مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی علی کریمی اسطوره فوتبال ایران + اطلاعات زندگی شخصی و هنری

بیوگرافی علی کریمی فوتبالیست ایرانی

علی کریمی بازیکن بازنشسته فوتبال و سرمربی  بود که در دوران حرفه ای فوتبال خود در تیم های باشگاهی پرسپولیس، فتح، بایرن مونیخ، الاهلی امارات، استیل آذین، القطر، تراکتور سازی  و شالکه ۰۴ بازی کرده است. کریمی از سا۱۳۷۷ در تیم ملی حضور داشته و ۱۲۷ بازی ملی و ۳۸ کل ملی، سومین گل زن برتر فوتبال تاریخ و دومین بازیکن از نظر تعداد بازی ملی به حساب می آید. او در سال ۲۰۰۴ آقای گل جام ملت های آسیا شد و در همان سال جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا را هم کسب کرد. این بازیکن سابق پرسپولیس متاهل بوده و دارای یک فرزند دختر به نام هیما و دو فرزند پسر به نام های هیرسا و هاوش میباشد. در ادامه همراه ما باشید تا به دوران حرفه این بازیکن تا مربی گری و حواشی او در اعتراضات ۸۸ و اعتراضات اخیر مهسا امینی بپردازیم.

علی کریمی

دوران کودکی و تحصیلات

محمد علی کریمی پاشاکی معروف به علی کریمی در ۱۷ام آبان سال ۱۳۵۷ در کرج به دنیا آمد. او اصالتا لاهیجانی بوده و فرزند سوم خانواده است. اسم پدر او ولی ‌الله کریمی که در دوران جوانی، بازیکن فوتبال در استان گیلان بود و مادر علی خانه دار است. علی کریمی یک خواهر و سه برادر دارد. برادر بزرگترش فرشید مثل او به فوتبال علاقمند بوده و مدتی هم با او هم بازی بود. به گفته خود کریمی در کودکی هوادار پرسپولیس بود و به همراهی پدرش برای دیدن بازی های این تیم به ورزشگاه آزادی میرفته. علی کریمی دانش آموز ممتازی تا سال سوم دبیرستان بوده است ولی افت تحصیلی او در دوران دبیرستان شروع میشود، در نهایت با گرفتن مدرک دیپلم تحصیلات خود را پایان داده و روی فوتبال تمرکز میکند.

علی کریمی

ازدواج و فرزندان

علی کریمی در سال ۱۳۷۸ وقتی که ۲۱ سال داشت با سحر داوری ازدواج کرد و یک فرزند دختر به نام هیما و دو فرزند پسر به اسامی هیرسا و هاوش دارد. او یکی از دلایل موفقیتش را ازدواج زود هنگامش میداند و از فوتبالیست شدن فرزندانش مثل خودش ابراز علاقه کرده است اما آنها را مجبور به این کار نمیکند و این اختیار را دارند که آینده را خودشان انتخاب کنند. همسر او زیاد اهل فوتبال نیست. البته به خاطر تورک بودن همسر علی کریمی  از او خواسته بود که اگر قرار است فوتبال خود را پایان دهد، حداقل برای تبریز یک سال توپ بزند.

علی کریمی

دوستان علی کریمی و علایق

دوستان نزدیک علی کریمی، پوریا پورسرخ، علی انصاریان و حامد کاویانپور هستند. او به موسیقی و سینما علاقه دارد اما زیاد خودش را اهل مطالعه نمیداند ولی اگر وقتی داشته باشد به مطالعه روزنامه میپردازد. او در کنار فوتبال از علاقه مندان والیبال ساحلی نیز هست و در زمان فراغت خود دوست دارد به شمال برود. وی همچنین بازی دیگو مارادونا، دیمیتریو آلبرتینی و مجید نامجومطلق را دوست دارد. او اوایل به زندگی در خارج از کشور علاقه ای نداشت و چندین بار پیشنهادهای تیم خارجی را رد میکرد. علی کریمی در سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که دوست دارد بعد از بازنشستگی از فوتبال، در فعالیت های اجتماعی مثل فعالیت برای ورزش پاک و دفاع از حقوق کودکان بپردازد. همچنین وی طرفدار دو تیم میلان ایتالیا و رئال مادرید است. او فیلم ها و سریال های ایرانی را بیشتر از سریال های روز دنیا دوست داشته و اوقات فراغت خود را با آنها پر میکند. علی کریمی ماشین باز هم هست و از نوع کارایی خودروها و کیفیت آنها سر رشته خوبی دارد.

