مجله تاپ‌ناز‌

علائم بارداری هفته اول + تمام علائمی نشان دهنده بارداری در روزهای اول حاملگی

بارداری در هفته اول نشانه های خاصی دارد. تشخیص دادن بارداری، آزمایش های مختلف دارد و در صورت حاملگی بعضی از علائم و نشانه ها بروز می کنند. در ادامه این مطلب علائم و نشانه های بارداری در هفته اول را می خوانید.

یکی از روش های تشخیص بارداری از طریق همان علائم بارداری است که در هفته اول مشاهده می کنید. نشانه های بارداری ممکن است در هر خانمی متفاوت باشد. مثلا ممکن است فردی بعضی از این علائم را تجربه کند. تکرر ادرار در خیلی از خانم ها شایع است و در هفته اول بارداری ممکن است به شکلی شدید بروز پیدا کند و در بعضی از خانم ها پس از هفته سوم این مشکل رخ می دهد.

علائم و نشانه های بارداری در خانم ها یکسان نیست؛ علائمی مانند تغییرات خلقی، سردرد، خستگی، ویار و یا سفت شدن پستان و حالت تهوع با پیشرفت بارداری بهبود پیدا می کند و علائم دیگری مانند افزایش وزن و اندازه رحم در خانم های باردار مشاهده نمی شود و یا هر کسی به میزان معینی آن را تجربه نمی کند.

تمام خانم های باردار علائم مشابه را تجربه نمی کنند و نشانه ها در آنها تفاوت دارد. علائم حاملگی یک زن نه تنها با دیگران متفاوت است، بلکه حتی می تواند با بارداری های قبلی او هم متفاوت باشد، حال این نشانه های بارداری در بعضی از زنان در سه ماهه اول بارداری در بعضی دیگر در طول بارداری رخ می دهد. افزایش پیدا کردن وزن و دوران قاعدگی از علائم مشترک در تمام حاملگی ها است، در ادامه علائم و نشانه های اصلی را توضیح می دهیم.

 

علائم و نشانه های بارداری در هفته اول

مهمترین علائم بارداری در هفته اول شامل بالا رفتن دمای بدن و درد شکم می باشد. از دیگر نشانه ها می توان به تغییرات ترشح اشاره کرد. پس از تمام شدن دوران قاعدگی میزان ترشحان کم است و به مرور زمان بیشتر می شود. ترشحات نشان دهنده میزان استروژن در بدن هستند که زیاد شدن آنها به خصوص وقتی که چسبنده، لیز و شفاف هستند باعث بالا رفتن احتمال بارداری می شود.

علائم بارداری هفته اول

بیشتر شدن دمای بدن

یکی از علائمی که نشان می دهد باردار هستید افزایش پیدا کردن دمای بدن است. وقتی که تخمک ها آزاد می شوند، دمای بدن نیم درجه بیشتر می شود. میزان هورمون پروژسترون در بدن بالا می رود که عاملی در بالا رفتن میزان دمای بدن است.

درد شکم

هنگام تخمک گذاری درد در ناحیه شکم و زیر شکم حس می شود. این درد تا چند دقیقه ادامه پیدا می کند و سپس متوقف می شود. در مواردی ممکن است فرد دچار خونریزی خفیف گردد.

یبوست

ترشح هورمون پروژسترون بر کارکرد دستگاه گوارش تاثیر می گذارد و باعث اختلال در عملکرد گوارشی می شود. یبوست، دل درد و سفت شدن مدفوع یکی از علائم بارداری در هفته اول است که برای درمان آن توصیه می کنیم که آب زیاد بنوشید و غذاهای فیبردار هم بیشتر مصرف کنید.

بی اشتها شدن

بی اشتها شدن یکی دیگر از علائم هفته اول بارداری است. خانم ها در هفته اول بارداری به غذا بی میل می شوند. تعداد وعده ها و حجم غذای مصرفی آنها کمتر می شود و ممکن است حتی با کاهش وزن روبرو شوند. با وجود بی اشتهایی باید رژیم غذایی خود را بهم نزنند.

حالت تهوع

خیلی از خانم ها دچار حالت تهوع می شوند. در هفته ها و ماه های نخست میزان تشخیص بارداری بیشتر است و با مرور زمان کمتر می شود. حالت تهوع روی رژیم غذایی و میزان غذای مصرفی هم تاثیر می گذارد و ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی شود.

احساس خستگی

حس خستگی زیاد دیگر علائم بارداری در هفته نخست است. این خستگی در اوایل صبح و در تمام روز ادامه پیدا می کند و اگر فرد فعالیت های سنگین انجام نداده باشد هم دچار خستگی می شود.

دردناک شدن سینه

از نخستین علائم بارداری می توان به حساس شدن سینه ها و دردناک شدن آنها نام برد که تا 20 روز ادامه دارد و ناشی از تغییر ترشح هورمون ها است و با کاهش میزان ترشح هورمون ها این علائم هم می روند.

کمر درد

به جز درد شکم، کمر درد هم یکی از نشانه ها نخست بارداری است. کمر درد در بارداری در ماه های آخر هم ممکن است اتفاق بیفتد که دلیل آن با کمر درد در اوایل بارداری تفاوت دارد.

سر درد

در این دوران ترشح هورمون بیشتر می شود. افزایش هورمون بر عملکرد بدن تاثیر می گذارد و باعث بروز مشکلاتی می شود که دز آن جمله می توان به سردرد در بارداری اشاره کرد.

تغییرات روحی

به دنبال تغییر ترشح هورمون ها در خانم ها تغییرات خلقی هم رخ می دهد. مصلا در دوران یائسگی به دلیل ترشح زیاد هورمون در بدن زنان تغییرات خلقی رخ می دهد و این موضوع هفته اول بارداری هم اتفاق می افتد. خیلی از خانم ها در این مدت دچار استرس، اضطراب، عصبانیت و افسردگی می شوند.

سیاهی هاله پستان

ناجیه اطراف پستان در بعضی از خانم ها ممکن است که تیره شود که از علائم بارداری است و در طول بارداری هم دیده می شود.

حساسیت به برخی بو ها

بعضی از خانم ها در روزهای اول بارداری ممکن است به بعضی از بوها حساسیت پیدا کنند و حالت تهوع بگیرند.

تنگی نفس

در طول زمان بارداری بدن برای حمایت از رشد جنین تقاضای انرژی بیشتری می کند و همین باعث تنگی نفس می شود و در ماه های آخر بارداری رخ می دهد.

علائم بارداری (سندرم پیش از قاعدگی)

نشانه هایی مانند حساسیت سینه، خستگی، کمر درد، تغییرات خلقی، گرفتگی خفیف عضلات و بعضی نشانه های دیگر از جمله علائمی هستند که خانم ها پیش از دوران قاعدگی هم تجربه می کنند، پس نتیجه آزمایش می تواند تشخیصی قطعی برای بارداری باشد.

مراقبت های بارداری

مراقبت های دوره بارداری را باید هر خانمی که قصد بارداری دارد بداند. این مراقبت ها شامل تغذیه در بارداری، مراقبت های ماه نخست باردرای و ماه های آخر هستند. تغذیه در این دوران بسیار مهم است و باید از رژیم غذایی که آهن، اسید فولیک، کلسیم، ویتامین آ، ید و ویتامین دی دارد استفاده نمود.

مطالب مشابه را ببینید!