مجله تاپ‌ناز‌

فرق بدنسازی و فیتنس چیست؟ شیوه تمرین و روش تغذیه در دو روش

فرق بدنسازی و فیتنس چیست؟ شیوه تمرین و روش تغذیه در دو روش

اگر می خواعید بدنی زیبا و عضلات قوی و ورزیده داشته باشید دو گزینه پیش رو دارید. بدنسازی و دیگری فیتنس که با هم کمی تفاوت دارند.

تفاوت ورزش بدنسازی با فیتنس

به گزارش تاپ ناز و به نقل از علم ورزش؛ شاید در اسم تفاوت خاصی میان فیتنس و بدنسازی نباشد اما تا حدودی تفاوت دارند. به لحاظ قدمت، بدنسازی از اواخر سال ۱۹۶۰ شروع شده اما فیتنس مدلینگ یک شاخه جدید از تمرینات با وزنه است. در ادامه به تفاوت فیتنس و بدنسازی می‌پردازیم.

چه تفاوت بین فیتنس و بدنسازی است؟

امروزه بیشتر نگاه‌ها به فیتنس است و بیشتر مجلات ورزشی در این حوزه مشغول به تولید محتوا هستند. با وجود اینکه فیتنس ریشه در بدنسازی دارد اما تفاوت‌های به لحاظ شیوه تمرین، تغذیه و سبک زندگی دارند.

شیوه تمرین

اولین هدف بدنسازی افزایش حجم عضله است، عضلات باید بدون چربی و حجیم باشند. بر این اساس تمرینات بدنسازی معمولاً از تعداد تکرار پایین با وزنه سنگین می‌باشد. در بدنسازی تأکید بر روی افزایش توده عضلانی است و کمتر درگیر تمرینات هوازی یا تمرینات با وزنه سبک و تکرار زیاد می‌شوند.

در تمرینات بدنسازی شدت تمرین به قدری بالا است که عضلات را به نقطه شکست می‌رسانند، به نحوی که دیگر نمی‌توانند تکراری در تمرینات انجام دهند. اما فیتنس هدفی متفاوت دارد، سلامت و تناسب اندام.  در فیتنس داشتن عضلات بزرگ اهمیت چندانی ندارد، بلکه تناسب عضلات و حضور در رقابت‌های فیزیک دارای اهمیت است. مدل‌های فیتنس بیشتر زمان تمرین را صرف ساختن عضلات اصلی و گروهی بدن ‌می‌کنند. عضلات تراشیده و عضلاتی که تفکیک شده‌اند در کانون توجه فیتنس قرار دارد.

برنامه تمرینی اهالی فیتنس به طور کلی کوتاه‌تر و شدیدتر از بدنسازی است، چرا که آن‌ها نصف تمرینات را صرف تمرینات هوازی و نصف دیگر را صرف تمرینات وزنه می‌کنند. در بیشتر موارد نیز چون هدف کات کردن عضلات است، تکرارهای بالا با وزنه‌های سبک را در برنامه دارند.

بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلات قوی و قدرتمند علاقه دارند. در صورتی که هدف اصلی فیتنس، متناسب و خوش فرم بودن بدن است.

روش تغذیه

رژیم غذایی فیتنس و بدنسازی از چند جهت تشابه‌های دارند.  در هر دو بر مصرف پروتئین، کربوهیدارت، سبزی و میوه تأکید دارند. در هر دو نیز مکمل‌های مانند شیک پروتئین یا کراتین مصرف می‌شود. البته از قدیم بدنسازان نسبت به اهالی فیتنس بیشتر به مصرف مکمل برای افزایش حجم تمرینات خود معروف بوده‌اند. البته این یک قائده کلی نیست چرا که فیتنس مدلینگ‌ها نیز مکمل را بخشی از رژیم خود قرار می‌دهند.

می‌توان گفت تفاوت اصلی فیتنس و بدنسازی به لحاظ تغذیه به میزان کالری دریافتی ارتباط دارد. مثلاً مدل های فیتنس ۲۵۰۰ کالری در روز دریافت می ‌کنند اما بدنسازان میزان کالری بیشتری از رژیم غذایی می‌‌گیرند، حدود ۵ هزار کالری.‌ 500 درصد کالری از پروتئین است و مابقی باید داری کربوهیدرات پایین و مواد غذایی کم چرب باشد.

سبک زندگی

یک فیتنس مدلینگ باید همیشه حالت تناسب اندام را حفظ کند و نباید اجازه دهد چربی بدنش بیشتر از ۸ درصد باشد. آن‌ها به طور معمول یک رژیم غذایی سالم و یک رژیم تمرینی سخت را اجرا می‌کنند. در حالی که بدنسازان معمولاً برای افزایش سایز در طول سال مشغول تمرین هستند و فقط برای فصل مسابقات کاهش وزن و کات کردن را دنبال می‌کنند چرا که رقابت به نوعی منبع اولیه درآمد و انگیزه آن‌ها محسوب می‌شود. یک بدنساز در طول فصل استراحت ممکن است چربی بدنش تا ۱۵ درصد نیز برسد.

در پایان

فیتنس و بدنسازی هر دو شاخه‌های از یک درخت هستند؛ عمده اختلاف اصلی آن‌ها در روش تمرین نهفته است.

شما تجربه کدام یک را دارید؟ فیتنس یا بدنسازی؟ از نظر شما چه تفاوت‌های دیگری دارند؟

مطالب مشابه را ببینید!