مجله تاپ‌ناز‌

قرص بیسموت برای معده + نگاهی به عوارض و نحوه استفاده از این دارو برای مشکلات معده

قرص بیسموت برای معده

قرص بیسموت یکی از قرص های مختص به مشکلات معده است. قرص بیسموت برای اثنی عشر و زخم خوش خیم استفاده می شود و البته برای کودک به هیچ وجه نباید مصرف گردد و افراد سالخورده هم باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند. این دارو با قرص دیگری برای زخم معده مصرف می شود.

یکی از بیماری هایی که باعث مشکلات گوارشی می شود، زخم معده و روده است و نیاز به درمان فوری دارد و برای رفع آن باید از قرص استفاده کرد تا از مشکلات جدی که ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کرد. اگر دچار زخم معده یا زخم روده شده اید، می توانید با به کار بردن این دارو، درد را کمتر کنید در ادامه در مورد عوارض و نحوه مصرف قرص بیسموت می خوانید.

عوارض و کاربرد قرص بیسموت

بیسموت سیترات از داروهایی است که به منظور درمان زخم روده و معده و عفونت گوارشی هیلکوباکتر پیلور استفاده می شود. موارد استفاده از Bismuth Subcitrate برای درمان اسهالی است و خاصیت ضد میکروبی و ویروسی دارد و باعث خنثی شدن مقداری از اسید معده می شود.

موارد مصرف و مقدار مصرف

این قرص برای اثنی عشر یا زخم خوش خیم استفاده می شود و میزان مصرف آن در بزرگسالان به مقدار یک یا دو قرص به دفعات دو تا چهار بار است و دوره مدت درمان بیست و هشت روز است و پس از آن می تواند با یک ماه فاصله باز هم استفاده کرد. برای کودکان به هیچ وجه نباید مصرف شود.

مکانیسم تاثیر بیسموت

قرص بیسموت سیترات تا حدی اسید معده را خنثی می کند که دارای اثر هیلکواکتر مستقیم و ضد میکروبی با پاتوژر باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارشی می باشد که باعث می شود تا حدی تحریک تولید پروستاگلاندین در جدار معده و دوازدهه گردد که به شکل ترکیبی دو آنتیبیوتیک آموکسی سیلین و مترونیدازول است.

قرص بیسموت برای معده

عوارض و منع مصرف دارو

دارو می تواند باعث سیاهی زبان و یا مدفوع شود و عوارضی مانند استفراغ، تهوع، عصبی مغزی، اعصاب محیطی و حساسیت شدید به دنبال خواهد داشت که نباید برای افرادی که نارسایی کلیوی دارند استفاده شود. استفاده از آن در بارداری FDA طبقه بندی شده در رده C و در 3 ماه آخر بارداری در رده D قرار دارد.

روش مصرف قرص

بیسموت داروی کمکی برای درمان دستگاه گوارش است که با داروی دیگر باید مصرف شود. اگر 2 بار در روز مصرف شود 2 قرص نیم ساعته قبل صبحانه و 2 قرص نیم ساعت قبل از شام میل شود. چنانچه قرص را 4 بار در روز مصرف می کنید هر نیم ساعت قبل زا غذا و قرص آخر را 2 ساعت پس از شام میل کنید. این قرص باید در مکان خنک نگهداری شود.

نکته: اگر بیشتر از ۲ روز اسهال بودید و تب داشتید بیسموت مصرف نشود و طبق برنامه پیشگیری کمتر از دو هفته ادامه یابد.

تداخل دارویی

بیسموت ممکن است جذب تتراسیکیلین ها را کم کند و مصرف همزمان با امپرازول را افزایش می دهد و با آنتی اسید مضر است.

توصیه های مهم دارویی

  • اگر اسهال و تب دارید بیسموت را مصرف نکنید.
  • این دارو برای افراد سالخورده با احتیاط مصرف شود.
  • قرص را در افرادی که نارسایی کلیه دارند اجتناب شود.
  • این قرص در جهت زخم معده با داروی دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بهتر است دارو را با معده خالی مصرف نمایید.
  • مصرف این دارو برای کودکان مضر است.
  • از مصرف قرص با شیر خودداری شود که موقع درمان استفاده نکنید.
  • زمانی که قرص بیسموت را استفاده کردید تا نیم ساعت قبل و بعدش آنتی اکسیدان نخورید.
  • از مصرف خودسر دارو پرهیز کنید.
  • استفاده از قرص در زمان بارداری با نظر دکتر مصرف شود.
  • در موقع بروز عوارض جانبی دارو با پزشک در میان بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!