مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای عصب کشی دندان + نکاتی در مورد عصب کشی دندان پوسیده

عصب کشی دندان یکی از روش های مفید و موثر برای درمان پوسیدگی ریشه دندان است که در این مطلب در مورد روش انجام آن و مزیت های این روش درمانی برای داندان پوسیده توضیحاتی ارائه می کنیم.

اگر ریشه یا عصب دندان عفونی و یا پوسیده شود یکی از روش های درمان آن، عصب کشی است. بر خلاف تصور که گفته می شود درمان ریشه دندان ها یکی از دردناک ترین درمان ها است یکی از روش های مطمئن برای درمان دندان است.

کشیدن عصب دندان یکی از مراحل درمانی برای دندان های پوسیده به حساب می آید که ممکن است افراد بدون اطلاع، تصور بدی نسبت به این نوع درمان داشته باشن دو آن دردناک و عذاب آور بدانند تا حدی که ممکن است بیمار ترجیح دهد که دندان خود را کشیده و آن را از دست بهد ولی درد ناشی از عصب کشی را تحمل نکند. ولی این توجیح کاملا اشتباه است. در این مطلب روش انجام عصب کشی و همچنین روش های تسکین درد ناشی از عصب کشی را بررسی کرده ایم و در مورد مزایای این روش درمانی توضیحاتی داده ایم.

عصب کشی دندان (درمان ریشه دندان)

کشیدن عصب دندان اندودنتیکس هم نامیده می شود. این درمان وقتی مورد نیاز است که وسط دندان قسمت عاج و مینای بیرونی دندان عفونی یا پوسیده شده باشد. هدف دندانپزشک همیشه حفظ دندان به صورت طبیعی و جلوگیری از کشیدن آن است. زیرا کشیدن دندان های اصلی بین دندان ها فاصله ایجاد می کند و دیگر دندان ها مجبور به پر کردن فضای خالی ایجاد شده می شونند پس می تواند به نحوه جویدن شما تاثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در دندان شود. وقتی مرکز دندانی عفونی شود در ناحیه پالپ عفونت ایجاد می شود و باید آن را کشید.

این یعنی اینکه اعصاب دندان در مرکز به آرامی از بین می رود و همین باعث می شود که دچار دندان درد شوید. تحت این شرایط عجیب نیست که بیشتر افراد می خواهند هر چه سریع تر دندان اسیب دیده بهبود پیدا کند و می خواهند آن را بکشند تا از این طریق از درد ناشی از پوسیدگی دندان خلاص شوند. باید بدانید که کشیدن دندان آسیب دیده به دلایل ذکر شده راه ماسبی نیست. اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند که دندان پوسیده را عصب کشی کنند و بدین طریق عفونت حذف می شود و دندان در مکان خود باقی می ماند.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندانها به چه روشی انجام می شود؟

بخش داخلی دندان که دارای اعصاب و رگ خونی است پالپ نام دارد. عصب دندان مسیری است که پالپ را به استخوان فک و سپس به باقی بدن متصل می کند. وقتی پالپ عفونی می شود این خطر وجود دارد که عفونت ریشه دندان منتقل شود و ورم چرکی ایجاد شود که ممکن است دردناک باشد. کشیدن عصب دندان روی بیمار با بی حسی انجام می شود. این عمل معمولا نیاز به مراجعات زیاد دارد. اول از همه، دندانپزشک بالای دندان را خالی می کند تا به ریشه و عصب برسد. عفونت و پوسیدگی دندان را خارج می کند تا اینکه دندان کاملا تمیز شود. در این مورد پالپ هم باید خارج شود. چنانچه میزان عفونت کم بود و ساختار دندان خوب باشد، دندانپزشک می تواند دندان را پر کند و در خیلی از موارد پوسیدگی زیاد است و پر کردن آن فقط کافی نیست. در این مورد، دندانپزشک به صورت طبیعی دندان را با ماده ای به نام گوتاپرکا پر می کند. گوتاپرکا یکی از مشتقات لاتکس است که فاصله ایجاد شده در دندان را به دلیل حذف پالپ می کند. وقتی پالپ برداشته شود دیگر دندان با منبع خون بدن از طریق عصب دندان راه ارتباطی ندارد و دندان می میرد.

کشیدن عصب دندان بدین معنا است که دندان مرده در جای خود باقی می ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد و در این شرایط ممکن است به دندان های سالم بیشتر آسیب وارد کنید. پس دندانپزشک باید مرحله پایانی عصب کشی دندان را انجام دهد که قرار دادن تاج بر روی دندان است. تاج کمک می کند که دندان شما کاملا پر شود و دیگر پوسیده نمی شود. این عمل باعث حفاظت دندان می شود و بدین طریق می تواند در آینده در مکان خود باقی بماند.

جزئیات دقیق تر عصب کشی دندان

برای درمان عفونت دندان نیاز است بافت های آسیب دیده و باکتری ها برداشته شوند، در صورتی که زود به داد دندان آسیب دیده نرسید، مجبور می شوید که آن را بکشید و با توجه به اینکه پروتزهای مصنوعی مشکلاتی به همراه دارند و مدام نیاز به هزینه اضافه دارند پس باید در حفظ دندان ها بیشتر تلاش کنید. در ادامه مراحل کشیدن عصب را مرحله به مرحله بخوانید.

  • در ابتدا برای کشیدن عصب دندان ها باید دهان بی حس شود.
  • در مرحله دوم، دندانپزشک با ایجاد سوراخی در پالپ دندان می تواند به پالپ دسترسی پیدا کند.
  • اکنون با کمک ابزار های مخصوص دندانپزشکی همچون دریل و فایل، همه محفظه پالپ تخلیه شده و برداشته می شود.
  • سپس دیواره محفظه پالپ و ریشه به ویژه نوک ریشه کاملا تراشیده شده و تمیز شوند.
  • حال بعد از پاکسازی کامل هسته دندان، نوبت پُر کردن دندان ها می باشد. اکنون داندانپزشک با استفاده از مواد پر کننده مخصوص و با دقت همه پالپ را پُر می کند، سپس دندان را مهر و موم کرده تا از نفوذ باکتری ها به داخل دندان جلوگیری شود.
  • در آخرین مرحله، دندان باید روکش شود، روکش در واقع همان تاج مصنوعی بوده که بر روی دندان قرار می گیرد و آن را احاطه دارد، از این رو فشار زیادی به تاج واقعی دندان وارد نخواهد شد و نیز خطر شکستن آن نیز کمتر می شود.

عصب کشی دندان

مراقبت های لازم بعد از کشیدن عصب دندان

پس از عصب کُشی دندان، نیاز است که از دندان عصب کشی شده مانند دیگر دندان های خود مراقبت کنید، نیاز است که دندان های خود را حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید و از محکم مسواک کردن دندان خودداری کنید زیرا باعث آسیب دیدن لثه می شود و همچنین مرتب از نخ دندان استفاده کنید.

خوشبختانه امروزه دید کامل و اعتماد بخشی از این روش درمان دندان به دست آمده است و با استفاده از عصب کشی مشکلات ناشی از پوسیدگی ریشه دندان تا حد زیادی رفع می شود.

مطالب مشابه را ببینید!