مجله تاپ‌ناز‌

فواید گیاه مرموک | یخواص فوق العدع گیاه دارویی مرموک

گیاه مرموک را شاید نشناسید ولی اگر خواص فوق العاده آنرا بدانید برای همیشه از آن استفاده خواهید کرد. این گیاه به خصوص برای افرادی که به مغز و هوش خود اهمیت می دهند بسیار مفید است. در ادامه با خواص گیاه مرموک آشنا می شوید.

خواص بی نظیر گیاه مرموک

گیاه مرموک از زمان های گذشته به دلیل تنوع مواد مغذی و ارزش دارویی آن بسیار مهم بوده است. اکثر آنها بخش مهمی از رژیم غذایی مردم را تشکیل می دادند. به صورت خاص در شام روز شکرگزاری سنتی و میزبانی در فصل پاییز به کار می رفت. این گیاه همیشه سبز همراه با پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است. این گیاه بومی مدیترانه و جنوب شرقی اروپا است. گیاه مرموک تا ارتفاع یک پا یا بیشتر رشد می کند و برگ هایی سبز رنگ با شکوفه های نقره ای و رگه ای برجسته دارد که در سرتاسر آن جریان دارد. گل های آن عموما آبی، صورتی، بنفس و سفید رنگ هستند.

این گیاه بیشتر در ماه شهریور شکوفه می دهد و در حقیقت تمام قسمت های این گیاه بوی قوی دارد و طعم گرم و نسبتا تلخی به دلیل وجود روغن های فرار در بافت های خود دارد. ویژگی های شگفت انگیز سلامتی این گیاه خاص، آن را تبدیل به دارویی سنتی کرده است و علاوه بر این به دلیل عطر دوست داشتنی و خاصی که دارد، به عنوان رایحه در تولید صابون و لوازم آرایشی به کار می رود.

فواید گیاه مرموک

انواع گیاه مرموک

این گیاه در طول سال به شکل های تازه، خشک و پودر موجود است که انواع بیشماری از مرموک وجود دارد که شایع ترین انواعی که برای اهداف دارویی یا آشپزی رشد می کنند، عبارت هستند از:

مرموک آناناسی

برگ های تازه این گیاه برای افزودن طعم به نوشیدنی ها و دسرها به کار می رود.

مرموک آزور

این گیاه، بومی مکزیک است. گیاهی بزرگ با گل های آبی است و به عنوان یک نوش دارو گیاهی استفاده می شود.

مرموک کلارا

این گیاه با برگ های معطر قوی مشخص می شود و عمدتاً در غرغره گلو و عطر و ادکلن به کار می رود.

مرموک سه – لوبید

این، یک درختچه بزرگ چند ساله با برگ های لوبی است. بومی کشورهای مدیترانه ای، بیشتر برای ساخت چای عنابی استفاده می شود.

فواید گیاه مرموک

ارزش غذایی مرموک

مرموک مزایای سلامتی و ویژگی های دارویی خود را به ارزش غذایی غنی آن مدیون می باشد. این گیاه مملو از ترکیبات شیمایی مفید، ویتامین، مواد معدنی و روغن های گیاهی می باشد.

مواد معدنی گیاه مرموک

چه نوع تازه و چه نوع خشک شده آن منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، روی، آهن و مس می باشد.

روغن های گیاهی

مرومک به دلیل ترکیبات شگفت انگیز روغنی که دارد شناخته شده است که دارای کتون ها، α – تورجونی و β – توجون می باشد. برگ مرموک داری ترکیبات خاصی مانند سینول، بورتول، تانیک اسید، کلروژنیک، فوماریک، کافئینو نیکوتیک، نیکوتینآمید، فلاونها، گلیکوزیدها و استروژنی و نیز مواد تلخی مثل کورنولس و کورنسولیک است.

ویتامین A گیاه مرموک

مرموک دارای ویتامین A است و در 100 گرم از خشک شده آن حدود 5900 واحد ویتامین A وجود دارد که برابر با 196 درصد از ذخیره روزانه توصیه شده برای بدن است.

ویتامین C گیاه مرموک

برگ های شیرین و تازه این گیاه ویتامین سی دارد و 100 گرم از آن دارای 35 میلی گرم یا 54 درصد از ویتامین سی مورد نیاز بدن در روز است.

ویتامین های B گیاه مرموک

علاوه بر ویتامین A و C، این گیاه شامل سطوح بسیار بالایی از ویتامین های B است. انواع پیچیده ای مانند اسید فولیک، پیریدوکسین، تیامین و ریبوفلاوین در مقادیر بسیار بالاتر از سطوح توصیه شده روزانه است.

فواید گیاه مرموک برای پوست و زیبایی

مرومک باعص سالم و زیبا بودن پوست می شود. ترکیبات این گیاه، روغن های اسنس و ویتامین ها آن باعث مراقبت از پوست می شوند.

خواص ضدپیری

آنتی اکسیدان های مرموک می توانند نشانه های پیری مانند چین و چروک، خطوط ظریف و خال های سن را از بین ببرند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزاد محافظت می کنند که به سلول های پوست آسیب می رسانند  و باعث پیری زودرس پوست می شوند. این گیاه با داشتن کلسیم و ویتامین A از پوست در مقابل هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کند و به بازسازی سلول های روزانه کمک می کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن چین و چروک صورت می شود.

