مجله تاپ‌ناز‌

علت تپش قلب بالا و درمان آن

قلب یک عضو عضلانی در وسط قفسه سینه است که وظیفهٔ خون‌رسانی به کل بدن را برعهده دارد. در هر ضربان، قلب خون را تصفیه کرده و آن را به کل اندام‌های بدن پمپاژ می‌کند. یک قلب سالم به‌طور طبیعی و با سرعت نرمالی می‌تواند خون را به اندام‌های بدن برساند. از ضربان قلب برای بررسی برخی از بیماری‌ها و وضعیت سلامتی بدن استفاده می‌شود. با وجود این‌که ضربان قلب در سنین مختلف متفاوت است، کاهش یا افزایش تعداد ضربان‌های قلب می‌تواند نشانهٔ بیماری یا مشکل خاصی در بدن افراد باشد. به‌طور معمول ضربان قلب یک فرد سالم باید 60 الی 100 بار در دقیقه باشد. این تعداد ضربان در کودکان بیشتر بوده و حدوداً بین 70 الی 110 بار در دقیقه است.

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر روی عملکرد و ضربان قلب تأثیر بگذارد. برخی از عوامل باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند که تعدادی از آن‌ها مانند انجام فعالیت‌های بدنی، به سلامت بدن آسیبی وارد نمی‌کند. در صورتی که برخی از عوامل دیگر مانند افزایش درجه حرارت بدن، مصرف دارو، استرس، وزن، عواطف و… می‌توانند با تغییر ضربان قلب باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن شوند. در این مقاله قصد داریم تا دلایل تپش قلب بالا و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم.

علت تپش قلب بالا و درمان آن

علائم تپش قلب در افراد به چه صورت است؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، یک قلب سالم با سرعت مناسبی خون را به اندام‌های بدن پمپاژ می‌کند. علاوه‌بر سرعت ضربان‌های قلب، ریتم ضربان قلب نیز بر سلامت بدن افراد تأثیر می‌گذارد. یک قلب سالم با یک ریتم ثابت تپش می‌کند و بین هر ضربان قلب فاصلهٔ منظمی وجود دارد. در صورت تغییر در ریتم یا سرعت ضربان قلب، فرد باید حتماً به پزشک مراجعه کند. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلات جدی‌تری مواجه شود. با افزایش سن نیاز افراد به بررسی و کنترل ضربان قلبشان بیشتر می‌شود.

با مراجعه به بهترین دکتر قلب تهران، افراد می‌توانند سلامت قلب خود را بررسی کنند. اگر ضربان قلب یک غیرعادی باشد فرد تپش قلب خود را به‌صورت کوبیدن، تپیدن یا لرزیدن احساس می‌کند. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر روی سرعت و ریتم ضربان قلب تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل سطحی بوده و عوارضی برای بدن ندارند و بعد از مدت کوتاهی بر طرف می‌شوند. در صورتی که گاهی اوقات ضربان نامنظم قلب به دلیل یک بیماری زمینه‌ای است.

همهٔ افراد هنگام ورزش‌کردن، دویدن، ترسیدن و… افزایش ضربان قلب خود را احساس می‌کنند. در این مواقع جای نگرانی وجود ندارد و بعد از مدتی کوتاه ضربان قلب به حالت عادی باز می‌گردد. تپش یا ضربان قلب بالا زمانی که فرد در حالت عادی قرار دارد می‌تواند نشانهٔ بیماری خاصی در بدن باشد. شایان ذکر است که نشانه‌های تپش قلب می‌تواند در اثر افزایش یا کاهش سرعت ضربان قلب در بدن نیز ظاهر شوند. به همین دلیل افراد باید علائم آن را جدی بگیرند و در صورت بروز، حتماً برای بررسی وضعیت سلامت قلب خود به پزشک مراجعه کنند.

علائم تپش قلب عصبی

تپش قلب عصبی ناشی از اضطراب است. وقتی دچار تپش قلب عصبی می‌شوید، احساس می‌کنید که قلب شما تند می‌زند، یا به اصطلاح تند می‌تپد و ممکن است، احساس پرش ضربان را نیز داشته باشید.

