مجله تاپ‌ناز‌

دلایل طلاق در میانسالی، نکات مهم و پیشگیری از این جدایی

طلاق در میانسالی و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

طلاق در میانسالی واقعی ناراحت کننده است که اگر خودتان تجربه نکرده‌اید، حتما در بین اطرافیان تان دیده اید. این افراد سال های خوب جوانی خود را در کنار یکدیگر گذرانده و بعد به هر دلیل دیگری در کنار هم خوشحال نبوده و به این موضوع میرسند که شاید جدایی گزینه بهتری باشد.

این گونه افراد معمولاً تصور میکنند که در زندگی ایده آل خود نیستند و اگر از فرصت هایی که دارند استفاده نکنند، شاید دیگر هیچ فرصتی نداشته باشند. اگر شما هم مایل هستید که علت این موضوع را بدانید و اینکه چرا نرخ طلاق در دوره میانسالی با این سرعت در حال افزایش است و علت طلاق در میانسالی چیست، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

علت طلاق در میانسالی

مرد و زن در ابتدای دوران جوانی، ۲۰ سالگی یا حتی شاید ۳۰ سالگی تصمیم به ازدواج میگیرند. آنها تحصیلات تکمیلی را انجام می دهند، به شغلی که می خواهند می رسند، صاحب فرزند می شوند و بعد از سالها ناگهان یکی از آنها حس می‌کند که این زندگی چیزی نیست که می خواهد.

اما دلیل این موضوع چیست که یک فرد تصمیم می گیرد خانواده موفق، قوی و خوبی را که ساخته از بین ببرد. اول از همه توجه داشته باشید که انتظارات در طول زمان تغییر می کنند، یعنی زوج ها سوالاتی مثل این که ازدواج باعث خوشحالی من می شود یا این ازدواج به شکوفایی ام کمک می‌کند را از خودشان می پرسند. در صورتی که به پاسخ خوبی برای این سوالات نرسند، طلاق را به عنوان راه حلی قابل قبول در نظر می‌گیرند. طلاق در میانسالی ممکن است به خاطر بازنشستگی، خروج بچه ها از خانه، کنار نیامدن با تغییرات زندگی مثل یائسگی و خیانت باشد.

احتمال اتفاق افتادن همه این موارد برای خانواده ها ممکن است و می‌تواند تمایل یکی از این دو نفر را به ادامه زندگی مشترک از بین ببرد. این مشکلات ظاهراً عادی که در دوران میانسالی پیش می آید میتواند باعث شود که یکی از زوجین در زندگی خود تجدید نظر کند.

شاید به خاطر کاهش مسئولیت های تربیت فرزندان، فرد بخواهد زندگی خود را تغییر داده و مستقل باشد. زمانی که فرزندان بزرگ شده و از خانواده می روند، شاهد از بین رفتن چسبی هستیم که بسیاری از زوج ها را کنار هم نگه داشته است. در کنار این چون بیشتر زنان سرکار می روند و از لحاظ مالی مستقل هستند، از نظر مالی هم الزامات کمتری برای ماندن در کنار همسر وجود دارد.

مطلب مشابه: طلاق توافقی ؛ مراحل انجام توافق توافقی و همه چیز در مورد آن

دلایل طلاق در میانسالی، نکات مهم و پیشگیری از این جدایی

نرخ طلاق در میانسالی

در گذشته طلاق در میانسالی به اندازه الان رواج نداشت، اما امروزه به اتفاقی همه گیر تبدیل شده است. همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، ممکن است خود شما یا اطرافیانتان این موضوع را تجربه کنید، مثلاً ازدواج بلند مدت شما به آخر خط رسیده یا یکی از همکاران یا دوستانتان شنیده اید که ازدواج به مشکل خورده یا حتی پدر و مادر خودتان به این وضعیت رسیده‌اند.

