مجله تاپ‌ناز‌

عوارض استفاده بیش از حد استفاده از داروی ضد سوزش معده

عوارض استفاده بیش از حد استفاده از داروی ضد سوزش معده

خیلی از افراد به محض اینکه احساس سوزش در معده می کنند، داروی ضد سوزش معده استفاده می کنند، بدون اینکه بدانند چه عوارض خطرناکی در پی دارد.

 

داروی ضد سوزش معده باعث مشکلات کلیوی می شود

 

سوزش معده یکی از مشکلاتی است که اغلب مردم تجربه یکباره آن را در زندگی داشته اند و برای مداوای آن معمولا از قرص های ضد سوزش معده استفاده میکنند. داروهای ضد سوزش معده ممکن است در کوتاه مدت سوزش معده را برطرف کنند اما عواقب جدی بیشتری درپی دارند.

علائم سوزش معده می تواند مشابه نشانه هایی که در حمله قلبی و یا آنژین (حالتی از درد و فشار در ناحیه قفسه سینه که به دلیل کاهش خون رسانی به قلب رخ می دهد) دیده می شود، باشد. اما قواعدی وجود دارند که به افتراق یک سوزش معدهساده از حمله قلبی کمک می کنند

آگاهی داشتن در مورد بهترین درمان برای سوزش معده ( سوزش سردل) از اهمیت بسیاری برخوردار است. به جای آنکه علائم آن را پنهان کنید ، آن را درمان کنید. زیرا بسیاری از داروهای رایج وجود دارند که به خوبی اثر می کنند.

علائم آن حس سوزش در قسمت پایین سینه است که درد ناخوشایندی است و بر اثر بازگشت اسید معده به سمت بالا و وارد شدن به مری این حس سوزش بوجود می آید که منجر به دردهای شدید می شود.

عوارض مصرف داروهای ضد سوزش معده

متخصصان معتقدند استفاده طولانی مدت از داروهای ضد سوزش معده با افزایش خطر آسیب دیدگی کلیوی مرتبط است.

عوارض استفاده بیش از حد استفاده از داروی ضد سوزش معده

به مدت طولانی داروی ضد سوزش معده استفاده نکنید

در این بررسی تاثیر مصرف داروهای مهارکننده پروتون پمپ (PPI) در افراد بزرگسال مورد مطالعه قرار گرفت. در مدت پنج سال مشخص شد 125 هزار و 596 مصرف کننده PPI بیشتر در معرض بیماری مزمن کلیوی هستند.
این یافته ها حاکی از آن است داروهای مهارکننده پروتون پمپ که برای درمان ترش کردن معده و رفلاکس اسید تجویز می شود به سلامت کلیه ها آسیب می زند. همچنین کارشناسان نگران هستند بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی متوجه علائم هشدار دهنده نشوند.
بیماری مزمن کلیوی تا مراحل پیشرفته با علائم و نشانه ای همراه نیست و همین موضوع نگران کننده است. همچنین در صورتیکه مصرف این داروها بدون نسخه پزشک انجام شود خطر آسیب دیدگی کلیوی را متوجه فرد می سازد چرا که بیمار به لحاظ مشکلات کلیوی تحت کنترل قرار ندارد.
امروزه میلیون ها نفر برای درمان علائم ترش کردن و سوزش معده به مصرف مهارکننده های پروتون پمپ نیاز دارند اما در صورتیکه مصرف این داروها برای طولانی مدت و با دوز بالا باشد می تواند به سلامت کلیه ها آسیب وارد کند.

آسیب جدی داروی ضد سوزش معده روی یک عضو مهم بدن!

مطالب مشابه را ببینید!