مجله تاپ‌ناز‌

عواملی که موجب ناباروری در مردان می شود

بهبود : بسیاری از چیزها هستند که میتوانند اسپرم را بی اثر کنند از حدود ۱۰ زوج یک زوج مبتلا به ناباروریست که تخمین زده شده حدود ۳۰ درصد این مشکلات مربوط به مردان است.
1338229138

اگر چه مردان میلیونها اسپرم در روز تولید میکنند (در مقایسه با ۳۰۰-۴۰۰ عدد تخمکی که زنان در طول عمر خود آزاد می کنند) اما عوامل بیرونی (مانند دما) می تواند سلامت این اسپرمها را تحت تاثیر بگذارد ، و از آنجایی که حدود ۷۵ روز تا به طول میکشد تا اسپرم رشد کند ، آسیب رسیدن به آنان میتواند به قدرت ناباروری شماتاثیر گذارد .

در اینجا ۱۰عامل شگفت آور که ممکن است بر روی اسپرم انسان تاثیر گذار باشد را بررسی میکنیم : هوای گرمای بیضه بشر نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد مگر اینکه سردتر از بقیه بدن باشد. خوشبختانه ، آناتومی بدن مردان طوری طراحی شده است با ایجاد فاصله بین بیضه ها درجه حرارت آن را تنظیم میکند .دکتر لانزر متخصص باروری در لس آنجلس میگوید اگر درجه حرارت بیضه ها به ۹۸ درجه برسد ، تولید اسپرم متوقف شده و قطع تولید اسپرم میتواند برای ماهها تاثیر منفی داشته باشد .پل شین ، دکتر ارولوژیست در واشنگتن ، دی سی می در جواب به این سوال که اگر بیضه ها در معرض گرما قرار بگیرد چه اتفاقی می افتد ؟ در قابلیت باروری مرد خلل وارد میشود ؟میگوید : تعداد کلی اسپرم را پایین تر ، و همچنین تحرک آن کمتر شده و باعث بروز مشکلاتی در بدن مردان میشود .

وان داغ :بر اساس مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۷ ، حتی ۳۰ دقیقه در وان یا جکوزی گرم بودن می تواند به طور موقت تولید اسپرم را کاهش دهد،”حرارت مرطوب” برای بیضه ها خوب نیست و وان گرم متواند از بارداری جلوگیری کند.این مطالعه همچنین نشان داده که اثرات منفی حرارت مرطوب در اسپرم ممکن است برگشت پذیر باشد.

تب :تب بالا می تواند همان اثر حرارت مرطوب بر روی اسپرم یک مرد را داشته باشد ، با اثرات مشابه و پایدارتر و بسته به زمان در فرایند تولید اسپرم ، غلظت اسپرم ها می توانند تا ۳۵ ٪ زیر تب کاهش یابند .

لپ تاپ: آیا ممکن است یک کامپیوتر لپ تاپ واقعا توانایی انسان برای زاد ولد را تحت تاثیر قرار دهد ؟ به گفته محققان در دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک ، ارتباط مستقیمی بین استفاده از لپ تاپ ها و افزایش دمای کیسه بیضه ، تا ۳۵ درجه در موقعیت های خاصی وجود دارد!شلوارهای تنگ پوشیدن شورت تنگ حتی هنگام دوچرخه سواری برای مدت زمان طولانی تولید اسپرم را کاهش میدهد .

گوشیهای تلفن همراه: دکتر دانرز توصیه میکند گوشی همراه خود را در جیب شلوار نزدیک اندام تناسلی خود قرار ندهید چرا که امواج آن ممکن است به باروری شما مشکل جدی وارد آورد .مطالعات سال ۲۰۰۸ نشان داده که مردان با بالاترین استفاده از تلفن همراه (با بیش از چهار ساعت در هر روز) تا به حال تعداد قابل توجهی اسپرم پایین تر از حد معمول تولید کرده اند .

پیشگیری و درمان چاقی :دانیل پارتر پزشک مرکز باروری در کالیفرنیا و از متخصصین زایمان میگوید :مردان چاق دچار عارضه ی کاهش عملکرد بیضه ها میشوند و تعداد اسپرم آنها به طرز قابل توجهی پائین تر از افراد دیگر است.کاهش تعداد اسپرم ،اختلال عملکرد جنسی و ناباروری از دیگر عارضه های چاقیست .

اعتیاد:دکتر پاتر میگوید “توتون و تنباکو ، الکل و ماری جوانا می تواند عملکرد جنسی را مختل می کند” این پزشک توصیه میکند که بیماران از مصرف این مواد به شدت اجتناب کنند .مصرف الکل تاثیر بدی بر مایع منی و کیفیت تولید آن میگذارد ، و سیگار کشیدن تحرک اسپرم را مختل میکند .

مشکل بیشتر برای اسپرم به گفته دکتر هری ، برخی شرایط فیزیولوژیکی که می تواند اسپرم ها را مختل کند عبارتند از :

انسداد: انسداد مانع از ورود اسپرم به مایع منی می شود و ممکن است برای عمل جراحی و برداشتن مجرای ناقل منی برای عقیم کردن بوجود آمده باشد.

اختلالات ژنتیکی: اختلالات کروموزوم می تواند باعث کاهش شدت و یا تولیدنکردن اسپرم باشد .

دیگر عوامل زیان آور: آنتی بادی ضد اسپرم ، عدم تعادل هورمونی ، سرطان بیضه ، عدم نزول بیضه ، و مشکلات جنسی نیز می تواند بر اسپرم تاثیر می گذارد.

مطالب مشابه را ببینید!