مجله تاپ‌ناز‌

آموزش طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی غذای خوشمزه به آسانی

در این بخش طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی را با روشی آسان توضیح داده ایم.

طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی

خرم آبادی ها هم مثل بقیه شهرهای کشور در ماه های عزاداری محرم و صفر، نذری های مخصوص به خود را دارند. یکی از غذاهای مخصوص محرم در خرم آباد، عدس پلو خرم آبادی میباشد که با تغییرات کوچکی در شهرهای دیگر هم طبخ میشود. مواد اصلی این پلو خوشمزه شامل کوفته قلقلی یا گوشت چرخ کرده، کشمش و برنج است. به همراه این ها پس از پخت و هنگام سرو، روی عدس پلو خرم آبادی خرما هم قرار داده میشود. در این مقاله طرز تهیه کشمش پلو خرم آبادی یا همان عدس پلو خرم آبادی را به همراه نکات مهم به شما آموزش میدهیم.

آموزش طرز تهیه عدس پلو خرم آباد غذای خوشمزه به آسانی

نکات طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی

برای این که عدس پلو خرم آبادی شما جهت نذری شفته نباشد، حتما آن را آبکش کرده و به صورت لایه ای مواد را در بین غذا بریزید. برنج آبکش شده باید کمی زنده تر یا سفت تر باشد چون که عدس باعث بالارفتن احتمال چسبیدن برنج میشود. آب عدسی پخته شده را به برنج اضافه نکنید. اما آن را جدا کنید و در بقیه غذاها به کار ببرید چون آب عدسی پخته پر از خواص مفید برای سلامتی میباشد.

گوشت استفاده شده در عدس پلو خرم آباد

در تهیه عدس پلو توصیه میکنیم پیاز را به جای خرد کردن، پوره یا رنده کنید. آب پیاز رنده شده که گوشت چرخ کرده در آن سرخ میشود را بگیرید چون که خود گوشت چرخ کرده هم آب پس داده و طعم غذا را تحت تاثیر قرار میدهد. برای گرفتن بوی گوشت، هم میتوانید از ادویه هایی مثل فلفل، پاپریکا، زیره یا کاری استفاده کنید، هم امکان استفاده از پودر سیر یا سیر تازه رنده شده هم وجود دارد.

برای این که گوشت چرخ کرده خوش رنگی داشته باشید میتوانید در زمان سرخ کردن، به ازای هر ۵۰۰ گرم گوشت، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید. برای این که رب گوجه فرنگی طعم خامی خود را از دست بدهد و رنگ باز کند، آن را به خوبی تفت دهید.

میتوانید کوفته ریزه یا کوفته قلقلی را جایگزین گوشت چرخ کرده کنید. در این حالت حتما پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید و با بقیه ادویه های معطر مخلوط کنید. برای این که کوفته ریزه ها وا نروند، به مقدار یک قاشق غذاخوری سر صاف، به مواد آرد نخودچی اضافه کنید. اگر دوست داشتید میتوانید مقداری ادویه پلویی به این غذا اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

توصیه میکنیم در این غذا روغن حیوانی را جایگزین روغن مایع کنید تا غذایی خوشمزه تر داشته باشید. همچنین افزودن زعفران به این غذا کاملا اختیاری بوده و امکان درست کردن آن بدون زعفران هم وجود دارد. همچنین به جای ترکیب کردن برنج و عدس با هم، میتوان در قابلمه یک لایه عدس و یک لایه برنج ریخت. جهت تهیه عدس پلو خرم آبادی بهتر است بعد از پخته شدن برنج، در مراحل پایانی، مقداری روغن به برنج اضافه شود تا غذا خوش طعم تر باشد.

مطلب مشابه: کشمش پلو ؛ آموزش طرز تهیه کشمش پلوی خوشمزه غذای ایرانی

آموزش طرز تهیه عدس پلو خرم آباد غذای خوشمزه به آسانی

استفاده از سرکه در کشمش پلو خرم‌ آبادی

برای گرفتن بوی زهم گوشت گوسفند چرخ شده، در زمان سرخ کردن و تفت دادن گوشت، یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. سرکه سفید اسید زیادی ندارد اما گزینه مناسبی برای گرفتن بوی انواع گوشت است. جهت سفید شدن برنج میتوانید یک قاشق سرکه به برنج اضافه کنید. با این کار جلوی خرد شدن و شکستن دانه های برنج را میگیرید و طعم غذا هم تغییری نمیکند.

نکاتی برای حفظ عطر و رنگ غذا

به شما توصیه میکنیم که قند را به همراه زعفران نسایید. زعفران باید به تنهایی ساییده شده و در یک لیوان ریخته شود. روی زعفران یک تکه یخ قرار داده و در فریزر بگذارید و برای بیست دقیقه صبر کنید. بعد لیوان را خارج کرده و روی آن کمی آب جوش بریزید. برای این که طعم و عطر زعفران از بین نرود، آن را در مراحل پایانی به برنج اضافه کنید.

