مجله تاپ‌ناز‌

معرفی انواع غذای مجلسی برای ناهار

غذای مجلسی برای ناهار

پرسشی ابدی و ازلی وجود دارد که هرشب در ذهن افراد و بیشتر در میان مادران خانواده‌ها شکل می‌گیرد. این پرسش معروف را می‌شناسید: ناهار چی بپزم ؟ زمانی که پای پخت‌وپز برای مجلس و مهمانی‌ها پیش بیاید، این پرسش مهم‌تر هم می‌شود. باید بدانید که دنیایی از غذاهای رنگارنگ وجود دارد. آشنایی با آنها می‌تواند مشکلتان را در پیداکردن پاسخ برای آن سؤال معروف حل کند.

غذاهای مجلسی ایرانی

ایرانی‌ها به دست‌پخت‌شان افتخار می‌کنند. حق هم دارند؛ غذاهای متنوعی سر سفره‌های ما ظاهر می‌شود. مواد غذایی متنوعی در هریک از آنها وجود دارد و برای هر سلیقه‌ای انتخابی موجود است. اگر مروری بر آنها داشته باشیم، متوجه می‌شوید که گزینه‌های زیادی برای پختن غذای مجلسی یا وعده‌های معمولی وجود دارد. در ادامه تعدادی از غذاهای مجلسی برای ناهار را دوره خواهید کرد. کمتر کسی پیدا می‌شود که از این پیشنهادها استقبال نکند.

۱. باقالی‌پلو با گوشت 

باقالی‌پلو با گوشت 

باقالی‌پلو با گوشت از نقش‌آفرینان اصلی مهمانی‌های رسمی ایرانی است. طعم خوب گوشت، در کنار باقالی و سبزی‌پلو می‌تواند نظر افراد مختلفی را به خود جلب کند. اگر طرف‌دار گوشت قرمز باشید که حتما از آن خوشتان می‌آید. علاوه بر مزه خوب این غذا، استفاده زیاد از آن در مراسم عروسی‌ها هم باعث شده که خاطره و تصویر خوشی از خودش در ذهن‌ها به‌وجود بیاورد.

۲. انواع کباب 

ایرانی‌ها در کباب‌پزی ادعای زیادی دارند. انواع کباب‌های خوشمزه‌ای که هم‌ ایرانی‌ها عاشقش هستند و هم خارجی‌ها با امتحان‌کردنشان راضی می‌شوند، نشان می‌دهد که این ادعا بیهوده نیست. کباب‌هایی مانند کوبیده و برگ که معرف حضور همه هستند. کباب‌هایی مانند شیشلیک یا جوجه‌کباب هم گزینه‌های خوبی برای ترتیب‌دادن سفره‌ای جذاب در مهمانی‌ها هستند.

۳. زرشک‌پلو با مرغ 

زرشک‌پلو هم پاسخ مناسبی به پرسش مهم ناهار چی بپزم ؟  است. این غذا هم دل خیلی‌ها را به‌دست می‌آورد. در واقع، اگر طعم ملس زرشک موجود در میان دانه‌های برنج را بپسندید، برای پختن وعده‌ای جانانه برای خودتان یا مهمان‌هایتان به چیزی جز این غذا فکر نخواهید کرد.

۴. خورش قورمه‌سبزی 

ایرانی‌ها عاشق قورمه‌سبزی هستند البته مخالفانی هم دارد اما شمار رأی‌های مثبت برای این غذا بیشتر از نظرات منفی یا ممتنع است. قورمه‌سبزی امضای ایرانی‌ها در آشپزی است. کسی که این خورش را به‌خوبی بپزد، نشان می‌دهد که به پانتئون آشپزهای حرفه‌ای وارد شده است.

۵. آلبالوپلو 

طرفداران غذاهای ملس از آلبالوپلو هم خوش‌شان می‌آید. رگه‌های ترشی و شیرینی در این غذا از دلایل اصلی جذابیتش است. دانه‌های برنج در هم‌نشینی با تکه‌های لذیذ مرغ و آلبالوهای خوشمزه و خوش‌رنگ غذای جالبی می‌سازد.

۶. خورش قیمه 

خورش قیمه 

قیمه رفیق گرمابه و گلستان سفره‌های ایرانی است. در هر مراسمی، حضور خوش‌طعم این غذا مناسب به‌نظر می‌رسد. از وعده‌های ناهار روزانه تا برای نذری یا مهمانی‌های مختلف می‌توانید به این خورش خوشمزه تکیه کنید. سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده آن هم که همیشه غوغا می‌کنند.

۷. سبزی‌پلو با ماهی 

با شنیدن نام سبزی‌پلو با ماهی یاد عید می‌افتید؟ حق هم دارید. سال‌ها است که این غذا از بهترین گزینه‌ها برای تدارک‌دیدن شام یا ناهار سال نو بوده و هست. ماهی هم خوشمزه است و هم خاصیت زیادی دارد. کنار سبزی‌پلو هم که دیگر همان ترکیب برنده‌ای را می‌سازد که غذاهای دیگر به‌سختی با آن رویارو می‌شوند.

پیشنهادهای دیگر برای غذای مجلسی ایرانی

  • کوفته تبریزی؛
  • لوبیاپلو؛
  • ته‌چین؛
  • کلم‌پلو؛
  • آلواسفناج؛
  • خورشت بامیه؛
  • خورشت کرفس.