علی کریمی

خداحافظی از فوتبال

علی کریمی چند بار از فوتبال خداحافظی کرد، بار اول ۱۸ام مهر سال ۱۳۸۷ بود که نامه ای به رئیس فدراسیون فوتبال ایران نوشت و از بازی های ملی خداحافظی کرد. این اتفاق زمانی افتاد که او با سرمربی تیم ملی یعنی علی دایی رابطه پر تنشی داشت. بعد از این که علی دایی برکنار شده و افشین قطبی به جای او آمد، علی کریمی دوباره به تیم دعوت شده و بازی کرد.

خداحافظی دوم مربوط به دوم تیر سال ۱۳۸۸ است که بعد از مساوی شدن بازی با کرده جنوبی و راه نیافتن تیم به جام جهانی ۲۰۱۰ او با وحید هاشمیان و مهدی مهدوی کیا از بازی های ملی خداحافظی کرد ولی در خرداد ۱۳۹۰ اعلام آمادگی کرد تا به تیم برگردد که با موافقت کارلوس کی روش رو به رو شد.

وی در ۱۵ام اردیبهشت ۱۳۹۲ بعد از بازی پرسپولیس با سپاهان در فینال جام حذفی از فوتبال با اعلام اینکه دیگر جای او نیست و فوتبال باید به دست دایه های مهربان تر از مادر باشد، خداحافظی کرد. این حرکت بازتاب گسترده ای را به همراه داشت و سایت رسمی فیفا به خداحافظی وی اشاره کرده و او را اسطوره فوتبال ایران نامید و خداحافظی او را غیر منتظره عنوان کرد.

در نهایت علی کریمی در ۲۹ام تیر سال ۱۳۹۳ برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. او دوست داشت با پیراهن پرسپولیس این کار را کند اما نشد و آخرین باشگاهی که او پیراهنش را بر تن کرد، باشگاه تراکتور سازی بود.

علی کریمی

دوران مربی گری علی کریمی

بعد از خداحافظی او از فوتبال در سال ۱۳۹۳ در سوم مهر همان سال شروع به مربی گری کرد و کمک مربی و دستیار کارلوس کی روش، سرمربی آن زمان تیم ملی شد. اما چند ماه بعد و قبل از اعزام تیم ملی به استرالیا در دی ماه سال ۱۳۹۳ از این سمت کناره گیری کرد.

سه سال بعد از این اتفاق به باشگاه نفت تهران رفت و سرمربی گری این تیم را به صورت رسمی پذیرفت. او در دوران نوجوانی در آنجا آموزش دیده بود ولی این بار هم سرمربی شدن او دوامی نداشت. او بعد از دو هفته با مالک باشگاه به اختلاف خورد و با این که قرارداد دو سال داشت، اما از این تیم هم جدا شد.

در نهایت برای هدایت تیم زادگاهش به سپید رود رشت رفت. علی کریمی تا پایان لیگ ۹۷-۹۶ برای ۱۳ هفته سرمربی این تیم بود. اما دوباره به خاطر اختلاف با مالک باشگاه استعفا داد. بعد از انی که در باشگاه سپید رود تغییرات مدیریتی انجام شده، علی کریمی برگشت و فعالیت خود را به عنوان مالک و سرمربی این تیم از سر گرفت. اما در کنار هزینه هایی که برای این تیم انجام داد به خاطر مشکلات زیاد تیم در آخر هفته نوزدهم، به اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان مالکیت این تیم را واگذار کرد.

علی کریمی

مسافرکشی و ساخت و ساز

او سال ها قبل از این که به عنوان جادوگر فوتبال مطرح شود به مسافر کشی در کرج میپرداخت. آن زمان به عنوان پدیده در فتح بازی میکرد و حتی در زمان پرسپولیس هم بعد و قبل از زمان تمرین با پیکان گوجه ای خود برای درآوردن خرج اش مسافر کشی میکرد. بعدها به صورت شراکتی با ناصر حجازی به ساخت و ساز وارد شد و در شرکت پوشاک ورزشی مجید با همکاری مجید ساعدی و خداداد عزیزی سرمایه گذاری کرد.