علت تپش قلب بالا و درمان آن

علت ضربان قلب بالا چیست و چه افرادی بیشتر به آن دچار می‌شوند؟

ضربان قلب بر اثر عوامل مختلفی می‌تواند دچار تغییر شود. در طول روز قلب یک فرد برای تأمین اکسیژن لازم برای اندام‌ها بدن در حال فعالیت است. فعالیت‌های بدنی که فرد در طول روز انجام می‌دهد، می‌تواند به‌طور مستقیم روی ضربان قلب او تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، افزایش فعالیت بدنی، ورزش‌کردن، استرس، ترس، عواطف و… همگی بر روی ضربان قلب تأثیر می‌گذارند. برخی از این عوامل به‌صورت موقت باعث افزایش سرعت ضربان قلب می‌شوند. شما زمانی می‌توانید وضعیت سلامت قلب خود را بررسی کنید که در حالت استراحت باشید. همهٔ ما زمانی که در حالت ریلکس یا استراحت‌کردن هستیم، تپش قلب خود را احساس نمی‌کنیم. اگر در حالت استراحت تغییر در ریتم یا سرعت ضربان قلب خود احساس کردید، باید سریعاً برای بررسی دقیق وضعیت قلب خود به پزشک مراجعه کنید.

به افزایش ضربان قلب در اصطلاح تاکی‌کاردی گفته می‌شود. معمولاً افراد بزرگسال در صورتی که ضربان قلبشان بیشتر از 100 بار در دقیق باشد، دچار تاکی‌کاردی می‌شوند. تاکی‌کاردی انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. ازجمله عواملی که باعث این مشکل در افراد می‌شود عبارت است از:

  • استرس و اضطراب؛
  • مصرف زیاد کافئین؛
  • خستگی؛
  • فعالیت‌های شدیدی بدنی؛
  • ورزش‌کردن؛
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی از مواد دارویی و غذایی؛
  • سیگار کشیدن؛
  • مصرف مواد مخدر؛
  • مصرف زیاد الکل.

عواطف و احساسات یکی از دلایل شایع ضربان قلب بالا در افراد است. احساس غم و ناراحتی، ترس، شوک عاطفی و… همگی می‌تواند ضربان قلب را از حالت عادی خارج کند. در صورتی که سرعت ضربان قلب کمتر از حالت معمولی باشد، در اصطلاح به آن برادی‌کاردی گفته می‌شود. برادی‌کاردی نیز می‌تواند باعث احساس تپش قلب در افراد مختلف شود. در افراد معمولی ضربان قلب کمتر از 60 بار در دقیقه به‌عنوان برادی‌کاردی شناخته می‌شود. در صورتی که افراد ورزشکار معمولاً دارای ضربان قلب کمتر از 60 بار در دقیقه هستند و این در بدن آن‌ها نشانهٔ اختلال یا مشکل جدی نیست. تجربهٔ برادی‌کاردی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. ازجمله دلایل آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عوارض جانبی داروها؛
  • عدم تعادل الکترولیت بدن؛
  • آپنه انسدادی خواب.

برادی‌کاردی و تاکی‌کاردی می‌توانند شاخصه‌های خوبی برای نشان‌دادن یک بیماری خاص در بدن افراد باشند. به همین دلیل در صورت بروز هرکدام از آن‌ها، افراد باید برای اطمینان از صحت سلامت خود به بهترین دکتر قلب مراجعه کنند. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تاکی‌کاردی و برادی‌کاردی می‌توانند نشانهٔ بیماری‌های زیر در بدن باشند:

بیماری‌های ناشی از تاکی‌کاردی عبارت است از:

  • حملهٔ قلبی؛
  • کم‌خونی؛
  • بیماری قلبی مادرزادی؛
  • پرکاری تیروئید.

