مجله تاپ‌ناز‌

فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن و نکات خاص درباره این ورزش

در این بخش شما را با فواید دوچرخه سواری، ورزش سالم و کم خرج آشنا می کنیم. با دوچرخه سواری می توان از بسیاری از بیماری های پیشگیری کرد. در ادامه به نکاتی خاص در مورد این ورزش نیز اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

فواید دوچرخه سواری

برخی اشخاص برای تردد های روزانه از دوچرخه استفاده می کنند، دوچرخه سواری یکی از ورزش های سالم است که علاوه بر فواید فراوان ،به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک شایانی میکند.

برخی از افراد فواید دوچرخه سواری را محدود به سوزاندن کالری و تقویت عضلات پا می دانند، اما جالب است بدانید دوچرخه سواری به صورت منظم یکی از بهترین فعالیت های ورزشی برای کاهش مشکلات جسمانی است، تمامی افراد از خردسالی تا بزرگسالی می توانند از دوچرخه سواری لذت ببرند و بدن خود را ایمن تر کنند، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا از تاثیرات فراوان دوچرخه سواری آگاه شوید.

فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن و نکات خاص درباره این ورزش

عضله سازی

همانطور که قبل تر در مقدمه مقاله ذکر شد، بیشتر افراد دوچرخه سواری را یکی از ورزش های تقویت عضلات پا می دانند.

مطمئناً دوچرخه سواری تاثیرات فراوانی را بر روی ران و عضلات آن میگذارد و از فواید اصلی آن می توان به ساخت عضلات پایینه تنه اشاره کرد.

بهتر است به این نکته توجه کنید؛ عضله سازی در دوچرخه سواری نسبتاً به کندی شکل می گیرد و برای سرعت بخشیدن به این روند افراد می توانند از دنده های سنگین تر و همچنین رکاب زدن در سربالایی ها استفاده کنند.

کاهش چربی

یکی از راهکارهای موثر در سوزاندن چربی های اضافی بدن فعالیت های مداوم روزانه است،اگر افراد به صورت مداوم و روزانه به رکاب زدن ادامه دهند، بعد از مدتی تاثیرات فراوان دوچرخه سواری بر چربی سوزی را مشاهده خواهند کرد.

اگر دوچرخه سواری را برای سوزاندن چربی های اضافه بدن استفاده می کنید، بهتر است ناشتا به این فعالیت بپردازد و بعد از پایان دوچرخه سواری ، رژیم غذایی را فراموش نکنید زیرا پر خوری یا رژیم غذایی نامناسب می تواند تمام تلاش شما برای چربی سوزی را از بین ببرد.

مطلب مشابه: ورزش های خاص برای مردان و زنان بالای 30 سال!

کاهش استرس

پژوهش های انجام شده در طی سالیان متمادی حاکی از آن است که ورزش هایی همچون دوچرخه سواری، باعث کاهش اضطراب و همچنین سلامت روان افراد می شود.

از مهمترین فواید دوچرخه سواری می توان به کاهش اضطراب، افسردگی ،استرس و همچنین افزایش هورمون های شادی اشاره کرد،همچنین افراد با رکاب زدن در طول جاده تمرکز بیشتری را در خود ایجاد می کنند و با تنفس عمیق در طولانی مدت روحیه سالم ترین را برای خود می سازند.

بهتر است هر زمان که احساس افسردگی، اضطراب و استرس شدید دارید، برای از بین بردن آن به سراغ دوچرخه‌سواری بروید، این فعالیت احساس شما را سریع تر تغییر خواهد داد.

تقویت پا

همانطور که قبل تر اشاره شد ،دوچرخه سواری تاثیرات فراوانی را بر روی پایین تنه و مخصوصا پاها می گذارد، افراد می توانند به جای مراجعه به باشگاه و کار با وزنه، دوچرخه سواری را برای تقویت عضلات پا انتخاب کنند. این فعالیت تاثیر فراوانی بر روی ران و همچنین قدرتمند تر شدن پاها می گذارد،این روند زمانی افزایش پیدا میکند که افراد با دنده سنگین رکاب بزند.

