مجله تاپ‌ناز‌

عوامل کلیدی موفقیت در پروژه که کارآفرینان باید بدانند

موفقیت در پروژه نقش مهمی در تاثیرگذاری آن دارد. یک پروژه باید از هر جعتی مورد بررسی قرار گیرد. پروژه شامل بخش های مختلفی است که هر کدام مدیر، همکار، فضای خارج، مشتری و … دارد و هر کدام از این بخش ها نوعی از پروژه هستند و باید این معیارها را در یک پروژه با اهمیت دانست. کارآفرینان برای موفقیت در پروژه نکاتی را باید بدانند که در ادامه توضیحات بیشتری می دهیم.

چطور می توان در یک پروژه به شکلی موفق عمل کرد؟ یکی از اصلی ترین نکات برای دست پیدا کردن به هر پروژه ای و به ثمر نشستن آن به موفقیت رسیدن آن است که برای رسیدن به این هدف باید مدیریت پروژه بالایی داشته باشید. این مدیریت بخش های مختلفی از یک پروژه را در بر می گیرد؛ اینکه چه زمانی پروژه شروع شود، در چه مکانی باشد و یا چه موقعی پایان یابد، در مسیر پروژ] چه اتفاقاتی باید رخ دهد و چه افرادی باید در پروژه حضور داشته باشند که جزو اصلی ترین اصول مدیریت کردن است.

هر پروژه ای معیارهای به خصوص خود را دارد و بودجه ویژه خود را خواهد داشت که پیدا کردن پارامترها و معیارها نقش مهمی می تواند در مدیریت کردن پروژه شما داشته باشد نوع همکاری ها، مشتریان و اهدافی که یک پروژه دارد از مهم ترین این پارامترها است که در ادامه این بخش ها به این موارد اشاره می کنیم.

نکات کلیدی برای موفقیت در پروژه

یکی از اساسی ترین و مهمترین معیارها برای رسیدن به موفقیت در یک پروژه که باید به آن بسیار توجه داشت، تحویل دادن پروژه در زمان مقرر است. شما باید در این مورد بسیار برنامه ریزی کنید و وقت شناس باشید. باید در پروژه خود به شاخص های کلیدی عملکردی توجه کنید. یکی از روش هایی که می توانید برای اندازه گیری امتیازات حاصل از به اجرا در آمدن پروژه به کار گیرید همین شاخص عملکردی است که از تاثیر بالایی برخوردار است و اهمیت بسیار زیادی هم دارد.

عوامل کلیدی موفقیت در پروژه

مهمترین شاخص های عملکرد برای تعیین میزان اثربخشی یک پروژه شامل شاخص ها و معیارهای متعددی است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  • پروژه توسط مشتریان آن آغاز می شود.
  • با اهدافی که تجاری هستند تحقق می یابد و هماهنگی دارد.
  • پروژه توانایی انجام تصمیم گیری های بحرانی را دارد و دارای شاخص های کلیدی برای عملکرد است.
  • روشی کمی که قابل سنجش است برای آن وجود دارد.

برای اینکه بتوانید پروژ] ای با سطح عملکردی بالا داشته باشید باید معیارهایی داشته باشید که مبتنی بر شاخص های عملکردی باشند و این محتوای با اهمیت را باید به کارکنان هم القا کنید. پروژه شما زمانی با موفقیت همراه می شود که اهداف تنظیم شده داشته باشید. باید توجه داشته باشید که این اهداف واقع بینانه باید باشند و شما توانای دستیابی به آنها را داشته باشید. بیشتر پروژه ها یک استارت آپ هستند و شما باید بدانید که استارت آپ چیست و به چه پروژه هایی استارت آپ می گویند.

مدیر پروژه

برای شروع کردن یک پروژه کاری به کدام دسته از افراد نیاز داریم و باید با چه افرادی همکاری کنیم؟

یکی از بخش های مهم در هر پروژه ای مدیریت آن است، فردی که به عنوان مدیر پروژه قرار می گیرد مدیریت پروژه را تعیین می کند که چه زمانی باید پروژه شروع شود، پس می توان گفت که شانس موفق شدن یک پروژه تا حدی به مدیر آن ربط دارد، این مدیر است که تعیین می کند چطور باید نیازهای مشتریان رفع شود و آنها چه انتظاراتی دارند. او به محض دست پیدا کردن به اهداف به مشتریان توجه می کند. این دسته از افراد بیشتر در زمان هایی که با مشکل مواجه می شوند سعی می کنند تا این بازخوردها را از مشتریان بگیرند. این مرحله یکی از مراحل راه اندازی کسب و کار است.

برآورده کردن نیازهای مشتریان

برآورده کردن نیازهای مشتریان هم یکی دیگر از اساسی ترین مراحل در یک پروژه است و آن را یکی از مهمترین عوامل در موفق شدن یک پروژه می دانند. مدت زمانی که یک پروژه نیاز به کامل شدن دارد هم باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مهمترین نیازهای مشتریان این است که پروژه را در مدت زمان معلوم به ثمر برسانند و مشتریان در زمان مشخص به نیازهای خودشان برسند. برای شروع یک پروژه کاری به کدام دسته از افراد نیاز داریم؟

چه عواملی در موفقیت تاثیر می گذارند؟

موفقیت در یک پروژه به عوامل زیادی مربوط است و همان گونه که گفتیم یکی از بخش های مهم یک پروژه مدیریت کردن آن است. مدیر پروژه باید مهارت هایی خاص داشته باشد مثلا باید توانایی بالایی در حفظ پروژه در طولانی مدت داشته باشد. تیم پروژه ای که با آن مشغول به همکاری هستید باید دارای مهارت و تجربه باشند. این تیم در هدایت پروژه می تواند نقش مهمی داشته باشد و از سویی پروژه باید محدودیت زمانی داشته باشد و زمان بندی کردن برای این پروژه می تواند یکی دیگر از نکات مهم باشد. هر پروژ] ای دارای یک سازمان می باشد که این سازمان تشکیل شده از مدیر پروژه و تیم است که آن را باید حمایت کند. بخش مهمی از پروژه شما را محیطی تشکیل میدهد که در بیرون از آن واقع شده است و محیط خارجی است. محیط خارجی نوعی پشتیبان است برای اجرای پروژه که با اهمیت است.  عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که باید به آن ها اشاره شود و در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

  • مذاکرات نقش مهمی در ارتقا پروژه شما دارد و می تواند به گستردگی کار شما کمک کند.
  • داشتن یک طرح مناسب که پروژه شما را خاص تر می کند از نکات با اهمیت دیگر است و باید به شویه ای موثر از آن یاد شود.
  • برای هر یک از اعضای تیم خود وظایفی را تعیین کنید.
  • برای دستیابی به وظایف مشترک یک برنامه ریزی داشته باشید.
  • در صورت نیاز یک کار را دوباره انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خودتان برسید رد این زمینه می توانید از بازخوردها استفاده کنید.
  • مدیریت ریسک در پروژه دشته باشید.
  • زمان هایی برای بهبود روند داشته باشید.
  • منحنی یادگیری را فراموش نکنید.
  • بروآورد مناسب از پروژه

مطالب مشابه را ببینید!