مجله تاپ‌ناز‌

فراموش کردن خاطرات تلخ (روش های از بین بردن خاطرت بد)

فراموش کردن خاطرات تلخ و بد گذشته یکی از قدم های موثر است که باعث بالا رفتن کیفیت زندگی فرد می شود و در نهایت باعث افزایش رضایت از زندگی می شود. از گام های موثر برای از یاد بردن گذشته ناکام می توان به تغییر نگرش، منطقی بودن، درد دل کردن، هدفمندی و … اشاره کرد. در ادامه با قدم های مناسب فراموشی خاطرات تلخ می شوید.

تمام افراد در زندگی خود فراز و نشیب های زیادی را متحمل می شوند. اتفاقات تلخ و ناگواری که در زندگی افراد وجود دارند، می توانند تاثیرات مهمی را در طول زندگی برای ما به همراه داشته باشند. گاهی نگاه کردن به اتفاقات تلخ گذشته فقط یاس و نا امیدی را برای افراد به همراه دارد. اما چیزی که مهم و قابل توجه است، تجربه هایی است که افراد از این تلخی ها می گیرند. گاهی نبودن این تجربه ها می تواند تاثیرات بدی را به همراه داشته باشد. با فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته تمرکز بیشتری بر روی زندگی خود می توانید داشته باشید و با مغز آسوده به آینده فکر کنید.

فراموش کردن خاطرات تلخ و بد گذشته

پیش از هر چیزی باید بدانید که خاطرات تلخ و گذشته های ناکام ما فقط بخشی از تجربیات ما را شکل می دهند. از یاد بردن این خاطرات گاهی برای افراد زجرآور است. برای تحمل این موقعیت سخت و دشوار می توانید از تکنیک های روانشناسی استفاده کنید. توجه کردن به تاثیرات بد می تواند شما را برای از یاد بردن بیشتر ترغیب کند.

در دنیا تمام افراد دارای تجربه های تلخ می باشند. این تجربه ها در گوشه ای از قلب و ذهن رسوخ می کند و گاهی با یک تلنگر کوچک ممکن است که سر باز کنند و فرد را تحت تاثیر خود قرار دهند. در این بین برداشت های افراد ممکن است متفاوت باشد. هر فردی نسبت به این اتفاقات ناگوار بازخوردهای مختلف دارد. بعضی آن را به سرنوشت نسبت داده، بعضی آن را تجربه می دانند و از آن درس می گیرند و بعضی آن را یک غم تمام نشدنی می پندارند.

فراموش کردن خاطرات تلخ (روش های از بین بردن خاطرت بد)

درد دل کردن

پیش از اینکه گذشته را رها کنید، باید به منشا اصلی این عوامل ناراحت کننده پی ببرید. گاهی سرکوب کردن این افکار بیهوده است و با یک تلنگر امکان بروز این ناراحتی ها وجود دارد. صحبت کردن در مورد این خاطرات باعث می شود که این انرژی منفی تخلیه شود. اگر حرف زدن با دیگران برای شما سخت است، دفتر خاطراتی را تهیه کنید و دلنوشته های خود را در آن بنویسید. نوشتن می تواند گام مهمی باشد زیرا تجربه نشان داده گاهی با نوشتن فرد به بیهوده بودن این خاطرات پی می برد. این مورد یکی از روش های خوب برای رهایی گذشته است.

 

منطقی فکر کنید

گاهی حواسمان نیست که فکر کردن در درازمدت می تواند چه آثار منفی روی ما و زندگی ما داشته باشد. فقط زمانی که منطقی باشیم و صادقانه با خود فکر کنیم، متوجه می شویم که تا چه حد غصه خوردن ما را از پا در آورده است. حسرت و غصه خوردن در مورد گذشته فقط توانایی مقابله ما با زندگی را کم می کند. بهتر است همین حالا تصمیم بگیرید تا دیگر حسرت گذشته خود را نخورید و قدمی برای فراموش کردن خاطرات تلخ خود بردارید.

 

تغییر نگرش

یکی از قدم های اساسی در فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته تغییر دادن آن دسته از نگرش هایی است که دید ما را نسبت به این اتفاقات بد کرده است. جایگزین کردن افکار مثبت در این زمینه می تواند موثر باشد. زندگی ما همیشه در جهتی در حال حرکت است که افکار ما آن را شکل می دهند. پس به جای غصه خوردن و حسرت گذشته باید سعی کنید که از آنها درس بگیرید و تجربه های جدیدتر کسب کنید. برای اینکه در این زمینه موفق باشید می توانید از جملات انگیزشی هم استفاده کنید.

 

بخشیدن

یک سر گذشته به افرادی بر می گردد که ما را در آن موقعیت قرار داده اند مثلا یکی از تجربه های تلخ گذشته ممکن است تجربه تلخ شکست عشقی باشد. برای اینکه به آرامش بیشتری برسید باید کینه و افکار منفی را از خود دور کنید. بخشش می تواند احساس مطلوب و خوشایندی را در شما ایجاد کند.

 

تعیین هدف

با درس گرفتن از تجربه های گذشته خود می توانید اهداف جدید و کامل تری برای خود تعیین کنید. بدانید که تجربه های تلخ شما نمی تواند آخر مسیر زندگی شما باشد. به این نتیجه برسید که پتانسلی کافی برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود را دارید. باید برنامه ریزی کنید و اهدافی درست را تعیین کنید. داشتن هدف می تواند به زندگی شما جهت بدهد و شما را از فکر گذشته بیرون می کشد.

 

این کارها را انجام دهید

برای فراموش نمودن خاطرات تلخ گذشته روش های زیادی وجود دارند. تکنیک های اصولی که در بالا به آنها اشاره شد، تکنیک های کلی می باشند. اگر قصد دارید در برنامه روزمره خود این مورد را جای دهید، می توانید از تکنیک های علمی و موثر که در زیر به آنها اشاره شده است استفاده کنید.

سعی کنید که یک مکان دنج برای خود انتخاب کنید. برای مدتی چشم های خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. فقط به تاریکی توجه کنید. حالا باید تلویزیونی را مقابل خود تصویر کنید که خیلی قدیمی است. در این تلویزیون می توانید اتفاقات گذشته را تجسم کنید. باید سعی کنید با دقت بیشتری به حادثه توجه کنید. تصویرسازی این مواقع می تواند گاهی به کم اهمیت بودن آنها منجر شود. از سویی با مرور این خاطرات به صورت کامل با جزییات می توانید ذهن خود و ضمیر نا خود آگاه را از آنچه که هست خالی کنید.

یکی از موارد مهم دیگر که می تواند زندگی شما را از تاثیرانت گذشته کمرنگ کند، توجه کردن به زندگی حال است. باید بدون ترس از آینده زندگی کنید. خاطرات بد گذشته را هم باید فراموش کنید زیرا زندگی در لحظه جریان دارد. یکی از روش هایی که توصیه می کنیم انجام بدهید، تصور کردن خود در بین رودخانه ای آرام است. با پی بردن به تاثیر گذشته در زندگی فردی می توانید از تاثیرات منفی آن در زندگی خود کم کنید.

فراموش نمودن اتفاقات ناگوار که در قدیم برای شما رخ داده است کار سختی نیست. شما با تغییر نگرش خود و جایگزین کردن تفکرات مثبت می توانید از تاثیرات منفی آن کم کنید.

مطالب مشابه را ببینید!