علی کریمی

امور خیریه

علی کریمی دفعات زیادی از کودکان بی سرپرست و یتیم حمایت کرده است. همچنین حمایت های معنوی و مادی او از بیماران صعب العلاج در مراکز درمانی و بهزیستی به صورت دیدار یا بازی با آنها انجام داده است.

Ali Karimi 1 e1664221331561

حواشی علی کریمی

اعتراضات سراسری به مرگ مهسا امینی

در این ماجرا چهره های زیادی با مطلب یا نوشته ای در شبکه های اجتماعی حکومت را سرزنش کردند و موضع خود را مشخص کرده اما فراتر از این نرفتند، عده ای هم هیچ وضعی مشخصی نداشتند. اما نوشته های بی پرده و صریح علی کریمی در این رابطه باعث عصبانیت بسیاری از رسانه های حکومتی شد. این چهره ورزشی در این اعتراضات یک کنشگر اجتماعی بود که با فعالیت زیاد در شبکه های اجتماعی با مسئولان کشور سرشاخ شده و با عصبانیت رسانه های نزدیک به نظام و طرفداران حکومت رو به رو شد. در نهایت او را ضد انقلاب و اغتشاشگر نامیدند و حتی خواهان مصادره اموال و تعقیب غذایی او شدند. او موضع خود را به صراحت اعلام کرده و با معترضان هم صدا شد.

متهم شدن به روزه خواری

در ۲۴ام مرداد سال ۱۳۸۹ بود که استیل آذین اعلام کرد علی کریمی به خاطر حرمت شکی و روزه خاری و توهین مسئولان فدراسیون فوتبال از باشگاه اخراج میشود. این اتفاق زمانی افتاد که او شب قبل انتقادات شدیدی از ریس باشگاه کرده بود. او در دو بازی آخر تیم به خاطر نبودن مدافع در تیم به پست آخر دفاع انتقال یافته بود، دلیل اخراج خود را مصاحبه روز قبلی دانست. این اخراج بازتاب گسترده ای داشت. هیات مدیره باشگاه از مدیر باشگاه قدردانی کرد اما هیچ کدام از چهره های فوتبالی با این کار موافق نبودند. هم بازی علی کریمی مهرزاد معدنچی گفت که در روز قبل از بازی استقلال که همان روز قبل از اخراج وی میشود همه بازیکنان نهار خورده و بیشتر بازیکنان به صورت کلی روزه نمیگیرند. با دیگر حمایت هایی که از علی کریمی شد او بعد از ده روز به تیم بازگشت. حتی علی دایی هم که در گذشته اختلافاتی با علی کریمی داشت به سایت ورزشی گل گفت که به علی کریمی ظلم شده است.

علی کریمی

اختلاف با علی دایی

این اختلاف در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ زمانی که بازیکنان تصمیم گرفتند که به علی دایی پاس ندهند شروع شد. البته قبل از آن هم علی دایی فشار می آورد که کریمی را نیمکت نشین کنند و اختلافات از آن هم سرچشمه میگرفت. اما اوج این درگیری به سال ۱۳۸۷ و زمان سرمربیگری علی دایی برمیگردد که او را از تیم کنار گذاشته و علی کریمی هم مصاحبه تندی عله علی دایی کرد. زمانی که علی دایی در سال ۱۳۹۲ سرمربی تیم پرسپولیس بود باز هم علی کریمی را از تیم کنار گذاشت.

بایکوت خداحافظی علی کریمی

خداحافظی او از فوتبال توسط برنامه های ورزشی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به شدت بایکوت شد در حالی که وب سایت رسمی ایران از او به عنوان اسطوره یاد میکرد ولی سایت های دولتی که به حکومت ایران وابسته بودند متن فیفا را تحریف کرده و با این کار میخواستند خداحافظی این بازیکن را بی اهمیت جلوه بدهند. این کار در برنامه های ورزشی صدا و سیما هم صورت گرفت و او را سمبل بی انضباطی در فوتبال معرفی کرده و حتی علی کریمی را متهم به مشکل داشتن با همه مربیان در طول تاریخ کردند.