تونر پوست چرب

مرموک به عنوان تونر عالی با تنظیم تولید چربی در پوست های چرب به کار می رود.

رذوش تهیه تونر خانگی

یک قاشق پر از مرموک را در 250 میلی لیتر آب جوش بریزید. پس از 30 دقیقه معجون را صاف کنید و پس از سرد شدن به صورت خود بزنید.

درمان مشکلات

این گیاه ضد باکتری است و از وقوع عفونت های پوست جلوگیری می کند. دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به درمان آکنه و تسکین علائم اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

فواید گیاه مرموک برای تقویت و زیبایی مو

مرموک گیاهی است که عصاره آن برای مو در بسیاری از روش ها مفید است.

درمان ریزش مو
از زمان های باستان مرموک برای مبارزه با ریزش موو طاسی استفاده می شده است. حاوی بتا – سیتواسترول است که یک ترکیب 5 – آلفا است و در درمان طاسی مرد موثر است. توصیه می شود که 3 تا 4 قطره روغن آن را با مقادیر مساوی از رزماری و روغن نعناع ترکیب کنید و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

روش استفاده از گیاه مرموک برای داشتن موهای براق
آبکشی با چای مرموک می تواند برای درخشندگی موها استفاده شود. شما می توانید با جوشاندن 1 قاشق چای خوری مرموک خشک شده در یک فنجان آب، چای را آماده کنید. این گیاه مرموک از شوره سرجلوگیری می کند.

تحریک رشد مو و روش آن با گیاه مرموک
ترکیب مرموک و رزماری بسیار عالی است. مرموک به ویژه در تحریک رشد موی جدید موثر است، چرا که گردش خون را بهبود می بخشد و تغذیه بیشتری به کیسه های ترشحی مو می دهد. برای آبکشی با رزماری می توان این دو گیاه را با آب آماده کرد. این اسپری گیاهی می تواند کیفیت موهای شما را بهبود بخشد و موهای خشکتان را احیا کند.می تواند روزانه یک یا دو بار در هفته استفاده شود تا درخشندگی و ضخامت موهایتان حفظ شود.

بهبود حافظه مهم ترین خواص و فواید گیاه مرموک

مرموک باعث تقویت حافظه می شود و می تواند به بیماری آلزایمر کمک کند. در سال 1597، با جزییات بیشتر مشخص شد که مرموک برای مغز خوب است و “اعصاب و حافظه را سریع تر می کند” طی سال ها، مردم آن را فقط به همین دلیل به چای هایشان اضافه می کردند- برای بهتر شدن حافظه.
در حال حاضر، محققان ثابت کرده اند که این داستانی کاملا درست است.در یکی از معدود آزمایش های بالینی که مربوط به توانایی مرموک برای بهبود حافظه بوده است، افراد سالم و جوانی که کپسول های روغن مرموک مصرف کرده بودند، در یک آزمایش در به خاطر آوردن کلمات کتاب آکسفورد بهتر عمل کردند.در این مطالعه که از سوی محققان در مرکز تحقیقات گیاهی دارویی انجام شد، 44 نفر سالم و جوان یک کپسول یا قرص نمای روغن مرموک را مصرف کردند.
سپس یاد آوری شرکت کنندگان طی یک سری آزمایش ها مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که روغن مرموک را به طور مداوم مصرف می کردند به طور مداوم واژه بهتری را به یاد داشتند – نشانه ای که ممکن است به بهبود حافظه کمک کند.

درمان احتمالی آلزایمر
در تحقیقی تاثیر استفاده از گیاه مرموک در بیماران دارای آلزایمر مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق دو گروه آزمودنی مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول شامل کسانی بود که این گیاه دارویی را مصرف کردند. گروه دیگر از گیاه مرموک استفاده نکرده و مواد دیگری به آنان داده شد تا تاثیر تلقین پذیری در آنان مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس نتایج این مطالعه، گروه اول، یعنی افرادی که به مدت چهار ماه از این گیاه خوراکی استفاده کردند، درک بهتری از مسائل و اضطراب کمتری نسبت به گروه دوم از خود نشان دادند.
تحقیقات دیگر نشان می دهد گیاه مرموک گیاهی جویدنی است و در تقویت حافظه جوانان بسیار مفید است و مصرف آن به صورت دمنوش یا جویدن تمرکز را برای درس خواندن تحت تاثیر قرار می دهد.

کاهش گلوکر و کلسترول خون
در تحقیقی بر روی 40 بیمار دارای دیابت و هایپر لیپیدمیا نشان داده شد افرادی که به مدت 3 ماه از عصاره برگ گیاه مرموک استفاده می‌کنند، مقدار کمتری از کلسترول‌های مضر، تری‌گلیسریدها و موادی نظیر HbA1c در خونشان مشاهده می‌شود. همچنین بررسی خون این افراد نشان‌دهنده مقدار بالاتری از کلسترول‌های مفید بوده است

مطالب مشابه را ببینید!