مجله تاپ‌ناز‌

فواید روغن برنج برای سلامت و زیبایی پوست و مو

یکی از فرآورده هایی که از برنج به دست می آید، روغن برنج است که برای سلامت و زیبایی پوست و مو مفید می باشد. در این مطلب در مورد خواص روغن برنج اطلاعاتی را ارائه کرده ایم. این روغن دارای مواد مهم و ویتامین های مفید و لازم برای بدن است.

خواص روغن برنج

شاید کم و بیش مردم در مورد فواید روغن برنج برای سلامت بدن خبر داشته باشند ولی کمتر کسی از فواید این روغن برای پوست و مو اطلاع دارد. در ادامه در مورد فواید این روغن بیشتر توضیح داده ایم.

  • روغن برنج، همچون روغن خردل نقش مهمی در لطیف شدن پوست دارد و ماساژ پوست صورت با این روغن سبب لطافت، نرمی و روشن شدن پوست شما می گردد.
  • از دیگر خاصیت های مورد توجه این روغن خاصیت جوانی پوست آن می باشد که برای افرادی که دچار چین و چروک صورت شده اند بسیار مفید است.
  • ویتامین B موجود در روغن برنج سبب فعالیت سلول های زنده و پیاز مو می شود و برای رشد مو بسیار فایده دارد.
  • روغن برنج سرشار از ویتامین E می باشد.
  • اریزانول موجود در روغن برنج امروزه به عنوان یکی از پر کاربردترین داروهای کاهنده کلسترول بد بدن محسوب می شود.
  • فیتواسترول‌ها ، توکوترینول‌ها، توکوفرول‌ها و اسکواس‌های موجود در این روغن علاوه بر کاهش کلسترول بد بدن، ضد سرطان است و موجب افزایش توازن هموستاز خون می شود.
  • از روغن برنج برای پاک کنندگی پوست صورت استفاده می شود.
  • از دیگر خاص این روغن می توان به خاصیت ملین و مسهل بودن آن برای درمان یبوست اشاره کرد.

در مصرف روغن برنج باید این نکته را بدانید که نباید خیلی حرارت ببیند و زیر نور مستقیم خورشید نباید قرار بگیرد زیرا طعم روغن بد می شود و خواص خود را از دست می دهد. روغن برنج روغنی شفاف با طعم مطلوب برای تهیه انواع سس مایونز و مارگارین سازی و همچنین برای استفاده در انواع سالاد است.

فواید روغن برنج

بعضی دیگر از فواید روغن برنج

 

کمک به کاهش وزن

روغن سبوس برنج باعث کاهش کلسترول خون می شود و با آنتی اکسیدان های طبیعی که دارد باعث افزایش متابولیسم می شود و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود.

ساخت صابون

دیگر کاربرد روغن سبوس برنج استفاده از آن در فرآیند تولید صابون ات. این صابون از ترکیب روغن سبوس برنج با دیگر روغن ها و نیز هیدروکسید سدیم تهیه می شود، ضمن اینکه کمی از آب مقطر را می توان به ترکیب آن اضافه کرد.

روغن ماساژ

سبوس برنج یک روغن ابریشمی است و برای ماساژ دادن بدن عالی است. این روغن به پوست نفوذ می کند و در نتیجه باعث یک ماساژ گرم و بدون کشیدن پوست می شود.

کاهش تیرگی دور چشم

استرول گیاهی موجود در روغن سبوس برنج که نوعی استروئید طبیعی است، قادر است باعث کاهش تیرگی اطراف چشم می شود و پف زیر چشم را هم کم می کند. استفاده از روغن سبوس برنج هم باعث سفید شدن پوست می شود و دوایر اطراف چشم را رفع می کند.

 

برای بیماران دیابتی

میزان قند کم موجود در سبوس برنج باعث می شود تا مصرف منابع مشخصی از سبوس برنج به عنوان منابع مهم مواد غذایی معرفی شوند.

عوارض مصرف روغن برنج

مصرف کردن روغن سبوس برنج اگر چه فوایدی درمانی دارد و عوارضی زیادی ندارد ولی در مورد مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی اطلاعاتی در دسترس نیست، پس نیاز است قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از عوارض مصرف این روغن گیاهی، بعضی از مشکلات گوارشی می باشد، پس افرادی که به بعضی از مشکلات دستگاه گوارش مانند زخم معده، سوء هاضمه و … هستند باید از مصرف آن خودداری کنند زیرا فیبر موجود در سبوس برنج باعث مسدود شدن دستگاه گوارش می شود و عوارضی را به دنبال دارد.

مطالب مشابه را ببینید!