مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه چند غذای مجلسی برای شام (5 غذای بی نظیر و خوشمزه برای وعده شام)

آموزش طرز تهیه غذاهای مجلسی برای شام

همانطور که میدانید درست کردن غذای با کیفیت در برگزاری مجالس نقش مهمی دارد. به همین دلیل با پختن یک غذای شیک در مجالستان به یک میزبان خاص و متفاوت تبدیل شوید. به خاطر گستردگی غذایی زیاد در ایران شاید پیدا کردن چیزی برای درست کردن یک وعده ناهار یا شام معمولی کار راحتی باشد اما درست کردن غذا برای مهمانی و مجالس یک چالش محسوب میشود. شما باید غذایی را درست کنید که بیشتر سلایق و ذائقه ها را شامل شود و در عین حال کیفیت بالایی هم داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی چند غذای مجلسی برای شام بپردازیم.

چلو کباب کوبیده

کباب کوبیده یکی از شناخته ترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی است. هیچ چیز جای کباب کوبیده را برای بیشتر ایرانی ها نمیگیرد. این غذای محبوب را در همه رستوران ها میتوان پیدا کرد و همچنین آن را میشود به عنوان یک شام مجلسی برای مهمانان های خود آماده کنید.

طرز تهیه چند غذای مجلسی برای شام (5 غذای بی نظیر و خوشمزه برای وعده شام)

مواد مورد نیاز: یک کیلوگرم گوشت چرخ کرده، یک قاشق زعفران ساییده شده، ۳۰۰ گرم پیاز و در آخر نمک و فلفل به مقداری که نیاز است.

دستور پخت: با رنده ریز پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. بعد باید پیاز و فلفل و نمک را با گوشت چرخ کرده و زعفران دم کرده مخلوط کرده و به وسیله دست حسابی تا یکدست شدن مواد ورز دهید. بعد از این که گوشت به حالت چسبندگی رسید برای حداقل دو ساعت آن را در یخچال بگذارید.

پس از این که گوشت مزه دار شد، باید آن را به سیخ بکشید. برای به سیخ کشیدن گوشت مقداری آب کنار دست خود بگذارید و دستتان را قبل از برداشتن گوشت در آن آب فرو ببرید. بعد با دست خیس یک مشت از مایع گوشت را برداشته و به شکل دوک دربیاورید. سیخ را روی مایع گوشت در دستتان بگذارید و بعد سطح سیخ را با مایع گوشت بپوشانید. بعد باید دوباره دست خود را در آب فرو ببرید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشت خود را روی گوشت ببینید. در نهایت با دستتان اول و آخر سیخ گوشت را فشار دهید.

مرصع پلو

زیبایی ظاهر این غذا آن را به انتخاب خوبی برای مجالس و مهمان تبدیل میکند. این غذا یک پلوی خوش رنگ ایرانی پرطرفدار است. در ادامه طرز تهیه آن برای چهار نفر را شرح میدهیم:

طرز تهیه چند غذای مجلسی برای شام (5 غذای بی نظیر و خوشمزه برای وعده شام)

مواد مورد نیاز: پنج پیمانه برنج، دو عدد پیاز، یک عدد سینه مرغ متوسط، نصف پیمانه زعفران دم کرده، یک قاشق پودر هل یا هل آسیاب شده، نصف پیمانه خلال بادام، نصف پیمانه زرشک، نصف پیمانه خلال پوست پرتقال، نصف پیمانه کشمش پلویی، نصف پیمانه زرشک، نصف پیمانه خلال پسته، چهار قاشق شکر و در آخر نمک و زردچوبه به مقدار کافی

دستور پخت: اول باید به تفت دادن پیازهای خرد شده یا رنده کرده در کره یا روغن بپردازید. بعد سینه مرغ را بشورید و خرد کنید. هنگامی که پیاز ها رنگ طلایی پیدا کرد، مقداری نمک و زردچوبه را همراه با سینه مرغ به آن اضافه کنید و بعد دو پیمانه آب به این مخلوط اضافه کرده تا گوشت مغز پخت بشود. دو قاشق زعفران را بعد از پخته شدن مرغ برای طعم و عطر بهتر به آن اضافه کنید.

چند ساعت قبل این کارها باید برنج را بشورید و بگذارید که خوب خیس بخورد و تا هنگام پخت به خوبی قد کشیده باشد. با این کار ظاهری مجلسی به برنج خود میدهید. یک قابلمه مناسب پیدا کنید و در آن آب ریخته و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید. در همین حال مقداری کره در یک ظرف بریزد و آن را با زرشک و کشمش و نصف پیمانه شکری که آماده کرده بودید تفت دهید.

بعد باید با کره و خلال پرتقال، نصف دیگر پیمانه شکر را تفت داده و پس از آن، خلال پسته و خلال بادام و پودر هل به این ترکیب بیفزاید و به تفت دادن تا نرم شدن خلال ها ادامه دهید. در این زمان باید برنج را دم کنید. بعد از جوش آمدن آب قابلمه، برنج را در‌ آن ریخته و سپس آبکش کنید. بعد از دم کشیدن برنج، قسمتی از آن را با زعفران دم کرده مخلوط کنید. بعد برنج سفید را در دیس بریزید و روی آن را به وسیله برنج زعفرانی پوشش دهید. حالا با زرشک، کشمش، مرغ، خلال پسته و باقی مواد، آن طوری که دوست دارید غذا را تزیین کنید.