یکی از نکات قابل توجه برای افرادی که دوچرخه سواری را برای تقویت پاهای خود انتخاب می کنند، این است که اگر سرعت رکاب زنی آنها ۶۰ بار در دقیقه است، بهتر است به جای دنده سنگین از دنده سبک استفاده کنند تا زانوی آنها آسیب نبیند.

فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن و نکات خاص درباره این ورزش

افزایش انعطاف پذیری

به صورت معمول افراد از عضلات پایین تنه  خود استفاده نمی کنند، اما در دوچرخه سواری به دلیل حرکات کششی در هنگام رکاب زدن تمام عضلات پا درگیر است؛کشش عضلات پا در هنگام دوچرخه سواری می تواند باعث افزایش انعطاف پذیری شود.

مطلب مشابه: ورزش های کششی عالی برای زن و شوهرها +عکس

سلامت روان

طبق تحقیقات افرادی که به صورت مداوم ورزش های هوازی یا دوچرخه سواری را انجام می دهند، در طول زندگی خلق و خوی بهتری دارند و در هنگام افزایش سن، احتمال افسرده شدن چنین افرادی کاهش می یابد.

بهتر است انجام ورزش و دوچرخه سواری را  در طول روز جدی بگیرید تا از سلامت روان بهتری برخوردار شوید.

بهبود کیفیت خواب

جالب است بدانید که تناسب اندام بر روی کیفیت خواب افراد تاثیر می‌گذارد، بنابراین اگر به دنبال بهبود کیفیت خواب خود هستید باید بدن خود را با انجام ورزش های روزانه روی فرم نگه دارید؛ دوچرخه سواری از فعالیت های عالی برای بهبود کیفیت خواب است،زیرا باعث کاهش استرس و اضطراب میشود.

تقویت رابطه جنسی

تحقیقات نشان می دهد،افرادی که حداقل ۳ ساعت در هفته دوچرخه سواری می کند کمتر دچار ناتوانی جنسی می شوند، همچنین در بانوان یائسگی چند سال به تاخیر می‌افتد. دوچرخه سواری همچنین با تقویت سیستم قلبی و عروقی میل جنسی را افزایش میدهد‌ و تاثیرات فراوانی بر رابطه جنسی می گذارد.

کاهش بیماری های قلبی

تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می دهد که دوچرخه سواری به صورت منظم ،پنجاه درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، کاهش خطرات بیماری های قلبی و همچنین داشتن قلبی سالم تر از فواید مهم دوچرخه سواری است.

افزایش سلامت ریه

از آنجایی که تمام فعالیت های بدن بر هم تاثیرگذار است، دوچرخه سواری منظم با تاثیر بر سلامت قلب، سلامت ریه را نیز بهبود می بخشد.

تنفس عمیق در هنگام دوچرخه سواری باعث می شود ریه های شما دچار انقباض و انبساط شود و در نتیجه فعالیت بیشتری داشته باشد.

مطلب مشابه: ورزش بی هوازی چیست؟ ورزش بی هوازی چه فایده ای برای بدن دارد؟

کاهش خطر ابتلا به سرطان

به صورت کلی ورزش، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، اما تاثیرات دوچرخه سواری در کاهش ابتلا به سرطان به وضوح قابل مشاهده است،از تحقیقات انجام شده می توان نتیجه گرفت که افراد دوچرخه سوار با رکاب زدن خود در طول روز ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن و نکات خاص درباره این ورزش

کنترل دیابت

افرادی که از بیماری دیابت نوع 2 رنج می‌برند ، می توانند با انجام این ورزش میزان قند خون را تنظیم کنند، افراد مبتلا به این بیماری در قسمت پایین تنه خود گردش خون دارند که باعث تورم پاها می شود،افرادی که درگیر بیماری دیابت هستند می توانند با رکاب زدن ، میزان قابل توجهی از خون را برگردانند و تورم پاهای خود را کاهش دهند.

