مجله تاپ‌ناز‌

فواید مصرف بادام زمینی در دوران بارداری برای خانم های باردار و جنین

فواید مصرف بادام زمینی در دوران بارداری

بادام زمینی فواید زیادی دارد و مصرف آن در دوران بارداری به دلیل داشتن کلسیم و مواد معدنی زیادی که دارد توصیه می شود. در این مطلب فواید این ماده غذایی و عوارض ان را برای زن بارداری و جنین بررسی می کنیم.

مصرف بادام زمینی در زمان بارداری بسیار اهمیت دارد زیرا دارای ویتامین ها و ریزمغذی های مهم است که باعث تامین انرژی در دوران بارداری و حفظ سلامت عمومی بدن می شود البته باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد این ماده غذایی در بارداری عوارضی جبران ناپذیر دارد.

فواید و خواص بادام مینی در دوران بارداری

بادام زمینی در گروه مغزها قرار گرفته است و به دلیل دانه های خوراکی آن مورد کشت قرار می گیرد، به صورت کلی بادام هندی را می توان هم از خانواده لوبیاها دانست و هم از خانواده نخودها قرار داد. این ماده غذایی دارای دو شکل مختلف با پوست و بدون پوست است و از لحاظ مزه تفاوت زیادی با گردو  و بادام ندارد و مصرف این مغز به ذائقه افراد ربط دارد. باید توجه داشته باشید که این ماده خوراکی امروزه در کل دنیا کشت می شود و آسیا هم یکی از بزرگ ترین تولید کننده های بادام زمینی است.

مصرف بادام زمینی در این دوران بسیار مهم است و مادران نباید از این موضوع غافل شوند و به همین دلیل لازم است تا در برنامه غذایی خود مصرف این ماده غذایی را فراموش نکنند تا بتوانید به حفظ سلامن خود و جنین کمک کنید.

خواص مصرف بادام زمینی در حاملگی

مصرف بادام زمینی در دوران بارداری بسیار مفید است و به همین دلیل در ادامه برخی از خواص بادام زمینی اشاره می کنیم:

 

جلوگیری از بروز نقص  مادرزادی

نصق مادرزادی موقعی رخ می دهد که در روند رشد جنین اختلالی به وجود بیاید و یا مود مغذی برای رشد جنین وجود نداشته باشد. همانطور که می دانید بادام زمینی دارای ویتامین ها و مواد مغذی است که برای بارداری خیلی مهم هستند مانند مواد معدنی آهن و کلسیم که به ذخیره سلول های قرمز خون کمک می کند.

 

منبع غنی از پروتئین گیاهی

مصرف پروتئین در این دوران خیلی مهم است و اهمیت دارد و از آنجایی که بادام هندی دارای پروتئین است می توانید اقدام به مصرف 100 گرم بادام زمینی کنید تا انرژی مورد نیاز روزانه خود را به دست آورید.

 

افزایش رشد مغز

بادام زمینی برای مغز بسیار مفید است. در دوران بارداری جنین غذا را از بدن مادر خود دریافت می کند و میزان فولات مصرف شده توسط مادر باعث حفظ سلامت مادر می شود و برای رشد مغز جنین هم عالی است. به صورت کلی اگر می خواهید که کودک شما باهوش باشد به شما توصیه می کنیم که در دوران بارداری مرتب بادام زمینی بخورید.

فواید مصرف بادام زمینی در دوران بارداری

حاوی چربی سالم

بهتر است بدانید که تمامی چربی  بد نیستند و بادام زمینی حاوی مقدار چربی سالم است که برای مادران باردار بسیار مناسب می باشد زیرا مادران در این دوره در معرض ابتلا به فشار خون قرار می گیرند و مصرف این ماده غذایی باعث جلوگیری از این موضوع و حفظ سلامت قلب می شود.