بیماری‌های ناشی از برادی‌کاردی عبارت است از:

  • بیماری‌های التهابی، مانند لوپوس یا تب روماتیسمی؛
  • میوکاردیت یا عفونت و التهاب عضله قلب؛
  • کم‌کاری تیروئید؛
  • حملهٔ قلبی؛
  • و… .
علت تپش قلب بالا و درمان آن

راه‌هایی برای پیشگیری از تپش قلب

بیشتر افرادی که دچار تپش قلب می‌شوند، به دنبال راهی برای درمان یا پیشگیری از آن هستند. خوشبختانه این مشکل با انجام برخی کارهای ساده مانند ورزش‌کردن منظم، رژیم غذایی مناسب، کنترل وزن و… به‌راحتی قابل پیشگیری است. شایان ذکر است افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند، برای بررسی وضعیت سلامت قلب خود باید به‌طور مرتب به پزشک مراجعه کنند. این افراد باید برنامهٔ درمانی خاصی داشته باشند و تا زمان بهبودی کامل، به آن پایبند باشند. در صورتی که پزشک متخصص برای آن‌ها داروی خاصی را تجویز کرده، باید به‌طور مرتب آن را مصرف کنند. به‌طورکلی انجام کارهای زیر می‌تواند باعث پیشگیری از این مشکل در افراد شود:

  • انجام تمرینات مدیتیشن و یوگا باعث کاهش استرس و درنتیجه پیشگیری از ضربان قلب بالا می‌شود.
  • کاهش مصرف کافئین می‌تواند راهی برای پیشگیری از ضربان قلب بالا باشد.
  • ترک مصرف دخانیات می‌تواند به درمان یا پیشگیری از تپش یا ضربان قلب بالا کمک کند.
  • قبل از مصرف دارو حتماً باید عوارض جانبی آن مطالعه شود، زیرا برخی از داروها باعث افزایش ضربان قلب افراد می‌شوند. با این کار افراد می‌توانند از بروز تپش قلب ناشی از مصرف دارو جلوگیری کنند.

برای تپش قلب چه بخوریم

گاهی اوقات کمبود منیزیم در بدن می تواند سبب بروز تپش قلب شود. اسفناج، کلم، برگ چغندر و دیگر سبزی‌های سبز و تیره رنگ و آجیل‌ها سرشار از منزیم هستند که می‌توانید در برنامه غذایی خود قرار دهید. دارچین نیز یک درمان خانگی و شناخته شده در طب سنتی است که موثر برای تپش قلب است. برخی دیگر از درمان‌های خانگی و سنتی گل ساعتی و تخم گشنیز است که در بهبود تپش نامنظم قلب بسیار موثر هستند. همچنین گیاه بادرنجبویه، گل گاوزبان، بهارنارنج و اوسطوخدوس به عنوان آرامبخش عمل کرده و ضربان قلب را منظم می‌کنند.

آیا گلاب برای تپش قلب خوبه؟

مصرف گلاب برای درمان و بهبود تپش قلب و همچنین ایجاد آرامش، توصیه می‌شود و سطح فشار خون را نیز کنترل می‌کند.

علت استرس و تپش قلب در خواب

ممکن است شما در خواب استرس و یا تپش قلب را تجربه کرده باشید و در جستجوی علت و چرایی آن باشید. تپش قلب در خواب می‌تواند به علت غذاخوردن بیش از حد قبل از خواب، مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار قبل از خواب، ورزش سنگین و مصرف برخی از داروها از جمله داروهای ضد احتقانی که سودوافدرین و فنیل افرین دارند، باشد.

خلاصه

به‌طورکلی می‌توان گفت که تپش قلب در افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها موقتی هستند. انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش‌کردن، فعالیت بدنی، خستگی، استرس، ترسیدن، احساس ناراحتی و… می‌تواند باعث افزایش موقت ضربان قلب شود. گاهی اوقات احساس تپش یا ضربان قلب بالا به دلیل بیماری‌های خاصی در بدن به وجود می‌آید. در این مواقع فرد باید برای بررسی وضعیت سلامت قلب خود به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کند. عدم توجه به ضربان قلب نامنظم می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!