مجله تاپ‌ناز‌

فریز کردن برگ مو و روش نگهداری برای مدت زیاد

در این مطلب روش های نگهداری و فریز کردن برگ مو را به شما آموزش می دهیم و با این آموزش می توانید در تمام طول سال از برگ مو استفاده کنید.

یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه که در فصل بهار بسیار طرفدار دارد، دلمه برگ مو یا میم است. برگ مو در فصل بهار بسیار نرم و تازه است و به همین جهت این غذا مخصوص فصل بهار است و خیلی از خانم ها در این فصل برگ مو تازه را تهیه می کنند و از آن استفاده می کنند. در ادامه این مطلب روش نگهداری برگ مو را به شما آموزش می دهیم.

ممکن است قبلا برگ مو را به روش های مختلف فریز کرده باشید و در نهایت رنگ و مزه آن تغییر کرده باشد. روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم باعث می شوند که برگ مو همیشه تازه و خوشمزه بماند.

 

فریز کردن برگ مو

برای امتحان کردن این روش باید برگ مو را خوب بشویید و در سبد بریزید تا آب آن خارج گردد و خشک شود. سپس دسته  دسته کنید و در کیسه فریزر یا ظرف هم اندازه برگ ها را بردارید و در فریزر نگهداری کنید. بهتر است از ظروف نرم پلاستیکی استفاده کنید تا موقع یخ زدگی نشکند و خرد نشود و هم این که قبل از مصرف از فریزر خارج کنید ولی دست نمی زنید تا خود برگ ها باز شوند و نرم شوند.

فریز کردن برگ مو و روش نگهداری برای مدت زیاد

انواع روش های نگهداری از برگ مو

 

  • نگهداری برگ به روش بلانچ کردن

در ابتدا برگ ها را زیر آب سرد بگیرید و بشویید سپس برگ های تمیز شده را در کاسه یا قابلمه قرار دهید. آب درون کتری را جوش آورید و روی برگ های داخل قابلمه بریزید تا کامل سطح آن را بپوشاند و بعد از 2 دقیقه بگذارید بماند. می توانید در قابلمه آب بجوشانید و گاز را خاموش کنید و برگ ها را داخل آن قرار دهید که بعد از 2 دقیقه یا تا وقتی که کمی نرم تر شد صبر کنید. در نهایت با انبر سالادی آنها را از آب جوش خارج کنید و به کاسه آب یخ منتقل کنید. بعد از سرد شدن بگذارید که خشک شوند و سپس برگ های بلانچ شده را در کیسه فریزر یا ظرف های پلاستیکی درب دار قرار دهید و فریز کنید تا برگ ها به همان تازگی روز اول طروات خود را حفظ کنند.

 

  • نگه داری برگ انگور در آب نمک

به جز روش های فریز کردن برگ مو راه دیگری هم برای نگهداری از برگ مو وجود دارد که در ابتدا باید برگ ها را بشویید و دسته بندی کنید. سپس در داخل قابلمه ای آب و نمک بریزید و بگذارید تا به جوش آید و اجازه دهید تا آب نمک خنک شود. سپس برگ ها را به صورت رولتی بپیچید و در یک بطری نوشابه بیندازید و در آخر روی آنها آب نمک بریزید تا کامل روی برگ ها را بگیرد. قبل از مصرف کردن برای گرفتن شوری برگ ها را در آب معمولی قرار دهید.

 

  • فریز کردن برگ مو در بطری

بطری نوشابه بزرگ یا آب معدنی را بشویید و پس از آن که خشک شد برگ های تازه چیده شده را که از قبل شسته اید و خشک شده و کنار گذاشته اید را بردارید. سپس چند برگ را روی هم قرار دهید و آهسته شروع به لول کردن کنید. پس از این که لوله شد آنها را در بطری بیندازید و با استفاده از یک چوب یا نی باریک آنها را جابجا کنید تا جای بیشتری برای برگ ها باز شود.

این کار را تا جایی ادامه بدهید که بطری کامل پر شود و سپس آن را در جای خشک و خنک بگذارید و وقتی که قصد دارید دلمه تهیه کنید بطری را ببرید و برگ مو را از آن خارج کنید. این راه باعث می شود که برگ های مو تا یک سال سالم باقی بمانند.

فریز کردن برگ مو و روش نگهداری برای مدت زیاد

  • طرز تهیه کنسرو برگ میم

برگ ها را بشویید و به چند قسمت و دسته تقسیم کنید و بعد مانند رولت بپیچید و در شیشه قرار دهید. این کار را تا پر شدن شیشه ادامه دهید. سپس آب را بجوشانید و نمک بزنید و خنک که شد روی برگ های لول شده درون ظرف بریزید تا پر شود و درب شیشه را ببندید. بعد یک قابلمه بزرگ که آب کرده اید و به جوش آمده شیشه را قرار دهید تا مدت یک ربع شیشه را بجوشانید. در نهایت شیشه را از داخل قابلمه در آورید و بگذارید که خنک شود و سپس در جای دلخواه قرار دهید. ارتفاع قابلمه طوری باشد که موقع قرار گرفتن شیشه ها در آن، آب روی شیشه ها قرار بگیرد که یکی از روش های صحیح فریز کردن برگ مو است.

کلام آخر: با توجه به راه و روش های نگهداری و فریز کردن برگ مو که در بالا گفته شد می توانید در هر زمان از سال که خواستید برگ انگور تازه داشته باشید و دلمه درست کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم در این رابطه به طرز تهیه دلمه کلم و دلمه برگ انگور سر بزنید.

مطالب مشابه را ببینید!