 

منبع کالری برای مادر باردار

توجه داشته باشید که نیاز به کالری در تمامی مادران باردار متفاوت است اما مصرف این ماده غذایی به عنوان تقویت کننده انرژی بسیار دارای اهمیت می باشد. از آنجایی که مادران باردار در طول روز بسیار احساس خستگی می کنند استفاده از این ماده غذایی می تواند انرژی آن ها را چندین برابر نماید.

 

جلوگیری از دیابت دوران بارداری

همانطور که می دانید بادام زمینی سرشار از منگنز است که نقش زیادی در تنظیم قند خون در دوران حاملگی و همچنین جلوگیری از بروز دیابت در این دوره دارد. همچنین این ماده غذایی در افزایش جذب کلسیم نیز کمک شایانی خواهد کرد.

 

کاهش خطر بیماری های حساسیتی

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که مادران باردار که در اقدام به مصرف بادام زمینی می کنند خطر ابتلا به بیماری های حساسیتی در آن ها کم خواهد شد البته توجه داشته باشید که این حساسیت ها تنها حساسیت های غذایی نیستند بلکه دیگر حساسیت ها مثل آسم را نیز شامل می شود.

 

کمک به کنترل فشار خون و تنظیم آن

باید توجه داشته باشید که فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند برای مادر و جنین کشنده باشد و به همین دلیل توصیه می شود که مادران باردار حتما مواظب فشار خون خود باشند. برای کنتزل کردن فشار خون خود می توانید کمی بادام مینی را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید و به حفظ سلامت قلب خود کمک کنید.

 

مبارزه با افسردگی

مادر باردار در این دوران در معرض استرس و افسردگی است و مطالعات نشان داده است که مادرانی که اقدام به مصرف بادام زمینی می کنند نسبت به دیگر مادران باردار دارای شادابی بیشتری هستند و به همین دلیل هر گاه حس افسردگی یا ناراحتی کردید می توانید بادام زمینی بخورید.

 

 کاهش خطر افزایش وزن

باید توجه داشته باشید که اضافه وزن در دوران بارداری برای مادر و جنین خیلی خطرناک است به همین خاطر کنترل وزن در این دوره اهمیت زیادی دارد. اگر چه بادام زمینی چربی و کالری دارد ولی بهتر است بدانید که چربی های آن سالم هستند و دارای مواد مغذی است تا بتواند در کنترل کالری بدنتان به شما کمک کند.

 

داشتن پوستی سالم در بارداری

یکی از مشکلات مهمی که مادران باردار به آن دچار می شوند مشکلات پوست است زیرا در این دوران از استفاده از محصولات آرایشی منع می شوند و مشکلات پوست بیشتر نمایان می شود و به همین دلیل می توانند برای رفع مشکلات پوستی از بادام زمینی استفاده کنند زیرا دارای آنتی اکسیدان و ویتامین E است و باعث پیشگیری از مشکلات پوست خواهد شد.

 

منبع عالی از فولات

مصرف خوراکی های دارای فولات در طول زمان بارداری بسیار توصیه می شود و بادام زمینی هم یکی از این خوراکی های محسوب می شود که شما می توانید با مصرف 100 گرم بادام زمینی در حدود 60 درصد از فولات مورد نیاز بدن را دریافت کنید و البته همه می دانند که فولات برای رشد جنین به ویژه در سه ماه اول بارداری خیلی مهم است.

 

عوارض مصرف بادام زمینی در بارداری:

اگر مادر باردار دارای خانواده ای است که نسبت به بادام زمینی حساسیت دارند و سابقه بیماری هایی مثل آسم،اگزما،تب یونجه و سایر حساسیت ها در بین خانواده وجود دارد توصیه می شود که مادر باردار در طول دوران بارداری خود از مصرف بادام زمینی پرهیز کنند.

توجه داشته باشید که اولین نشانه های مربوط به بروز حساسیت آبریزش بینی یا خارش قسمت هایی از بدن است که در مراحل بعدی به صورت استفراغ،تهوع،سوزش زبان،ناراحتی شکمی،گلودرد،سختی تنفس و یا درد خود را نشان خواهد داد و در نهایت به مرگ خواهد انجامید.

مطالب مشابه را ببینید!