بستن مچ بند سبز

همزمان با اعتراضات مردم درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه سال ۱۳۸۸، تیم ملی با کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ بازی داشت که چند نفر از بازیکنان تیم ملی ما مچ بند سبز داشتند و با این کار همراهی خود را با معترضین نشان میداند. این حرکت در شبکه های اجتماعی بازخوورد داشت و نائب ریس فدراسیون فوتبال از آنها خواست که مچ بند را بز کنند. اما علی کریمی، مهدوی کیا و نکونام این کار را نکردند که باعث بازخورد بیشتری در سطح رسانه ها شد. در ادامه مهدوی کیا و نکونام سیاسی بودن این مسئله را تکذیب کردند اما علی کریمی آن را رد نکرد و حتی دو سال بعد پیراهن امضا شده خود را به مادر یکی از جانباختگان این اتفاقات داد. البته که این تکذیب نکردن واکنش نهاد ها و مقامات زیادی را به همراه داشت.

نامه به ناصر حجازی

ناصر حجازی به خاطر صراحت بیان خاصی که دارد در صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در زمان حیاتش به مقدار کمی حضور داشت اما دفعات زیادی از علی کریمی به عنوان بازیگر مردمی نام برد که همسو بودنش با مردم ثابت شده است. همچنین علی کریمی را نزدیک ترین فرد از نظر اخلاقی به خودش عنوان کرد. در فروردین سال ۱۳۹۰ علی کریمی یادداشتی به ناصر حجازی نوشت و از او به عنوان اسطوره ای ای حرف زد که دنبال باد نرفته و بر خلاف جهت آب شنا کرده است. در این یاداشت علی کریمی فضای فوتبال را از تظاهر و ریاکاری مسموم دانست و ناصر حجازی را چهره ای خاص  یکدست در این دنیا به حساب آورد.

انتخابات فدراسیون

در سال ۱۴۰۰ علی کریمی در انتخابات فدراسیون هم شرکت کرد اما رای نیاورد. ورود او به کارزار انتخاباتی با سر و صدای زیادی صورت گرفته بود و ناظران شانس او را خیلی کم میدانستند. در نهایت او از ۸۶ عضو مجمع فدراسیون تنها ۹ رای دادند. او در مصاحبه خارج از سالن به خبرنگاران روز مهندس را با تاخیر تبریک گفت!

پشیمانی از رای به روحانی

در سال ۱۳۹۶ بود که علی کریمی اعلام کرد به خاطر حمایتی که از حسن روحانی در انتخابات کرده پشیمان است و از همه هموطنان و دوستانش طلب حلالیت کرد.

علی کریمی

اهدای پیراهن علی کریمی

علی کریمی دفعات زیادی پیراهن باشگاهی خود را در حرکت هایی جوانمردانه به خانواده های ستم دیده و کودکان اهدا میکرد که در ادامه به آنها میپردازیم.

اشکان سهرابی

علی کریمی که از طرفداران جنبش سبز بود در ۱۲ام شهریور سال ۱۳۹۰ درحالی که برای باشگاه شالکه آلمان بازی میکرد پیراهن شماره ۱۶ خود را به مادر اشکان سهرابی که از کشته شدگان حوادث دهمین انتخابات ریاست جمهوری بود هدیه کرد. مادر اشکان سهرابی ضمن تشکر از علی کریمی او را افتخار همه مردم ایران نامگذاری کرد.

محسن پور محمدی

در ۲۶ام بهمن سال ۱۳۹۰ علی کریمی در بین دو نیمه مسابقه صبای قم و پرسپولیس تهران در شهر قم، پیراهن خود را به چاق ترین پسر ایران در آن زمان یعنی محسن پورمحمدی داد.

کودک معلول

در ۱۱ام دی ماه سال ۱۳۹۱ علی کریمی بعد از این که در بازی پرسپولیس با فجرسپاسی در شهر شیراز تعویض شد، پیراهن خود را به یک طرفدار پرسپولیس که کودکی معلول بود، اهدا کرد.

کودک۸ساله آبادانی

در ۳۰ام تیر سال ۱۳۹۱ علی کریمی پیراهن خود را بعد از پایان بازی پرسپولیس با صنعت نفت آبادان به توپ جمع کن هشت ساله بازی اهدا کرد.

مطالب مشابه را ببینید!