مدت ۵ دقیقه در یک ظرف حاوی آب جوش قرار دهید تا پوست آنها به راحتی جدا شود ،بهتر است زمانی که گوجه فرنگی سرد میشود پوست آنها را جدا کنید.

آموزش طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و رستورانی غذای محبوب شمالی

مرحله چهارم:

تابه ای بزرگ را بر روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن را به آن اضافه کنید، سیر های رنده شده را درون تابه ریخته و آنها را تفت دهید تا سرخ شوند ،سپس مقداری زردچوبه به سیر اضافه کنید و اجازه دهید که با هم میکس و به هم جذب شوند،در این مرحله بادمجان های له شده را نیز به ترکیب سیر و زردچوبه اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه با هم تفت دهید ،سپس گوجه فرنگی ها را به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید که آب گوجه فرنگی تبخیر شود و میرزا قاسمی روغن پس دهد.

مرحله پنجم:

 در مرحله پنجم نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزاقاسمی میرسد که کاملا اختیاری است، اگر شما دوست دارید میرزا قاسمی طعم و رنگ بهتری داشته باشد می توانید به آن گوجه فرنگی را اضافه کنید و اگر دوست ندارید می توانید از اضافه کردن آن خودداری کنید، سپس رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و رنگ آن نیز تغییر پیدا کند.

مرحله ششم:

در این مرحله مواد درون تاب را در گوشه‌ای از آن جمع کنید سپس تخم مرغ های نام برده شده در مقاله را در قسمت خالی تابع بشکنید و زمانی که به خوبی مغزپخت شد با دیگر مواد میرزاقاسمی مخلوط کنید تا باهم میکس و یکدست شود،در مرحله آخر نمک و فلفل را به میزان دلخواه به میرزا قاسمی اضافه کنید و اجازه دهید که غذا کمی جا بیفتد در این مرحله غذای شما آماده است و می توانید آن را در کنار خانواده سرو کنید.

نکات مهم

  • برای تزیین میرزا قاسمی می توانید یک عدد تخم مرغ را در قالب بریزید و زمانی که میرزا قاسمی را کشیدید تخم مرغ را بر روی آن قرار دهید تا شکل رو ظاهر زیباتری به خود بگیرد،در برخی از مناطق برای تزیین میرزا قاسمی از گردو نیز استفاده می شود.
  • اگر می خواهید یک میرزا قاسمی اصیل داشته باشید باید بادمجان آن را بر روی ذغال یا شعله گاز کباب کنید، اگر این کار را در فر انجام دهید بادمجان شما بوی دود نمی گیرد،اما افرادی که بادمجان دودی را نمی‌پسندند میتوانند بادمجان ها را در فر کباب کنند.
  • بعضی از افراد معتقدند که اضافه کردن رب گوجه فرنگی به این غذا کاملا اشتباه است، زیرا طعم اصلی آن را از بین میبرد به همین خاطر استفاده از رب گوجه فرنگی در این غذا کاملا اختیاری و دلخواه است.
  • اگر شما به دنبال یک میرزا قاسمی خوشمزه هستید بهتر است از بادمجان های استفاده کنید که درون آنها تخم کمتری وجود دارد، سپس تخم های بادمجان را از درون آن خارج کنید و آنها را دور بریزید زیرا وجود آنها در این غذا باعث تلخی میرزا قاسمی می شود.
  • در مرحله آخر دستور پخت میرزا قاسمی می توانید تخم مرغ ها را به صورت جداگانه با کره سرخ کنید و سپس آنها را در زمان سرو در کنار میرزا قاسمی قرار دهید.
  • برخی از افراد به دلیل عدم تمایل در این غذا سیر استفاده نمیکنند، بهتر است پیاز را جایگزین سیر قرار دهند، اما طعم اصلی و اصیل این غذا با سیر خوشمزه است نه پیاز.
  • اگر دوست دارید میرزاقاسمی را با استفاده از کشک بپزید می توانید گوجه فرنگی و رب آن را از دستور اصلی حذف کنید به مقدار دلخواه کشک اضافه کنید، با این روش میرزاقاسمی شباهت فراوانی به کشک بادمجان پیدا خواهد کرد.
  • اگر قصد دارید میرزاقاسمی شبیه به رستوران ها درست کنید باید برخی از نکات را رعایت کنید، اول اینکه رستوران ها در میرزا قاسمی از سیر فراوان استفاده می‌کنند، دومین نکته این است که از بادمجان های متوسط و تازه استفاده می کنند و نه از بادمجانی که قبلا فریز شده است و نکته آخر اینکه بادمجانها را بر روی زغال کباب می کنند شعله گاز و فر.
  • علاوه بر روش ذکر شده در دستور پخت میتوانید بادمجان ها را سرخ کنید ،اما دقت داشته باشید که قبل از سرخ کردن بادمجان ها حتماً تخم های آن را خارج کنید تا از تلخی بادمجان جلوگیری کرده باشید.
  • میزان کالری میرزا قاسمی برای هر نفر ۱۰۰ تا ۱۴۵ کیلو کالری است.
  • برای درست کردن میرزاقاسمی می توانید از کدو نیز استفاده کنید ،در این شرایط لازم است بادمجان را از دستور پخت حذف کرده و کدو را جایگزین آن کنید.

در این مقاله سعی کردیم مواد لازم و همچنین دستور پخت میرزا قاسمی گیلانی که بسیار خوشمزه است را در اختیار شما قرار دهیم، هر چند که میرزا قاسمی در سراسر ایران طرفداران بسیاری دارد اما در شهر های شمال کشور میزان طبخ و مصرف آن بیشتر از مناطق دیگر است، امیدواریم با استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله و همچنین روش آسانی که برای پخت میرزا قاسمی در اختیار شما قرار گرفته بتوانید بهتر از قبل این غذای اصیل و مقوی را به عنوان وعده ای کامل که بسیار خوشمزه است را بپزید و در خانواده میل کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه ترشه تره گیلانی یکی از خورش های معطر و خوشمزه شمالی

مطالب مشابه را ببینید!