مجله تاپ‌ناز‌

قبل و بعد از وکس این کارها را انجام دهید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید

وکس کردن یکی از روش های خوب برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن می باشد که باید قبل و پس از انجام وکس کارهایی را انجام دهید تا سلامت پوست شما حفظ شود.

کارهایی که قبل و بعد وکس باید انجام دهید

برای رهایی از شر موهای زائد بدن و صورت روش های مختلفی وجود دارد که یکی از این تکنیک ها وکس کردن می باشد. وکس کردن هم برای صورت و بدن و هم وکس ناحیه تناسلی استفاده می شود. می توانید خودتان در خانه هم وکس را انجام دهید زیرا هزینه کمتری دارد ولی قبل و بعد از وکس باید بعضی از نکات مهم را در این زمینه بدانید.

اگر وکس نامناسب باشد و احتیاط های لازم را انجام ندهید باعث تحریک، زخم شدن، کبودی، بروز چین و چروک در پوست می شوید و در پوست شما جوش های زیادی ایجاد می شود.

 

پوست را قبل از وکس آماده کنید

آماده سازی پوست قبل از وکس کردن شاید بی اهمیت به نظر برسد ولی مهمترین بخش وکس کردن است. برای آماده سازی پوست در ابتدا باید مطمئن شوید که پوست تمیز است و هیچ نوع آلودگی یا ذرات اضافی روی آن موجود نیست. برای این کار باید در ابتدا پوست خود را با پاک کننده ملایم بشویید و سپس 10 تا 15 دقیقه مانده به شروع وکس کردن چند تکه یخ بر روی پوست بمالید تا شما پس از وکس کردن جوش نزنید.

 

قبل از وکس لایه برداری نکنید

قبل از انجام وکس پوست خود را لایه برداری نکنید زیرا منافذ پوستی صاف تر و نرم تر می شوند و شما در هنگام وکس حس دردناکی خواهید داشت.

 

وکس کردن در زمان قاعدگی مناسب نیست

در هنگامی که در دوران قاعدگی هستید دمای بدن شما کمی بالاتر می شود و نباید وکس کنید زیرا نوسانات هورمونی و خلقی وکس کردن را بری شما سخت می کنند. پوست شما در این دوران نسبت به روزهای دیگر حساس تر می شود یکی از دلایل شکل گیری جوش بعد از وکس کردن، انجام این کار در هنگام قعدگی می باشد. پس برای اینکه دچار جوش قرمز و آزاردهنده نشوید در این دوران نباید وکس کنید.

 

قبل و بعد از وکس

وکس در هنگام مصرف دارو مناسب نیست

اگر شما دچار بیماری هستید و یا باید داروی خاصی را مصرف کنید در این زمان وکس نکنید مثلا اگر Retin- A یا Accutane مصرف می کنید، شما مجاز به وکس کردن نیستید.

 

قبل از وکس دستکش بزنید

قبل از انجام دادن وکس حتما دستکش بپوشید و از وکس گیاهی استفاده کنید زیرا ترکیبات شیمایی در وکس کردن برای پوست مناسب نیست.

 

قبل و بعد از وکس

جلوگیری از خونریزی در حین وکس

اگر هنگام وکس قسمتی از پوست شما خونریزی کرد برای جلوگیری از تشدید خونریزی و جراحت های بیشتر می توانید از قالب یخ روی پوست استفاده کنید.

 

ورزش کردن قبل از وکس مفید است

قبل از وکس می توانید ورزش یوگا یا مدیتیشن انجام دهید زیرا باعث کاهش ترس و اضطراب می شود.

 

قبل از وکس حمام نکنید

حمام با دوش آب گرم مناسب نیست زیرا باعث نرم شدن فولیکول های مو و منافذ پوستی می شود و وکس کردن برای شما دردناک خواهد شد.

نکته:همه اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از به وجود آمدن جوش های وکس است اما اگر به این جوش ها مبتلا شدید، هیچ راه دیگری جز درمان شان وجود ندارد.

 

قبل و بعد از وکس

مراقبت های پس از وکس کردن

اگر پوست شما پس از وکس کردن جوش می زند باید پس وکس کردن مراقبت های لازم را انجام دهید.

 

شستن پوست

پس از اینکه وکس کردن شما تمام شد برای جدا شدن باقی مانده ژل وکس از پوست، پوست را با مقدار زیادی از آب ولرم بشویید.

 

گذاشتن یخ بر روی پوست

سپس پوست را با آب سرد بشویید و دوباره چند تکه یخ که درون پارچه نرمی گذاشته اید بر روی آن بمالید زیرا تماس مستقیم یخ با پوستی که وکس شده است باعث تحریک و التهاب پوست شما می شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا

برای تسکین دادن التهاب پوست وکس شده کمی ژل آلوئه ورای خالص را روی پوست وکس شده بزنید.

 

دلیل ایجاد شدن جوش قرمز بعد از وکس

جوش های قرمز یکی از مشکلات طبیعی در خانم ها دارای پوست روشن و حساس می باشد و به دلیل کنده شدن فولیکول های مو به وجود می آیند. پوست بعد از وکس کردن کمی ریز شده و می سوزد و کمی هم ملتهب می شود ولی نشانه ها بعد از 3 روز از بین می روند.

 

جوش سر سفید پس از وکس

باقی ماندن جوش های قرمز بعد از وکس کردن باعث بزرگ شدن و التهاب بیشترشان می شود که در نهایت این جوش ها تبدیل به جوش های بزرگ و سفید روی پوست می شوند که باکتری های درون خودشان را دارند.

در اصطلاح تخصصی، به این مشکل فولیکولیت می گویند. فولیکولیت، نوعی عفونت می باشد که در فولیکول های کنده شده پوست ایجاد می شود و با استفاده از عصاره آلوئه ورا یا حتی نمک، می توان آنها را درمان نمود.

 

لوسیون بعد از وکس کردن

بعد از وکس کردن می توانید لوسیون های حاوی روغن های مینرال را استفاده کنید زیرا استفاده از لوسیون باعث کاهش درد و ناراحتی های پوستی دیگر می شود. روغن های مینرال باعث بسته شدن منافذ پوستی می شوند و از شکل گیری مشکلات پوست جلوگیری می کنند. برای رها شدن از شر جوش های پس از وکس بهتر است لباس های مناسب به تن کنید و برای از بین بردن این جوش ها از درمان انگی استفاده کنید.

بعد از وکس کردن روی ناحیه آسیب دیده را باز نگه دارید زیر پوست آسیب دیده نباید با لباس شما تماس داشته باشد. از شلوارهای جین تنگ بعد از وکس کردن، استفاده نکنید زیرا این شلوارها جوش های ناشی از وکس را بدتر خواهند کرد.

برای درمان کردن جوش ها بعد از وکس از پماد موضعی استفاده کنید و تا سه روز این درمان را ادامه دهید. بهترین پمادها برای درمان این جوش ها، پمادهای موضعی حاوی سولفات پلی مکسین B و زینک باسیتراسین، هستند که تاثیر مثبتی در روند درمانی دارند. این پمادها، باعث می شود که عفونت به قسمت های دیگر وست راه پیدا نکند و همچنین باعث تسکین درد ناشی از این جوش ها می شود.

مطالب مشابه را ببینید!