جوجه کباب مجلسی

یکی دیگر از انواع کباب های محبوب و خوشمزه ایرانی، جوجه کباب است. این غذا دستور پخت خیلی راحتی داشته و زمان کمی برای‌ آماده کردن آن نیاز دارید. جوجه کباب هم مثل کباب کوبیده جزو مجلسی ترین غذاهایی هستند که میتوانید آن را در مهمانی ها درست کنید.

طرز تهیه جوجه کباب e1661980202282

مواد لازم: یک کیلو گرم گوشت جوجه، دو قاشق آبلیمو، پنجاه گرم کره، دو عدد پیاز، دو قاشق روغن زیتون، پاپریکا یا زعفران و فلفل و نمک به مقداری که نیاز دارید.

دستور پخت: برای درست کردن این غذای خوشمزه اول به یک ظرف مناسب نیاز دارید که پیازهای پوست کنده را به شکل خلالی در آن خرد کنید. اگر دوست داشته باشید میشود فقط برای طعم دار کردن گوشت مرغ از آب پیاز استفاده کرد.

مرغ را بشوید و به صورت جوجه کبابی خرد کرده و به ظرف پیازها اضافه کنید. بعد مواد دیگری از قبل روغن زیتون، آبلیمو، ماست چکیده، زعفران دم کرده، نمک، زنجبیل رنده شده و فلفل سیاه را به ظرفی که مرغ و پیاز قرار داشتند اضافه کنید. برای این که همه نقاط گوشت طعم بگیرند آن را به خوبی مخلوط کنید. بعد از این که خوب مخلوط شد، در ظرف را بسته و برای چهار ساعت، ظرف را در یخچال بگذارید تا هم گوشت استراحت کرده و هم طعم دار شود. چهار ساعت که گذشت، ظرف را از یخچال بیرون آورده و بعد مرغ را به سیخ بکشید. قطعاتی از گوشت که با هم تناسب بیشتری دارند را در یک سیخ قرار دهید.

منظور از این کار این است که قطعاتی که استخوان دارند در یک سیخ باشند، چرا که دیرتر پخته میشوند و قطعاتی که از نظر ابعاد به هم نزدیک تر هستند، در یک سیخ باشند تا همزمان پخته شوند. بعد از این که همه گوشت ها را به سیخ کشیدید به سراغ آماده کردن منقل بروید. برای پخت بهتر گوشت ها، باید زغال ها را یکدست روشن کرده و پخش کنید.

وجود زغال روشن نشده در منقل علاوه بر این که برای سلامتی مضر است، باعث میشود غذا هم طعم دود بگیرد. بعد از این که همه ذغال ها روشن شدند و سیخ ها را چیدید، آنها رو به صورت تناوبی بچرخانید تا گوشت یکدست بپزد. در همین حال کره را ذوب کرده و با کمی زعفران مخلوط کنید. زمانی که دو دقیقه به پایان پخت جوجه مانده بود، به مالیدن سس کره روی کباب ها بپردازید. این کار از خشک شدن کباب ها جلوگیری کرده و گوشتی نرم در اختیار شما میگذارد.

همچنین تاثیر مثبتی روی رنگ و طعم جوجه خواهد گذاشت. در آخر بعد از آماده شدن جوجه کباب میتوانید آن را با برنج یا نان سرو کنید. توجه داشته باشید که قبل از سیخ کردن گوشت مرغ، تکه های پیاز را جدا کرده باشید. چون این تیکه ها اگر در هنگام سرخ کردن کباب روی آن باشند، خیلی زود سوخته و طعم کباب را خراب میکنند.

میگو پلو زعفرانی

این غذا اصالتا به استان های جنوبی کشور مثل خوزستان و بوشهر تعلق داشته و غذایی بسیار خوشمزه است. به همین دلیل در کل کشور فراگیر شده است. شما هم میتوانید برای یک شام مجلسی از این غذا استفاده کنید.

طرز تهیه چند غذای مجلسی برای شام (5 غذای بی نظیر و خوشمزه برای وعده شام)

مواد مورد نیاز: پانصد گرم میگو پلویی، دو عدد پیاز خرد شده ریز، چهار پیمانه برنج، دو عدد هویجی که درشت ریز شده، چهار حبه سیر رنده شد، صد گرم کرده، یک قاشق پودر پاپریکا، سه قاشق سبزیجات معطر خرد شده، دو عدد لیموترش، زردچوبه و نمک و فلفل و زعفران هم به مقداری که نیاز دارید.

