مجله تاپ‌ناز‌

عوارض مصرف غذای سرد و مضراتی که برای سلامت دارد

sard

باید در مصرف غذاها تعادل را رعایت کرد تا سلامت بدن حفظ شود. اجتناب از خوردن غذای خیلی سرد و خیلی داغ هم بسیار مهم است و جزو نکات تغذیه ای است. مصرف غذای سرد عواض دارد و مضراتی برای سلامت بدن در پی دارد.

غذایی که می خورید نباید خیلی سرد و یا خیلی داغ باشد زیرا خوردن غذای سرد و یا داغ باعث وارد شدن آسیب به بدن و سیستم گوارش می شود.

عوارض مصرف غذای سرد برای سلامت

افرادی هستند که در زندگی خود بیش از جد چیزی را مصرف نمی کنند و همیشه تعادل را برقرار می کنند، ولی بعضی از افراد وجود دارند که بیش از نیاز خود، غذا مصرف می کنند و باقی مانده آن را درون یخچال نگهداری می کنند، این افراد ممکن است غذاهای مانده را به صورت سرد مصرف کنند که این اشتباه است و باعث ایجاد عوارض مختلفی در بدن می شود.

به صورت معمول غذاهای سرد یا آماده باعث صرفه جویی در وقت می شوند ولی عواض سنگینی را سال های بعد به همراه خواهند داشت. افرادی که بیشتر غذاهای خود را در بیرون از منزل می خورند به خوردن غذای سرد هم عادت دارند که می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد. غذاهای آماده یا فست فودی چرب کیفیت خوبی ندارند و ناسالم هستند. این مواد غذایی بیشتر چرب هستند و سرخ شده اند و قیمت زیادی هم ندارند که طرفداران زیادی هم دارند.

عوارض مصرف غذاهای سرد

مصرف کردن غذای خیلی سرد باعث ایجاد بیماری های مختلف برای دستگاه گوارش می شود.

افراد زیادی وجود دارند که پس از نوشیدن آب خیلی سرد و یا نوشابه های خیلی سرد همراه با یخ به مشکلات مختلف مانند دل درد یا تیر کشیدن دچار می شوند. یکی دیگر از عواض مصرف غذای سرد، دل درد است.

یکی از مهمترین مواد برای هضم و جذب بهتر غذا میزان درجه حرارتی مناسب برای غذا است که باید در حالت مطلوب و تعادل قرار داشته باشد، یعنی غذایی که می خورید نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد زیرا باعث وارد شدن ناراحتی و مشکلات گوارشی خواهد شد.

مصرف غذاهای سرد باعث می شود تا معده برای رساندن درجه حرارت آن به سطح مطلوب فعالیت بیشتری انجام دهد و این موضوع باعث بروز سنگینی و ناراحتی در معده می شود.
مصرف غذاهای سرد و یا خیلی داغ امکان ابتلا به سرطان های گوارشی به ویژه سرطان مری را بیشتر می کنند.

مصرف غذاهای سرد و گرم در فاصله کوتاه یا ترکیب آنها باعث می شود که دندان ها دچار مشکل شوند و مینای دندان دچار ترک شود و در نهایت باعث پوسیدگی و خرابی دندان می شود.

خوردن غذای سرد باعث بروز اختلال در معده می شود و مانع هضم مناسب غذا و جذاب مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود.

خوردن غذای سرد در زمستان باعث می شود تا بخارات آنها به طرف سر بروند و یا از بیینی خارج شوند، بیشتر شدن این بخارات در بعضی از قسمت های بدن که ضعیف تر باشند، مانند دستگاه تنفسی، سر و چشم باعث بروز مشکل مانند سرماخوردگی، سرفه، سینه درد، بیماری های عصبی، سردرد و حتی سکته می شوند.

مصرف زیاد غذای سرد باعث بروز چاقی در کودک می شود. تحقیقات نشان داده است که وقتی یک غذا به صورت سرد سرو می شود، معمولا خوراک افراد بیشتر می شوند و باعث چاقی می شود.

بیماری قلبی با چاقی در ارتباط است و همان گونه که دربالا توضیح دادیم مصرف غذاهای سرد به دلیل آماده بودن آنها باعث چاقی می شوند و این موضوع باعث بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

مطلب پیشنهادی: رژیم غذایی ورزشکاران موفق و معروف دنیا چیست؟ +تصاویر

مطالب مشابه را ببینید!