در صورتی که خودتان به این وضعیت دچار شده اید و بعد از سالها زندگی مشترک، همسرتان درخواست جدایی کرده است، احتمالاً به احساساتی دچار شدید که توانایی توصیف آن را ندارید. به احتمال زیاد شوکه شدید و به فکر این هستید که چگونه در دوران میانسالی به صورت مستقل به زندگی ادامه دهید.

درست است که این حرف تسلی بخش نیست، اما شما در این موضوع تنها نیستید. تحقیقات اخیر نشان داده نرخ طلاق برای افراد بالای ۵۰ سال در ۲۵ سال گذشته ۲ برابر شده است که می توان این موضوع را یک سونامی اجتماعی در نظر گرفت. این اعداد در کنار حیرت انگیز بودن، ویرانگر بوده و می توان فهمید که در کنار شکست خوردن ازدواج های اول، احتمال وقوع طلاق در ازدواج های بعدی هم زیاد شده است.

تاثیر طلا در میانسالی روی زنان

تقریباً همه چیز زندگی زنانی که در میانسالی طلاق می گیرند دچار تغییر می شود، مخصوصاً اگر مادری بدون شغل و خانه دار باشد، طلاق حداقل از لحاظ مالی فاجعه بار است. طبق آمار مردان بعد از یک مرحله سازگاری بعد از طلاق، وضعیت بهتری داشته و زنان بعد از طلاق از لحاظ مالی اوضاع بدی را تجربه می کنند.

از جمله علت های چالش‌برانگیز تر بودن طلاق برای زنان در میانسالی، نداشتن استقلال مالی و نداشتن شغل برای ادامه دادن زندگی است. مردان در حین و بعد از طلاق به کار خود ادامه می‌دهند که قسمت زیادی از هویت آنها را تشکیل میدهد. یعنی همان فعالیتهای پس از کار را مانند گذشته انجام داده و ارتباطات اجتماعی آنها به مشکل نمیخورد.

در آن سو، زنان باید برای گذراندن زندگی خود شغلی پیدا کنند و در صورتی که برای زمان طولانی از فضای کار دور بوده باشند، دوباره باید آموزش ببینند. همچنین زنان احساس مسئولیت بیشتری در خصوص بچه ها کرده و این موضوع یعنی درآمد کمتر به خاطر مراقبت اضافی از کودکان است.

مطلب مشابه: روزهای سخت بعد از جدایی و طلاق را چگونه تحمل کنیم؟

دلایل طلاق در میانسالی، نکات مهم و پیشگیری از این جدایی

تاثیر طلاق در میانسالی روی مردان

بیشتر مردها به بحران میانسالی دچار شده و نگران پیری می‌شوند و حس می‌کند که زندگی دارد از آنها جلو می زند. آنها برای رسیدن به چیزی که فکر میکنند گم کرده‌اند حاضرند چندین سال زندگی مشترک خود را تمام کنند. از سوی دیگر این مردان مطلقه میانسال گزینه خوبی برای زنانی هستند که به دنبال تامین از لحاظ مالی میگردد. این مردان میانسال در موارد زیادی با کسی ازدواج کرده که از نظر سنی نزدیک به فرزندانشان هستند تا خودشان.

جلوگیری از طلاق در میانسالی

علت عاشق شدن تان را یادآوری کنید

زمانی که سالهای زیادی را با فردی زندگی کرده اید، احتمال دارد ویژگی های خوب او را از یاد برده و روی همه کارهای ناامیدکننده و آزار دهنده او متمرکز شوید. باید به این فکر کنید که در شروع رابطه چه چیزی را در وجود هم دیدید که عاشق شدید. مرور این قضیه که آن فرد چه حسی در شما به وجود آورده و او چه شخصی بود که عاشقش شدید می تواند باعث برانگیخته شدن هیجان و میل مجدد در وجود شما شود.

