مجله تاپ‌ناز‌

قرص رهاکین ضد تشنج + اطلاعات دارویی و عوارض داروی ضد صرع رهاکین

قرص رهاکین ضد تشنج

قرص رهاکین یکی از داروهای ضد تشنج است و دارای اثر ضد مانک و ضد تشنج دارد که بهتر است قبل از مصرف در مورد این قرص اطلاعات کافی را داشته باشید و در این مطلب اطلاعاتی در مورد این دارو و عوارض آن را می خوانید.

رهاکین یا سدیم والپرووات یکی از داروهای مفید و موثر برای کنترل حملات تشنجی بیماری صرع است و برای بیماری های دیگری مانند افسردگی، میگرن و دیدهای عصبی ناشی از دیابت توسط پزشک تجویز می شود.

اطلاعات دارویی قرص رهاکین

همانطور که می دانید یکی از انواع حملات غصبی که باعث گرفتار شدن بدن می شود تشنج است و به دلیل ایجاد اختلال در فعالیت الکتریکی مغز ایجاد می شود و مصرف داروی رهاکین یا سدیم والپروات فعالیت های الکتریکی مغز را کاهش می دهد و در آخر باعث کنترل حملات تشنجی می شود.

 

موارد مصرف رهاکین

بسته به سن و وزن بیمار، پزشک معالج مقدار دوز دقیق روزانه دارو را مشخص می کند، قرص را باد ببلعید و از جویدن، نصف کردن و خرد کردن قرص هم پرهیز کنید و در صورت داشتن هر سوالی در مورد این قرص می توانید از پزشک خود سوال کنید.

 

موارد منع مصرف رهاکین

  1. سابقه اختلال یا بیماری کبدی
  2. سابقه فامیلی ابتلا به اختلال بسیار شدید کبدی
  3. حساسیت مفرط به دارو
  4. کودکان کمتر از سه سال
  5. افراد مبتلا به بیماری های متابولیک ارثی
  6. آسیب ارگانیک مغزی
  7. اختلالات تشنجی شدید همراه با عقب ماندگی ذهنی

دارو در سه دسته اول گفته شده تجویز نمی شود و در دسته های دیگر هم با احتیاط صورت می گیرد و تا جای ممکن از تجویز با دیگر داروهای ضد صرع که آنها هم امکان دارد باعث آسیب رساندن به کبد شوند باید خودداری کنید.

عوارض رهاکین

همانطور که می دانید هر دارویی علاوه بر اثرات مطلوبی که دارد عوارضی را نیز به همراه دارد که بهتر است به محض مشاهده عوارض قرص رهاکین پزشک تان را مطلع کنید که این عوارض عبارتند از :

  • تهوع
  • گیجی
  • نارسایی کبدی
  • لرزش و ترمور
  • عدم توانایی در توجه کردن
  • آنمی و ترومبوسیتوپنی
  • هیپوناترمی
  • افزایش وزن
  • حساسیت پوستی
  • ریزش مو به صورت موقتی
  • خونریزی عروقی
  • دیس منوره
  • نیستاگموس
  • هایپرآمونمیا
  • اختلالات حافظه

همه عوارض گفته شده ممکن است در یک فرد مشاهده نشود و در صورت بروز عوارض گفته شده حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

بخوانید: قرص گاباپنتین چیست؟ (عوارض و نحوه مصرف)

نکاتی در رابطه با مصرف داروی رهاکین

۱.در صورتی که داروی دیگری مصرف می کنید به منظور پیشگیری از تداخلات احتمالی پزشک تان را در جریان بگذارید و لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید.

۲. از نوشیدن الکل و یا دیگر داروهای الکل دار و داروهای ضعیف کننده مغز و اعصاب پرهیز نمایید.

۳. اگر به بیماری های خود ایمنی مانند : سیستمیک لوپوس اریتماتوز مبتلا هستید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۴. پیش از مصرف دارو در صورت بارداری، شیردهی، دیابت، نقص کبدی و کلیوی پزشک تان را در جریان بگذارید.

۵. به منظور تغییر دوز درمان و ادامه درمان می توانید با پزشک تان مشورت نمایید و از قطع ناگهانی و کاهش دوز دارو به شکل خودسرانه اجتناب نمایید.

۶. قبل از آغاز درمان با این دارو باید از نداشتن عوامل مستعد کننده خونریزی در بیمار مطمئن شوید.

۷. بدون مشورت با پزشک به هیچ وجه مصرف دارو را قطع نکنید.

۸. اگر با مصرف این دارو دچار یرقان، استفراغ، بی اشتهایی و یا عدم کنترل تشنج شده اید سریعاً دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

توصیه های مهم

۱. به دلیل اینکه قرص رهاکین بر روی سیستم عصبی تاثیرگذار است لذا مصرف آن باید زیر نظر پزشک و به شکل مداوم مصرف شود.
۲. هر چند امکان دارد در چند هفته اول دوره درمان احساس بهبودی نکنید اما روند درمان خود را ادامه دهید و بر اساس برنامه تعیین شده به پزشک مراجعه نمایید.

۳. قطع این دارو بدون مشورت با پزشک سبب بروز عوارضی مانند : بروز حمله تشنجی در بیمار می شود بنابراین این دارو را باید به شکل کم کم قطع نمایید.

۴. امکان دارد در ابتدا پزشک درمان را با مقدار کمی دارو شروع کند بعد از اینکه بدن تان به دارو تجویز شده عادت کرده مقدار دارو را زیادتر می کند.

۵. در صورتی که قصد بارداری دارید پزشک تان را به منظور قطع دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش های مناسب به منظور جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع حملات صرع و ویژگی های این نوع سردرد

بررسی تفاوت در برند های سدیم والپروات

سدیم والپروات را شرکت ها مختلف و با نام های تجاری مختلفی تهیه می کنند که مقدار و نوع دارو در این محصولات با یکدیگر متفاوت است بنابراین اگر قادر به تهیه دارویی که دکتر تجویز کرده است نشده اید حتما به منظور تغییر دارو و جایگزین داروی مناسب به پزشک تان مراجعه نمایید و از تغییر برند داروی خود بدون مشورت پزشک پرهیز نمایید و به خاطر داشته باشید که در برخی مواقع با تعویض دارو مقدار مصرف دارو نیز تغییر خواهد کرد.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید واقع شده باشد و به خوبی با قرص رهاکین آشنا شده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر دارو ها بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!