مجله تاپ‌ناز‌

فواید عرق شوید برای درمان بیماری های و نحوه مصرف آن

فواید عرق شوید برای سلامت و درمان بیماری ها

شوید از سبزیجات بسیار پر استفاده است و ما ایرانی ها در غذاهای مختلف از آن استفاده میکنیم. عرق شوید هم خواص زیادی دارد. عرق شوید طبیعت گرم و خشک دارد و سرشار از ویتامین B12، کلسیم، آهن و منگنز می باشد، احتمالا خیلی ها طعم و بوی آن را دوست نداشته باشند، ولی در صورتی که از خواص بسیار زیاد عرق شوید آگاه شوند، میل به خوردن آن پیدا می کنند.

عرق شوید دارای ترکیباتی مانند ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، پلی فنول ها، ساپونین ها، آلکالوئیدها و پلی ساکارید ها است که وجود این ترکیبات خواص عرق شوید را به وجود می آوردند.

عرق شوید آرام بخش و خواب آور است، خواص ضد باکتری دارد و به همین دلیل میتواند با عفونت باکتریایی مبارزه کند و اسهال را درمان کند.

از خواص دیگر این عرق میتوان به مواردی مانند تقویت معده، تقویت اعصاب، قاعده آوری، بادشکن، کاهش چربی خون، بازسازی سلول های کبدی، رفع سوء هاضمه، درمان نفخ، استفراغ و سکسکه اشاره کرد.

در چین حتی شوید را برای کمردرد هایی که به علت انقباض عضلانی باشد به کار می برند.

همچنین افرادی که دارای بیماری چربی خون می باشند میتوانند از علف شوید و تخم آن به صورت جوشانده استفاده کنند.

فواید عرق شوید برای درمان بیماری های و نحوه مصرف آن

عرق شوید برای درمان افسردگی

عرق شوید میتواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین میتواند در مقابله با افسردگی تاثیری به مراتب قوی تر از داروهای شیمیایی همانند ترامادول و سرترالین داشته باشد و برخلاف داروهای شیمیایی هیچ گونه عارضه جانبی را به همراه ندارد. تاثیر عرق شوید برای مقابله با افسردگی ناشی از وجود فلاونوئیدها، پلی فنول ها و جوهر مازو یا تانین است.

عرق شوید برای کاهش وزن

عرق شوید دارای کالری بسیار کمی است و مانع از چربی های اضافی بدن می شود. دارویی طبیعی برای لاغری محسوب می شود. از خواص عرق شوید برای لاغری میتوان به افزایش سوخت و ساز بدن اشاره کرد. عرق شوید سموم بدن را دفع می کند و برای کاهش وزن عالی عمل می کند، چون کالری بسیار کمی دارد و مانع از جذب چربی های اضافی به بدن می شود. بهترین زمان مصرف آن یک ساعت قبل از ناهار است و میتوانیم به صورت روزانه از آن استفاده کنیم. عرق شوید کاهش وزن را آسان میکند و مصرف آن برای تمامی افراد مناسب است. مصرف این عرق، اشتها را کاهش می دهد و با پیشگیری از پر خوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

مطلب مشابه: تمام خواص عرق بیدمشک + فواید درمانی این عرق برای سلامت

عرق شوید برای محکم شدن استخوان ها

پوکی استخوان سالانه میلیون ها نفر را مخصوصا قشر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. عرق شوید منبع غنی از کلسیم است و مانع از ایجاد نرمی استخوان می شود به همین دلیل برای افزایش استحکام استخوان مفید است. کلسیم و سایر مواد معدنی برای رشد و ترمیم استخوان ها ضروری است. مصرف عرق شوید برای درمان شکستگی استخوان هم مفید است. همچنین این گیاه دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که برای انواع آرتریت ها مانند عارضه آرتروز مفید است.

عرق شوید برای درمان کبد چرب

عرق برگ شوید بهترین دارو برای درمان کبد چرب است. خواص عرق شوید برای چربی خون و کاهش کلسترول بسیار مفید است. عرق شوید آنزیم های مفیدی برای بهبود عملکرد کبد ترشح میکند و همچنین این عرق طبیعی دارای خاصیت ادرار آور یا دیورتیک می باشد و سموم بدن را دفع میکند و باعث کنترل کلسترول میشود. خواص عرق شوید برای چربی خون باعث کاهش کلسترول بد میشود.

فواید عرق شوید برای درمان بیماری های و نحوه مصرف آن

عرق شوید برای درمان سنگ کلیه

شوید به دلیل داشتن خاصیت دیورتیک و ادرار آور برای درمان سنگ کلیه هم مفید است، این مواد با تاثیر بر روی کلیه با افزایش حجم و جریان ادرار باعث تقویت عملکرد کلیه ها می شود و مصرف این عرق برای کسانی که مبتلا به سنگ کلیه و سنگ مثانه هستند مناسب است. اما استفاده از عرق شوید در افرادی که بیماری حاد کلیوی دارند توصیه نمی شود و همچنین در مصرف آن از افراط بپرهیزید.