کنجکاوی درباره همسر

به گفته دکتر هارویل هندریکس، زوج درمانگر و نویسنده، زمانی که برای نخستین بار عاشق فردی می شوید در خصوص اینکه چه دردهایی دارد، به چه چیزهایی اهمیت می دهد و دارای چه خط قرمزهایی هست کنجکاو هستید، اما زمانی که زوج ها برای مدت طولانی در کنار هم زندگی می کنند، احتمال دارد اهمیت دادن به هم را فراموش کنند.

زمانی که شریک زندگی تان با شما حرف می زند، جای اینکه منتظر تمام شدن حرفهایش باشید، همه حواس خود را به او داده و شنونده خوبی باشید. زمانی که شما همه توجه خود را به او می دهید، طرف مقابل حس ارزشمندی کرده و این موضوع پیوند شما را تقویت می کند.

برنامه ریزی برای چیزهای جدید

رابطه های طولانی یعنی سالها تجربه مشترک که باعث نزدیکتر شدن شما به یکدیگر شده است اما خطر رسیدن به بن بست هم وجود دارد در صورتی که همیشه با دوستان تکراری در ارتباط هستید و سال‌های زیادی است به مکان های تکراری برای تفریح می روید، برای بهبود رابطه می‌توانید از تغییر اوضاع استفاده کنید.

در کمال تعجب تحقیقات نشان داده که تجربه های جدید در بهبود رابطه کمک می کنند. زمانی که عاشق میشوید هیجان و افکار در خصوص فرد مقابل مغز شما را با نوراپی نفرین و دوپامین پر کرده و این مواد شیمیایی در مغز در زمان انجام دادن فعالیت های جدید ترشح می شوند.

مطلب مشابه: طلاق گرفتن از طرف زن + مراحل طلاق گرفتن از سمت زن در ایران و شرایط آن

صحبت درباره رابطه جنسی

در صورتی که یکی از شما به اندازه دیگری علاقه مند به رابطه جنسی نیست و حس میکنید میل و خواسته شما با او فرق می‌کند و در رابطه جنسی به اندازه او حس رضایت ندارید، حتما در این خصوص با او صحبت کنید. اگر واقع‌گرا باشید می فهمید که ازدواج بدون رابطه جنسی راضی کننده خیلی زود به بن‌بست می‌خورد.

مسائلی که باید در نظر گرفت

فهرست اموال و دارایی ها

در اکثر موارد یکی از افراد درک بهتری از امور مالی دارد. ی این فرد از مقدار پولی که در حساب‌های سرمایه‌گذاری هست، موجودی حساب های پس انداز و ارزش دارایی ها اطلاعات کافی دارد اما فرد مقابل اینگونه نیست. در صورتیکه شما مورد دوم هستید، توصیه میکنیم قبل از تقسیم اموال، فهرستی از همه دارایی ها داشته باشید. در کنار آگاهی بر موجودی حساب های بانکی باید بیمه نامه های عمر و حساب های بازنشستگی هم در نظر بگیرید.

هزینه های زندگی بعد از طلاق

زمانی که درآمد پوشش دهنده مجموعه ای از هزینه های خانواده نصف میشود، باید تغییراتی در مخارج خود ایجاد کنید تا مخارج روزانه و ماهیانه کنترل شود. یعنی مقدار پولی که برای زندگی لازم است را به صورت واقع بینانه پیش‌بینی کرده و مطمئن شوید که بعد از طلاق میتوانید همه هزینه های زندگی را بدون تکیه بر همسر سابق خود تامین کنید.

ضرورت مشاوره با وکیل

کمک گیری از متخصصان در فرایند طلاق، باعث کاهش هزینه های دادرسی شده و جلوی اشتباهات جبران ناپذیر را می گیرد. پس باید وکیل مورد اعتمادی پیدا کنید که پیگیری این روند را انجام دهد.

مطلب مشابه: تصمیم گیری برای طلاق + اصولی که باید بدانید و رعایت کنید

مطالب مشابه را ببینید!