مجله تاپ‌ناز‌

عوارض گرسنگی بیش از حد + مشکلاتی که گرسنه بودن برای سلامت ایجاد می کند

عوارض گرسنگی بیش از حد

گرسنگی کشیدن زیاد می تواند عوارض و مشکلاتی برای سلامت در پی داشته باشد و می تواند باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی شود. در ادامه در مورد نحوه درست غذا خوردن توضیحاتی می دهیم.

سیری خیلی زیاد می تواند به سلامت شما آسیب برساند و البته گرسنگی هم می تواند برای سلامت مضر باشد و باعث مشکلات روحی و جسمی شود.

عوارض و خطرات گرسنگی

گرسنه ماندن و یا گرسنگی نوعی بیماری است که با کمبود کالری همراه است و این مشکل به دلیل رژیم های سخت غذایی، بی اشتهایی و بیماری های خاص است. گرسنگی بیش از حد می تواند مشکلات متعدد و سوء هاضمه ایجاد کند. این حالت اگر به مدت زیادی ادامه پیدا کند به اندام های داخلی آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند و بهتر است که برای لاغری از این مواد استفاده نکنید و خودتان را به تحمل کردن گرسنگی زیاد مجبور نکنید.

گرسنگی بسیار سخت است و البته عوارضی برای سلامت در پی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

عدم تعادل الکترولیت بدن

گرسنگی باعث کاهش دریافت مواد الکترولیتی می شود. بعضی از مواد برای داشتن قلب سالم و عملکرد آن مفید هستند که شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم است. اگر گرسنه بمانید این مواد کاهش پیدا می کند و در نهایت می تواند مشکلات زیادی برای قلب شما ایجاد کند. اگر از رژیم های غذایی خاصی پیروی می کنید بهتر است از مکمل ها استفاده کنید تا تعادل مواد الکترولیت بدن شما تضمین گردد.

عوارض مغزی

گرسنگی می تواند بر مغز و عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد. می توانید امتحان کنید، زمانی که گرسنه هستید بسیار سخت می توانید یک مسئله را به یاد بیاورید. خیلی از افراد وقتی که وعده غذایی از دست می دهند سعی می کنند با هر چیزی خود را سیر کنند که این موضوع بدن و مغز را دچار مشکل می کند.

کاهش تمرکز

اگر از کربوهیدرات های پیچیده، میوه و سبزیجات در طی روز استفاده نکنید قند خون شما کاهش پیدا می کند و میزان تمرکز و توجه شما کم می شود و در نتیجه هوشیاری شما هم کمتر می شود. باید بدانید که وعده های غذایی بسیار مهم هستند و از دست دادن هر کدام از آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند پس بهتر است به دلایل مختلف گرسنگی نکشید.

کاهش خلقیات

غذا سوخت و انرژی بدن است و می تواند نیازهای ذهنی و روانی شما را تامین کند. اگر خیلی گرسنه بمانید اثرات گرسنگی بر خلقیات شما مشاهده می شود. بد خلق شدن و پرخاشگری یکی از عارضه های گرسنگی است و اگر این روند به مدت طولانی ادامه داشته باشد می تواند مشکلات دیگری هم برای شما ایجاد کند.

تمایل به مصرف مواد شیرین

گرسنگی باعث تمایل شدید به مصرف خوراکی های شیرین می شود. وقتی که قند خون در اثر گرسنگی افت پیدا می کند بدن مایل به استفاده از مواد شیرین است که باعث افزایش قند خون می شود.

افزایش وزن

وقتی که گرسنه هستید باید سعی کنید با مصرف کربوهیدرات های ساده خود را سیر کنید و توجهی و پروتئین ها و مصرف چربی ها ندارید. اگر از کربوهیدرات ها به مقدار زیاد استفاده کنید ممکن است علامت های جسمانی دیگری مانند نفخ، یبوست و خستگی را تجربه کنید. اگر این روش تکرار گردد ممکن است به صورت یک عادت در بیاید و در آخر افزایش وزن رخ می دهد.