تاثیر عرق شوید بر دستگاه گوارش

عرق شوید برای درمان سوزش معده کاربرد دارد. این عرق یک درمان طبیعی برای نفخ و سوء هاضمه است. مصرف عرق شوید مانع از بروز یبوست می شود. چون حرکات روده را آسان می کند برای دفع سموم بدن مناسب است. شوید باعث تحلیل مواد نشاسته ای که در غذاها می باشد، می شود. از این جهت از سوء هاضمه جلوگیری و به هضم غذا کمک می کند و باد شکن می باشد.

مطلب مشابه: آشنایی با تمام خواص عرق گزنه و فواید دارویی آن

عرق شوید برای درمان بیماری صرع

استفاده از عرق شوید می تواند برای درمان بیماری صرع بسیار مفید باشد و برای بسیاری از افراد به منظور کاهش علائم تشنج بیماری صرع تجویز می شود. پس جایگزین مناسبی برای استفاده از دارو های شیمیایی می باشد و بدون عارضه جانبی می تواند کمک بسیار زیادی در کنترل این بیماری کند.

عرق شوید برای درمان دیابت

یکی دیگر از خواص عرق شوید، کاهش علائم بیماری دیابت نوع 2 است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود و قند خون را کاهش می دهد. توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه عرق گیاهی برای بهبود یا درمان دیابت با پزشک خود مشورت کنید.

عرق شوید برای جلوگیری از سرطان

ترکیبات ضد سرطان در عرق شوید وجود دارد. به دلیل این که این گیاه حاوی لیمونن، کاروتن و آنتوفران می باشد باعث شده است ترکیبات ضد سرطان در آن حاصل شود.

عرق شوید و خواص هورمونی

برخی از ترکیبات موجود در شوید مانند لیمونن و کامپفرول خاصیت فیتواستروژنی دارند. این ترکیب، رفتاری مشابه استروژن در بدن دارد و فعالیت استروژنی را در بدن تحت تاثیر قرار می دهد. ترکیبات فیتواستروژنی خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان و استروژیک دارند. فلاونوئیدهای موجود در شوید تحریک کننده ترشح برخی هورمون ها است که به حفظ چرخه قاعدگی زنان کمک می کند. این گیاه باعث افزایش شیر مادر و رفع مشکلات رحمی و قاعده آور است.

عرق شوید برای بیماری قلبی و عروقی

آنتی اکسیدان ها و فلانوئید های موجود در شوید، چربی خون و فشار خون را پایین می آورند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، و حمله ی قلبی جلوگیری می کنند. اما در خصوص افرادی که دارای چربی خون بالا نیستند، باید در استفاده از این عرق دقت شود چون افراط در استفاده آن امکان دارد باعث عوارضی شود.

فواید عرق شوید برای درمان بیماری های و نحوه مصرف آن

عرق شوید برای معده و روده

عرق شوید باعث دفع گازهای سمی روده می شود. این عرق ضد بلغم است، یعنی ترشحات اضافی برونشیت ها و معده و روده و بطور کلی مایعات اضافی را کم می کند. و همچنین سکسکه را برطرف می کند. از فواید دیگر عرق شوید می توان به اثر آن بر روی معده درد، خواص بادشکنی آن و تقویت معده اشاره کرد. در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگه دارند، بهترین درمان شوید است. این افراد باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند.

عرق شوید می تواند با پاک سازی و سم زدایی روده ها، باعث چربی سوزی به ویژه در ناحیه شکم شود.

تاثیر عرق شوید بر تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق شوید آنتی اکسیدان های بسیاری دارد. ترکیبات وایسنین و کائمفرول موجود در آن مقاومت بدن را در برابر رادیکال های آزاد تقویت می کند. این ترکیبات به عوامل بیماری زا میچسبند و از فعالیت آن ها جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها سدی قوی در برابر بیماری ها هستند. ویتامین C موجود در این عرق یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. این ویتامین از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند.

مطلب مشابه: خواص طارونه + فواید دارویی عرق این گیاه برای سلامت

عرق شوید برای مقابله با رادیکال های آزاد

یکی از خواص بی نظیر عرق شوید مقابله با رادیکال های آزاد و کمک به مولکول های اکسید شده ومخرب برای بدن است. این خاصیت عرق شوید ناشی از وجود مونوترپن های موجود در عرق شوید است. عرق شوید با مقابله با رادیکال های آزاد و خنثی کردن آن ها و اثرات این رادیکال های آزاد می تواند باعث کنترل درد و التهاب هم شود.

