مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه غذای سحر و افطار ماه رمضان وگان برای گیاهخواران

طرز تهیه غذای سحر و افطار برای گیاهخواران

به ‌طور معمول پیدا کردن غذای سحر و افطار برای گیاهخواران کمی چالش برانگیز خواهد بود. در این مطلب به بررسی غذاهای پیشنهادی ماه رمضان که پر انرژی و گیاهی می باشند می پردازیم. این غذاها در افزایش سلامت و انرژی گیاهخواران کمک کرده و تنوع غذایی آنها را زیاد می کند. در ادامه سعی می‌ کنیم غذاهایی را معرفی کنیم که برای ماه رمضان و روزه داری گیاهخواران مناسب تر بوده و بیشتر میتوانید با برنامه سحری و افطار گیاهخواران آشنا شوید.

انواع خورشت برای گیاهخواران

در ادامه به بررسی خورشت های خوشمزه ای که گیاهخواران با اطمینان میتوانند استفاده کنند می پردازیم.

خورشت قورمه سبزی با قارچ

خورشت قورمه سبزی با قارچ

جهت تهیه خورشت قورمه سبزی با قارچ که مناسب گیاهخواران است، می توانید همان مراحل پخت خورشت قورمه سبزی را انجام داده، فقط به جایی گوشت قرمز، از قارچ در این خورش استفاده کنید. استفاده از قارچ باعث رنگ و لعاب داشتن خورش شده و طعم خیلی خوبی به آن می دهد. یعنی شما باید همان سبزی مخصوص قورمه سبزی را به کار برده و به آن لوبیا قرمز اضافه کنید. در آخر با اضافه کردن قارچ های خرد شده، برای نیم ساعت بگذارید خورشت به پختن ادامه دهد. خوب است بدانید که با استفاده از قارچ به جای گوشت، این خورش خیلی سریعتر پخته می شود و فرایند آماده شدن آن کمتر از  نسخه با گوشت آن طول می کشد.

خورشت به

خورشت به

جهت تهیه خورشت به، به آلوی خورشتی، میوه به، دارچین، نمک، شکر، گوجه فرنگی و آبلیمو نیاز داریم. جهت پخت خورشت باید میوه را به خوبی بشویید و آن را به قطعات مربعی متوسط تقسیم کنید. بعد آلو به را درون قابلمه بریزید و در تابه ای رب گوجه فرنگی و ادویه ها را در کمی روغن تفت داده و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. بعد آبلیمو اضافه کرده و بگذارید با کمی آب به خوبی پخته شود. امکان اضافه کردن قارچ به خورشت به هم وجود دارد که ارزش غذایی آن با این کار افزایش پیدا میکند.

مطلب پیشنهادی: اثرات عالی پروتئین گیاهی بر طول عمر و سلامت بدن

انواع پلو رژیم غذایی گیاهخواران

در صورتی که در ماه مبارک رمضان می خواهید از انواع پلو استفاده کنید، در ادامه به بررسی انواع غذاهای برنجی در رژیم غذایی مخصوص گیاهخواران می پردازیم.

لوبیا پلو با بادمجان

لوبیا پلو با بادمجان

جهت تهیه لوبیا پلو به عنوان یک غذای گیاهخواری، باید همان فرایند تهیه لوبیا پلوی معمولی را دنبال کرده و جای گوشت قرمز، تیکه های بادمجان سرخ شده به کار ببرید. این غذا به اندازه خوشمزه میشود که حتی کسانی که گوشت خوار هم هستند به آن علاقه پیدا کرده و به احتمال زیاد دفعه بعد دوست دارند به جای گوشت در تهیه لوبیا پلو از بادمجان سرخ شده استفاده کنند.

عدس پلو

عدس پلو

عدس پلو برای گیاهخواران، بدون گوشت درست شده و امکان استفاده از کشمش پلویی و خرما در آن وجود دارد. بعد از اینکه عدس پخته شد و برنج را آبکش کردید، به میزان لازم کشمش را بشورید و در تابه حاوی روغن تفت دهید تا زمانی که کشمش ها پف کنند. بعد از یک بار پف کردن کشمش، تابه را از روی حرارت بردارید و تا خوابیدن پف کشمش ها صبر کنید. بعد دوباره تابه را روی حرارت بگذارید و تفت دهید تا دوباره کشمش ها پف کنند. بعد برای بار دیگر تاب را بردارید و صبر کنید تا پف کشمش ها بخوابد. این کار را در سه دوره انجام داده و در آخر کشمش را به عدس پلو اضافه کنید و صبر کنید که این غذای مخصوص گیاهخواران دم بکشد.