غذاهای مجلسی جدید و متنوع 

دنیای آشپزی بسیار گسترده است. برای پخت‌وپز می‌توانید پایتان را از مرزهای محلی و داخلی فراتر بگذارید. برای خرید غذا یا پختن آن، سری به دستورهای غذایی تازه و بین‌المللی بزنید. سر میز غذای نقاط دیگر دنیا چه می‌گذرد؟

۱. خوراک بیف و قارچ با پوره سیب‌زمینی 

خوراک بیف و قارچ با پوره سیب‌زمینی 

گوشت راسته گوساله را رشته‌رشته کنید. ادویه‌هایی مانند فلفل، پودر سیر و زردچوبه را هم برای پختن به آن اضافه کنید. از پیاز و خامه هم که نباید غافل شوید. به این ترکیب قارچ اضافه کنید و در کنارش پوره سیب‌زمینی بگذارید. غذای لذیذی می‌شود که همه آن را دوست خواهند داشت.

۲. پای مرغ 

اگر به‌دنبال ایجاد تنوع در سفره غذایی‌تان هستید، پای مرغ گزینه خوبی است؛ البته منظور پای مرغ نیست بلکه منظور غذایی فرنگی است که با خمیر درست می‌شود. با خمیر پای آماده یا موردی که خودتان درست می‌کنید، این غذا را بپزید. درون خمیر هم هویج، مرغ، پیاز، نخودفرنگی و آب مرغ وجود دارد. پای مرغ هم خوشمزه است و هم ظاهر زیبایی دارد.

۳. میت‌لوف 

میت‌لوف هم زیباست و طعم خوبی دارد. برای آماده‌کردن ناهاری مجلسی و خوشمزه می‌توانید دستور پخت آن را یاد بگیرید. کافی است، نان باگت، تخم‌مرغ، شیر، پیاز، هویج و گوشت‌ چرخ‌کرده در اختیار داشته باشید. پنیر چدار هم می‌خواهید. این‌ها را ترکیب کنید و در فر بگذارید. نتیجه کار را با ترکیبی از سس کچاپ و خردل نوش‌جان کنید.

۴. مرغ مجارستانی 

مرغ، کره، پیاز، پاپریکا، فلفل، نشاسته و خامه ترش در کنار هم مرغ مجارستانی خوشمزه را درست می‌کنند. این غذا برای کسانی مناسب است که مرغ دوست دارند اما از طبخ معمولی آن خسته شده‌اند. برای مهمانی‌ها هم می‌توانید به‌سراغ درست‌کردن مرغ به‌سبک مجارستانی بروید.

۵. کوفته قلقلی سوئدی 

گوشت‌ چرخ‌کرده را که به‌شکل قلقلی‌های ریز درمی‌آورید، امکان قراردادن آنها در کنار ترکیب‌های مختلف و متنوع پیش می‌آید. سوئدی‌ها کوفته‌های قلقلی را با جعفری، پیاز، کره، آرد و شیر می‌پزند و در کنار پاستاهایی به شکل‌ها و طرح‌های مختلف سِرو می‌کنند. نتیجه جذاب می‌شود و طعم خوبی پیدا می‌کند.

۶. کوردن بلوی مرغ 

سبزیجات پخته مانند بروکلی، گل‌کلم و قارچ را با پنیر پیتزا، کره و جعفری بپزید. سینه‌ مرغ پخته را به شکل تکه‌های کوچک برش بدهید و به آنها اضافه کنید. پاستاها را آبکش و به این ترکیب اضافه کنید. این غذا هم می‌تواند مورد خوشمزه‌ای باشد که برای ناهار یک مهمانی جذاب تدارک می‌بینید.

۷. دلمه کلم

دلمه کلم 

برنج، پیاز، تخم‌مرغ، شیر، نمک، فلفل و گوشت چرخ‌کرده در هم‌آوایی با هم می‌توانند ترکیب خوبی بسازند که جان می‌دهد برای تشکیل دلمه‌ای خوشمزه. برگ‌های کلم را هم بپزید و این مواد را داخلش بپیچید. طرفداران دلمه بی‌شمار هستند. چرا؟ چون این غذا تقریبا در تمام نقاط دنیا پخته و خورده می‌شود.

پیشنهادهای دیگر برای غذاهای مجلسی متنوع 

  • بیف‌استراگانف؛
  • بورک ترکی؛
  • جامبالای آمریکایی؛
  • کاری کاتسوی ژاپنی؛
  • راگوی فرانسوی؛
  • قابلی‌پلوی افغانستانی؛
  • لازانیای ایتالیایی.

در آخر 

با شناخت و مرور دستورهای غذایی مختلف برای خرید غذا یا پختن آن انتخاب‌های بیشتری به ذهنتان می‌رسد. هرچقدر گزینه‌های بیشتری در ذهنتان باشد، یافتن پاسخ شام یا ناهار چی بپزم؟ هم ساده‌تر می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که شیفته آشپزی‌کردن هستند، علاوه بر ذوق نوش‌جان‌کردن غذا، شوق شیرین تهیه آن را هم تجربه می‌کنید. با مرور دستورهای غذایی متنوع و آماده‌کردن آنها، این شور جذاب و ذوق خوشایند را به خودتان تقدیم کنید.

مطالب مشابه را ببینید!