دستور پخت: اول پیاز نگینی خرد شده را تفت دهید تا رنگ آن طلایی شده و سپس به آن سیر اضافه کنید. تا وقتی این مواد نرم میشوند، آنها را تفت دهید و بعد از این که به خوبی نرم شد، میگو را اضافه کنید. بعد نوبت اضافه کردن فلفل قرمز، زردچوبه، سبزی و ادویه جات است تا با میگو و باقی مواد تفت بخورد.

تا جایی این کار را ادامه دهید که میگوها خودشان را جمع کنند. بعد به سرخ کردن هویج بپردازید. اکنون میگو پلو زعفرانی تقریبا آماده است. حالا برنج را آبکش کنید. بعد باید به لایه لایه اضافه کردن مواد میگو در یک قابلمه بپردازید.

بعد این مخلوط میگو و پلو را یک ساعت بگذارید تا به خوبی دم بکشد. سپس وقت ترکیب کردن زعفران دم کشیده با میگو پلو است. حالا میگو پلو زعفرانی شما آماده سرو است. حتما زعفران را بعد از دم کشیدن برنج اضافه کنید تا غذای شما عطر و بوی بهتری داشته باشد.

خورش قیمه مجلسی

این غذا از خوشمزه ترین و محبوب ترین خورش های ایرانی به شمار میرود. خورش قیمه بیشترین استفاده را در غذاهای نذری داشته است. این خورش روش ها و مواد مختلفی برای پخت دارد و از اصیل ترین غذاهای ایرانی محسوب میشود. شاید شما هم خورش قیمه های معروف دیگر مثل خورش قیمه پلو مخلوط، خورش قیمه سیب زمینی و خورش قیمه بادمجان را تجربه کرده باشید. چیزی که در اکثر این خورش ها مشترک هستند، لپه، گوشت، سیب زمینی، پیاز، لیمو عمانی و رب گوجه فرنگی است.

طرز تهیه چند غذای مجلسی برای شام (5 غذای بی نظیر و خوشمزه برای وعده شام)

مواد مورد نیاز: ۲۵۰ گرم لپه، ۴ عدد لیمو عمانی، دو عدد پیاز متوسط، دو عدد سیب زمینی درشت، یک قاشق زعفران دم کرده، ۴۰۰ گرم گوشت خورشتی، سه قاشق رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، روغن مایع، نمک و زردچوبه به مقداری که نیاز دارید.

دستور پخت: برای درست کردن این غذای خوشمزه باید دو ساعت قبل از شروع آشپزی، در یک کاسه آب لپه خیس کنید. هر نیم ساعت یک بار به تعویض آب آن اقدام کنید. شما میتوانید با ریختن لپه ها در قابلمه و اضافه کردن مقداری آب، صبر کنید تا چندتا جوش بخورد، سپس کف آن را دور ریخته و آبکش کنید، با این کار بوی بد لپه از بین میرود.

پیازها را ریز خرد کرده، داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و آن را روی حرارت بگذارید، بعد از داغ شدن روغن، پیاز را داخل قابلمه بریزید و تا نرم شدن پیاز، آن را تفت دهید. بعد تفت دادن را با اضافه کردن زردچوبه ادامه دهید. این کار را تا یکدست شدن پیاز و زردچوبه ادامه دهید. در همین حال گوشت را شسته و به شکل قیمه ای خرد کنید. سپس گشت را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت دهید، سپس لپه هایی که قبلا خیس کرده و جوش داده اید اضافه کنید.

این مواد را تا تغییر کردن رنگ گوشت تفت دهید. بعد فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی و مواد دیگر را اضافه کردن و تا سرخ شدن رب به تفت دادن ادامه دهید. این کار باعث از بین رفتن بوی خامی رب شده و به خورش رنگ بهتری میدهد. بعد از تفت دادن رب گوجه فرنگی، چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و بگذارید لپه و گوشت با حرارت ملایم کامل بپزند. شما باید لمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و برای یک ساعت در آب بگذارید تا تلخی لیمو عمانی گرفته شده و باعث تلخ کردن خورش نشود.

کار دیگری که میشود انجام داد نصف کردن لیمو عمانی و درآوردن هسته های آن است. حالا که گوشت و لپه پخته شده لیمو عمانی را به همراه مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. حالا برای این که خورش جا بفتد باید آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. اضافه کردن زعفران دم کرده و اگر دوست دارید، دارچین را برای بعد آماده شدن خورش بگذارید.

دارچین طعم خورش را به غذاهای نذری نزدیک میکند. غذا را تست کنید تا اگر نیاز داشت به آن فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. در آخر برای آماده کردن سیب زمینی ها باید آنها را به صورت خلالی ریز کرده، با آب سرد بشورید تا روی سیب زمینی ها نشاسته اضافی باقی نماند و در آخر آنها را آبکشی کنید و قبل سرخ کردن باید آنها را با دستمالی تمیز خشک کنید. بعد از این که روغن داخل تابه به اندازه کافی داغ شد، سیب زمینی ها را در روغن سرخ کرده و بعد جا افتادن خورش، آن را با سیب زمینی تزیین کنید. در آخر خورش قیمه را برای مهمانان خود سرو کنید.

مطالب مشابه را ببینید!