تقویت قدرت مغز

دوچرخه سواری منظم، جریان خون را در مغز افزایش می دهد و با توجه به این امر کمک شایانی به سلول های مغزی در هنگام تفکر می کند،یکی دیگر از تاثیرات آن کمک به حافظه در هنگام یادگیری است.

بهبود دستگاه گوارش

دوچرخه سواران انرژی خود را در هنگام رکاب زدن از طریق سوخت و ساز بدن و همچنین  قند خون به دست می آورد، کاهش انرژی بعد از دوچرخه سواری باعث می شود که افراد وعده های غذایی را به صورت مرتب بخورند تا انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، این امر به عملکرد دستگاه گوارش و روده ها کمک فراوانی می کند.

ویژگی های دوچرخه سواری

  • دوچرخه سواری یک فعالیت بسیار مناسب برای ایجاد قدرت و استقامت در تمام عضلات بدن است، این ورزش در هنگام رکاب زدن عضلات پا و سایر عضلات بدن را درگیر میکند.
  • دوچرخه سواری نسبت به سایر ورزش ها آسیب و فشار کمتری را به افراد وارد می کند،برخلاف  سایر ورزش ها نیاز به قدرت بدنی بالا ندارد و همچنین یاد گرفتن آن بسیار ساده است.
  • دوچرخه سواری  به شما این امکان را می دهد که در هنگام ورزش از منظره بیرون و هوای آزاد نیز لذت ببرید،این ورزش بسیار هیجانی و ماجراجویانه است.
  • دوچرخه سواری ورزشی است که به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک شایانی میکند، همچنین دوچرخه سواری جایگزین بسیار مناسبی برای استفاده از ماشین و افزایش سلامت بدن و روان افراد می باشد.
  • افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند یا یک بیماری سخت را کنار گذاشته اند، می توانند برای شروع به سراغ دوچرخه‌سواری بروند، زیرا دوچرخه سواری یک ورزش قابل تنظیم است.

مطلب مشابه: ایجاد انگیزه برای ورزش + روش های افزایش انگیزه برا ورزش کردن و شروع آن

نکات مهم در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی است که برای همگان مناسب است، اما افرادی که شرایط خاصی دارند یا تحت درمان بیماری هستند، بهتر است قبل از انجام این ورزش با پزشک خود مشورت کنند تا آسیبی به فرد وارد نشود.

افرادی که در کلان شهر ها زندگی میکنند و شاهد آلودگی مداوم هوا هستند؛ بهتر است از دوچرخه استفاده نکنند، زیرا در هنگام دوچرخه سواری با تنفس عمیق آلودگی ها به ریه وارد می شود و خطرات جدی را در پی دارد.

بهتر است در هنگام دوچرخه سواری برای سلامت چشم و پوست خود از عینک و کرم ضدآفتاب استفاده نماید، اگر دوچرخه سواری شما طول کشید بهتر است هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را ترمیم کنید.

بهتر است برای انتخاب دوچرخه از یک فرد متخصص در این حوزه کمک بگیرید، در نهایت دوچرخه ای را انتخاب کنید که متناسب با قد و وزنتان باشد، در غیر این صورت با انتخاب دوچرخه غیر استاندارد ، دچار کمردرد و گردن درد می شوید.

بهتر است در هنگام دوچرخه سواری بر روی لاین مخصوص حرکت کنید ، هنگام گذر از مناطق پر تردد و شلوغ دقت کافی و لازم را به خرج دهید و از کلاه ایمنی استفاده نمیاد تا خطر تصادف را کاهش دهید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از فواید دوچرخه سواری مانند تنظیم فشار خون، تنظیم دیابت، تقویت حافظه، تقویت سیستم قلبی و تقویت عضلات پا و … آشنا کنیم ،امیدواریم به نکات ذکر شده در انتهای مقاله توجه کافی داشته باشید تا بتوانید خطرات احتمالی در هنگام دوچرخه سواری را کاهش دهید و لذت بیشتری از دوچرخه سواری در فضای آزاد ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!