اختلالات هورمونی

چنانچه هورمون هایی مانند گرلین که اشتها را تحریک می کند و لپتین که آن را سرکوب می کند را نادیده بگیریم اختلالاتی در عملکرد آنها ایجاد می شود که می تواند برای سلامت مضر باشد.

استرس

چنانچه گرسنگی را تجربه کرده باشید خواهید دید که در این موارد استرس بدون دلیل وجود شما را فرا می گیرد. مفز دستور می دهد تا هورمون کورتیزول ترشح شود و شرایط ستیز و گریز را برای شما ایجاد می کند.

نکته : بهتر است گرسنه نمانید زیرا با گرسنه ماندن احساساتی مانند لرز و یا تعریق بیش از حد را نیز تجربه می کنید.

پرخاشگری

مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد گرسنگی بر پرخاشگری بسیار تاثیر دارد. محققان در این آزمایش دریافتند که افرادی که گرسنه می مانند بیشتر از بقیه بد اخلاق می شوند زیرا سطح گلوکز خون اثرات زیادی بر خلق و خوی افراد دارد. آزمایشاتی که انجام دادن بد خلقی را در اثر گرسنگی به خوبی ترسیم می کند. در واقع این رفتارهای پرخاشگری بر اثر گرسنگی یکی از مکانیسم های بقا است و در گذشته های دور به میزان زیادی در دسترس نبوده است. نیاکان ما برای کسب منابع بیشتر نبرد می کردند.

سوء تغذیه

یکی از بزرگترین عوارض و مشکلاتی که می تواند گرسنگی برای شما ایجاد کند سوء هاضمه است. این مورد یکی از وضعیت های نامناسب است که می توانید برای بدن خود ایجاد کنید. گرسنگی به این معنی است که شما غذا نمی خورید یا غذایی که می خورید کافی نیست برای همین بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی به بدن نمی رسد و شما دچار سوء تغذیه می شوید. این بیماری می تواند عوارض دیگری هم داشته باشد که شامل شب کوری، اسکوروی و کم خونی یا فقر آهن است.

کاهش آب در بدن

دهیدراته شدن بدن هم در نتیجه گرسنگی است. کم آبی می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که از این مشکلات می توان به خستگی زیاد و خشکی پوست و یبوست اشاره کرد. به یاد داشته باشید که به اندازه مناسب آب نوشیدن می تواند تعادل بدن را حفظ کند. اگر به میزان مناسب آب ننوشید تعادل بدن شما تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر از رژیم های غذایی استفاده می کنید بهتر است این رژیم ها به اندازه کافی آب داشته باشد.

کاهش سوخت و ساز بدن

گرسنگی می تواند سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار دهد و میزان آن را کم کند. میزان سوخت و ساز سلولی بدن شما به عنوان حداقل میزان مصرف انرژی شما در هر واحد زمانی تعریف می شود. غذا نخوردن می تواند بافت چربی ها را بیشتر کند و باعث کاهش خون رسانی به مغز گردد که مشکلات زیادی به همراه دارد.

بر هم خوردن چرخه قاعدگی

دیگر عارضه گرسنگی کشیدن این است که چرخه قاعدگی به هم می ریزد و مشکلات زیادی برای خانم ها ایجاد می شود. افرادی که رژیم غذایی دارند باید این نکته را به یاد داشته باشند. کم شدن غذا به میزان زیاد می تواند برای بافت و اندام های شما مشکل ساز شود و در قاعدگی وقفه ایجاد کند.

یبوست های مکرر

اگر دچار یبوست می شوید بهتر است به رژیم غذایی خود بیشتر دقت کنید. مطالعات نشان می دهد که اگر افراد از گرسنگی رنج ببرند اختلالات زیادی در بدن آنها ایجاد می شود که یکی از آنها یبوست است. درمان یبوست کاری سخت است و اگر به مدت طولانی از مسهل استفاده شود ممکن است دچار مشکلات جبران ناپذیری شوید.