عرق شوید برای درد های پریودی

دوره پریود برای بسیاری از زنان دردناک است. در این دوره معمولا درد در ناحیه شکم و رحم احساس می شود. از خواص عرق شوید و رازیانه برای درمان درد های پریودی استفاده می شود. عرق شوید مسکن طبیعی است. این عرق تاثیری مشابه دارو مفنامیک اسید دارد و درد را تسکین می دهد، ولی عوارض جانبی ندارد. با استفاده از عرق شوید و رازیانه می توانید به سرعت درد را درمان کنید. همچنین عرق شوید، بی حالی و بدخلقی دوران پریود را هم از بین می برد.

عرق شوید برای باروری

عرق شوید تاثیر زیادی در افزایش باروری بانوان دارد. استفاده از عرق شوید و عصاره شوید می تواند باعث افزایش دوره آمادگی برای باروری و غلظت پروژسترون شود. همچنین مصرف شوید و عرق شوید تاثیر مهمی در ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در تخمک ها دارد و عوارض جانبی خاصی را هم به وجود نمی آورد.

فواید عرق شوید در دوران بارداری

این عرق، سرشار از فولات است که مانع از ایجاد نقص های مادرزادی جنین در دوران بارداری می شود. مقدار بالای کلسیم موجود در عرق شوید به تقویت و افزایش رشد استخوان های جنین در زمان حاملگی کمک می کند. آهن موجود در عرق شوید، برای پیش گیری و درمان کم خونی در زنان باردار موثر است. اما بهتر است از این عرق در ابتدای دوران بارداری استفاده نشود چون ممکن است سقط جنین را به همراه داشته باشد.

عرق شوید برای شیردهی

عرق شوید فواید زیادی برای بانوان دارد. یکی از فواید این عرق ارگانیک، این است که شیر زنان را افزایش می دهد و در طب سنتی برای افزایش شیر مادر در زمان شیردهی از این عرق استفاده می شود. عرق شوید افسردگی پس از زایمان را برطرف می کند و به بهبود خواب زنان پس از زایمان کمک می کند.

عرق شوید و رفع بوی بد دهان

شوید گیاهی خوشبو و معطر است و مانند خوش بو کننده های قوی باعث خوشبو شدن دهان و نفس می شود. شوید ماهیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان دارد و میتواند باعث کاهش عفونت های میکروبی در دهان شود و آنتی اکسیدان های شوید با رادیکال های آزاد موجود در لثه ها و دندان ها مبارزه می کند و مقدار آن ها را به حداقل می رساند.

درمان بی خوابی با عرق شوید

عرق شوید باعث رفع بی خوابی و بد خوابی می شود. این عرق هورمون خواب را در بدن ترشح می کند. مصرف عرق شوید باعث ایجاد آرامش و رفع استرس می شود. مصرف آن باعث جذب ویتامین B6 به بدن می شود. این ویتامین برای رفع اختلالات خواب بسیار مفید است. کمبود آن باعث بد اخلاقی و بی خوابی می شود. همچنین کسانی که در خواب خروپف می کنند قبل از خواب کمی تخم شوید را جوییده و با کمی آب بخورند، بیش از یک هفته ادامه ندهند.

بهترین زمان برای مصرف عرق شوید

بهترین و مناسب ترین زمان برای استفاده از عرق شوید، پس از هر وعده ی غذایی است و میزان مناسب استفاده روزانه از این عرق، نصف لیوان است.

مضرات عرق شوید

– عرق شوید در کنار خواص و فواید بی نظیری که برای سلامتی دارد ممکن است مضراتی هم داشته باشد.

– خانم های باردار باید در ابتدای دوران بارداری از مصرف عرق شوید پرهیز کنند چون عرق شوید دارای خاصیت قاعده آوری است و موجب سقط جنین می شود.

– افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی حاد هستند بهتر است از مصرف عرق شوید پرهیز کنند.

– زیاده روی در مصرف عرق شوید ممکن است باعث کاهش میزان اسپرم هم شود.

– مالیدن عرق شوید، آب شوید یا عصاره های روغنی شوید بر روی پوست ممکن است باعث تحریک پوست شود و با افزایش  احتمال آفتاب سوختگی می تواند شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

– کسانی که به خانواده هویج حساسیت دارند احتمال دارد با مصرف عرق شوید به واکنش های آلرژیک مبتلا شوند.

– افراد مبتلا به دیابت که از دارو استفاده می کنند برای مصرف عرق شوید حتما باید با دکتر مشورت کنند.

– بهتر است افرادی که چربی خون بالایی ندارند در استفاده از این عرق احتیاط کنند.

– برخی افراد ممکن است با خوردن مقادیر قابل توجهی عرق شوید، عوارضی نظیر حساسیت به نور یا التهابات پوستی را تجربه کنند.

مطالب مشابه را ببینید!