نکاتی در خصوص سرخ کردن کشمش

روغن خیلی داغ برای سرخ کردن کشمش مناسب نیست. در اولین مرحله کشمش را برای نیم ساعت در مقداری آب خیس کرده و بعد آبکش کنید. در تابه ای روغن ریخته و قبل از این که داغ شود، کشمش های آبکش شده را به آن اضافه کنید. کمی آن را تفت داده و اندکی بعد از داغ شدن کشمش، حرارت را خاموش کنید. کشمش ها را باید فقط کمی تفت دهید و آنها را سرخ نکنید. در صورتی که کشمش ها را به روغن خیلی داغ اضافه کنید، آنها باد کرده و خیلی سریع میسوزند.

آموزش طرز تهیه عدس پلو خرم آباد غذای خوشمزه به آسانی

طرز تهیه عدس پلو خرم آباد

جهت تهیه این غذا برای پنج نفر به ۵۰۰ گرم عدس، یک کیلوگرم برنج، ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، ۲۰۰ گرم کشمش، دو عدد پیاز متوسط، نصف قاشق چایخوری فلفل، یک قاشق چایخوری نمک، یک سوم لیوان فرانسوی دسته دار زعفران غلیظ دم کرده، نصف قاشق چایخوری پودر انبه، دو سم قاشق غذاخوری دارچین، نصف قاشق چایخوری زرد چوبه و حداقل به ده عدد خرما نیاز دارید.

طرز تهیه

یکی از غذاهای محلی خرم آباد عدس پلو آن است که شباهت خیلی زیادی به عدس پلو بقیه شهرها دارد و از غذاهای محبوب نذری شهر خرم آباد و قوم لر محسوب میشود. از جمله تفاوت های مهم عدس پلو خرم آباد با بقیه عدس پلو ها این است که این غذا با کشمش و عدس فراوان سرو شده و به همین علت بسیار خوش طعم و دلپذیر است. در ادامه نحوه درست کردن عدس پلو خرم آبادی را مرحله به مرحله آموزش میدهیم.

آماده کردن کشمش پلو یا عدس پلو

کشمش را پاک کرده و شاخه های آن را بگیرید و در آب خیس کنید. پیاز پوست کنده را رنده کنید، همچنین امکان خرد کردن آنها به صورت نگینی یا خلالی هم وجود دارد. بعد باید پیاز داغ درست کنید. از قبل برنج ها را در مقداری آب و نمک برای ۴۵ دقیقه قرار دهید و عدس هم برای یک ساعت در آب خیس کنید.

نیم پز کردن عدس و آبکش کردن برنج

در یک قابلمه آب ریخته و عدس به آن بیفزایید. بعد از این که آب جوش آمد، در ظرف را گذاشته و بگذارید که عدس ها نیم پز شوند. حالا در قابلمه دیگری مقداری آب و نمک ریخته و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید. آب برنج را خالی کرده و وقتی که آب به جوش آمد، برنج را داخل قابلمه بریزید. حرارت را متوسط کرده و صبر کنید تا برنج کمی نرم شود اما باید نسبت به حالت عادی کمی سفت تر بردارید تا در زمان پخت با عدس شفته نشود. در طرز تهیه این غذا نشانه آماده شدن برنج برای آبکش کردن، دو ترک خوردن روی دانه برنج است. بعد برنج را در یک صافی بریزید و آبکش کنید.

پختن برنج با عدس

کمی روغن و نمک در قابلمه بریزید. کف قابلمه ته دیگ دلخواه را گذاشته و اگر نان شما خیلی نازک است، در وسط دو لایه و در اطراف یک لایه نان قرار دهید. برای ته دیگ از سیب زمینی حلقه شده و پوست کنده هم میتوانید استفاده کنید.

یک لایه برنج روی نان ریخته و پودر دارچین بپاشید و یک لایه عدس بدون آب هم روی آن بریزید. همین کار را دوباره با ریختن برنج و دارچین و عدس تکرار کرده تا چند لایه شود. با دم کنی در قابلمه را گذاشته و بعد از این که در قابلمه بخار افتاد، حرارت را ملایم کنید و ۴۵ دقیقه به آن زمان بدهید تا خوب دم بکشد.

تفت دادن گوشت

پیاز خرد شده یا رنده شده را با مقداری روغن در تابه بریزید. آب پیاز رنده شده را گفته و حرارت گاز را ملایم کنید. حالا گوشت چرخ کرده را تفت دهید و بعد از این که تغییر رنگ داد، به آن نمک، پودر انبه، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. امکان استفاده از ادویه های دیگر هم وجود دارد. در صورتی که تصمیم داشتید به گوشت چرخ رده رب گوجه فرنگی اضافه کنید، این کار را در همین مرحله انجام دهید.

تفت دادن کشمش و سرو عدس پلو خرم آبادی

کشمش هایی که از قبل خیس شده را آبکش کرده تا آب اضافی را از دست بدهد. در تابه روغن بریزید و قبل از این که روغن داغ شود کشمش ها را اضافه کرده و کمی تفت دهید. بعد از این که روغن داغ شد گاز را خاموش کنید. به جای روغن میتوانید از کره، روغن زیتون یا روغن کنجد استفاده کنید.

بعد از دم کشیدن برنج، روغن یا کره روی آن ریخته و بخشی از برج را با زعفران مخلوط کنید تا برنج زعفرانی برای تزیین درست شود. حالا برنج را در ظرف مناسب سرو کنید. برنج زعفرانی را روی برنج سفید ریخته بعد کشمش تفت داده و گوشت چرخ کرده و چند خرما هم در ظرف گذاشته و آن را تزیین کنید.

مطالب مشابه را ببینید!