پوکی استخوان

فردی که گرسنه است کاهش وزن پیدا می کند. شما شاید کاهش وزن او را ببینید ولی نمی توانید تغییرات گسترده ای که گرسنگی بر استخوان به جای گذاشته است را ببینید. یکی از عوارض گرسنگی این است که می تواند تراکم استخوان را سریع کاهش دهد و وقتی که استخوان شما بازسازی می شود اگر از یک رژیم کم کالری استفاده کنید حتما استخوان های شما شکننده می شوند.

اختلال در خواب

دیگر عارضه گرسنگی، مشکلات کم خوابی و بی خوابی است. وقتی شما گرسنه هستید نمی تواند خوب بخوابید و همین می تواند باعث خستگی بیش از حد و خواب آلودگی در روز بعد شود. پس بهتر است که به وعده های غذایی خود اهمیت بدهید و سه وعده اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام را همیشه میل کنید. اگر می خواهید از رژیم های غذایی استفاده کنید می توانید کمی از غذای خود را کاهش دهید ولی نباید هیچ وعده ای را حذف کنید.

خستگی بیش از حد

یکی از مشکلات شایع گرسنگی، خستگی زیاد است. اگر شما زیاد گرسنه باشد حس خستگی می کنید و بازدهی کارهای شما کاهش پیدا میک ند. گرسنگی تعادل ویتامین های بدن را از بین می برد و باعث کاهش انرژی می شود و شما فعالیت های ساده را هم نمی توانید انجام دهید. این اختلال می تواند باعث خشونت هم شود. گرسنگی زیادی باعث سرگیجه های دائمی و مزمن هم می شود.

افزایش فشار خون

گرسنگی می تواند فشار خون را به میزان زیادی افزایش دهید. این افزایش فشار خون به دلیل عدم مصرف مواد ضروری بدن مانند پتاسیم و ویتامین دی است. آزمایش هایی که انجام شده است نشان می دهد افرادی که سوء تغذیه دارند قند خون آنها بیشتر از افراد سالم افزایش پیدا می کند و در نتیجه می تواند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد شود.

نحوه غذا خوردن صحیح

پس از مطالعات و پژوهش های انجام شده کارشناسان بر سه اصل غذا خوردن توافق کردند و برای سلامت خلق و خو بر این سه اصل تاکید دارد که تغذیه می تواند برای خلق و خو مفید باشد.

سلامت خلق و خو با مصرف مواد مغذی

یکی از مولفه های خلق و خو مواد مغذی است. این حقیقت را باید قبول کنید که تغذیه می توند یکی از ارکان های مهم سلامت باشد. بهتر است از غلات، میوه ها، سبزیجات و گوشت استفاده کنید و اگر رژیم گیاه خواری دارید بهتر است جایگزین های این مواد را مصرف کنید.

غذا خوردن مکرر و خوردن غذا های سالم

هیچ نوع توافقی بین پژوهشگران وجود ندارد که باید چطور و دقیقه روزانه چند وعده غذا خورد. ولی بیشتر پژوهشگران معتقد هستند که اگر وعده های غذایی بسیار زیاد باشد وعده ها کم حجم تر و میان وعده ها کوچک تر می شود وبه نسبت سه وعده غذای حجیم افراد بهتر است. می توانید برای اطمینان بیشتر خوراکی های کوچک تکرار کرده و احساس خود را یادداشت کنید.

کنار گذاشتن برخی غذا ها

کربوهیدرات هایی که پالایش می شوند و الکل ها باید از غذاهای روزمره حذف شوند. این کربوهیدرات ها شامل آبمیوه های صنعتی، نوشابه، اب نبات و شربت می شود. نشاسته های پالایش شده هم بهتر است استفاده نشود. باید بدانید که این نشاسته ها می تواند در قند خون تاثیر کمی داشته باشد. مصرف الکل و مضراتی که دارد به صورت علمی تایید نشده است.

مطالب مشابه را ببینید!