مطلب مشابه: طرز تهیه کدو برگر غذایی ویژه برای افراد گیاهخوار

انواع سالاد

سالاد ها یکی از بهترین وعده های غذایی برای گیاهخواران به شمار می رود که به آسانی تهیه شده و برای سلامتی کاملاً مفید هستند.

سالاد فصل

سالاد فصل

سالاد فصل یکی از سالاد های پرطرفدار است که می‌توان به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا برای کسانی که در رژیم های وگان یا رژیم لاغری هستند سرو کرد. سالاد فصل دارای دستور تهیه ساده بوده و فقط باید زیتون، خیار، پیاز، گوجه فرنگی، کاهوی تازه و … را آماده داشته باشید. به سلیقه خود این مواد اولیه را خرد کرده و در ظرفی شیک بریزید. بعد آن را با آبغوره یا لیمویی حلقه شده مزه دار کنید.

سالاد سبزیجات

سالاد سبزیجات

جهت تهیه سالاد سبزیجات می توانید از انواع سبزیجات ساده مثل اسفناج، هویج، زیتون، خیار، گوجه فرنگی گیلاسی، کاهو پیچ و غیره استفاده کرده و یک بشقاب سبز عالی داشته باشید. مقدار مناسبی از روغن زیتون روی این سالاد بریزید و آب لیمو ترش هم اضافه کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه سمبوسه گیاهی خوشمزه و سالم در منزل

انواع ساندویچ مناسب گیاه خواران

در ادامه به بررسی ساندویچ هایی که برای گیاه خواران مناسب می باشند می پردازیم که میتوانید از آنها در سفره سحری و افطار هم استفاده کنید.

ساندویچ سبزیجات

ساندویچ سبزیجات

این یک غذای خوشمزه و سریع است که همیشه امکان تهیه آن وجود دارد. برای تهیه آن کافی است که موادی مثل فلفل دلمه رنگی، قارچ، کدو سبز و مقداری سبزیجات معطر مثل جعفری را ریز خرد کرده و اندکی تفت دهید. سپس این مواد را با هم مخلوط کنید و با اضافه کردن پیاز حلقه شده بنفش این مواد را درون نان پیچیده و سرو کنید.

ساندویچ قارچ

ساندویچ قارچ

برای تهیه این ساندویچ باید چند عدد قارچ را پوست کنده و بشورید و در آخر خرد کنید. بعد قارچ های خرد شده را درون تابه ریخته و روی حرارت بگذارید تا بعد از آب انداختن، پخته شوند. بعد مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به قارچ های در حال پخت بیفزاید و آنها را هم بزنید. در آخر قارچ های پخته شده را در نان ساندویچی قرار داد و روی آن را با پیاز، خیارشور و گوجه فرنگی پر کنید. این ساندویچ دارای ارزش غذایی بالایی است که همه افراد از کودکان تا بزرگسالان می توانند از آن استفاده کنند.

انواع کباب گیاهخواری

برای گیاهخواران شما میتوانید بدون مواد اولیه حیوانی، انواع کباب را آماده کنید، که بین آن‌ها این دو کباب خوشمزه را پیشنهاد می کنیم:

کباب سبزیجات

کباب سبزیجات

جهت تهیه کباب سبزیجات که همان کباب کدو و سبزیجات معطر می باشد، قبل از هر کاری باید پودر گشنیز را به همراه پودر زیره، روغن زیتون، فلفل قرمز و زعفران به خوبی با هم مخلوط کرده و سپس به آن سرکه اضافه کنید. بعد سبزی های گشنیز و جعفری را به شکل تازه تهیه کرده و بعد از پاک کردن ساطوری کنید. در مرحله بعد چند عدد کدو سبز را به شکل حلقه ای خرد کنید و در این مخلوط از سبزی استفاده کنید و صبر کنید تا برای دو ساعت بماند. بعد حلقه های کدو را به سیخ بکشید و تا کباب شدن روی حرارت گریل قرار دهید.

کباب کوبیده وگان

کباب کوبیده وگان

در تهیه کباب کوبیده وگان به جای گوشت باید از نان تست، سیب زمینی و سبزیجاتی مثل گل کلم یا نخود فرنگی در کنار ادویه‌های فلفل چیلی و فلفل قرمز، آرد سوخاری، زنجبیل، نمک و سیر استفاده کنید. جهت تهیه این کباب به سبک رژیم گیاهخواری باید سبزیجات، نان تست و سیب زمینی را در غذاساز بریزید و خوب هم بزنید تا به شکل پوره در بیایند. بعد این مواد را با ادویه مخلوط کرده و بعد از ورز آمدن برای دو ساعت در یخچال بگذارید. سپس همان‌ طور که کباب کوبیده را به سیخ میکشید، این مواد را به سیخ زده و روی حرارت بگذارید تا کباب کوبیده وگان شما حاضر شود.

مطالب مشابه را ببینید!