مجله تاپ‌ناز‌

قرص ضد اسهال + معرفی انواع قرص ضد اسهال و مشخصات هر کدام

قرص ضد اسهال

اسهال می تواند باعث رقیق شدن مدفوع شود و با درد شکم همراه می شود. برای درمان کردن اسهال روش های خانگی و پزشکی زیادی وجود دارد، بعضی از انواع قرص های ضد اسهال شامل مواردی مانند قرص هیوسین، دیفنوکسیلات، دی سیکلومین، بلادونا پی بی، بیسمون ساب سیترات و لوپرامید می شود. اسهال یکی از بیماری های شایع سیستم گوارشی است که در کودکان بیشتر دیده می شود و می تواند خیلی سریع باعث کم آبی بدن گردد و بیمار بی حال می شود. در موقع ابتلا به این بیماری نخست باید روش های درمان را پیدا کنید. اسهال با روش های طبیعی و پزشکی درمان می شود.

قرص ضد اسهال

اسهال یکی از مشکلاتی است که می تواند باعث روان شدن مدفوع می شود و بیمار در طول روز چند بار مجبور به دفع مایعات بدن می شود. بیماری اسهال ممکن است چندین روز فرد را درگیر کند و باعث کم آب شدن و مشکلات بدن شود. از مهمترین دلایل ابتلا به اسهال وجود عفونت در روده است که در نتیجه ورود آلودگی به بدن ایجاد می شود. ابتلا به اسهال در کودکان شایع تر از افراد بزرگسال است. در حالت کلی بیماری اسهال با توجه به شدت آن سه دسته تقسیم می شود، اسهال آبکی کوتاه مدت، اسهال خونی کوتاه مدت و در کمتر از دو هفته، اسهال پایدار که بیش از دو هفته طول می کشد. در ادامه بعضی از قرص های ضد اسهال و مشخصان آنها را می خوانید.

داروی دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات یکی از روش های کمک کننده برای رفع اسهال است که برای برطرف کردن علائم اسهال تاثیرگذار است. این دارو برای کمک به درمان علامت اسهال مزمن و حاد به ویژه اسهال های ویروسی و کولیت اولسرز خفیف و مزمن استفاده و تجویز می گردد. داروی دیفنوکسیلات دارای ترکیب اپیوئیدی است حرکات دودی روده را مهر می کند و باعث درمان نشانه های ادرار می شود. دیفنو کسیلات دارای متابولیسم کبدی است و متابولیت اصلی دارو شبیه به خود دارو است. دیفنوکسیلات نیمه عمر 2/5 ساعته و متابولیت آن نیمه عمر 12 ساعته دارد. مقدار زمانی که برای اثر بخشی دارو مود نیاز است یک ساعت و مدت تاثیر آن تا 43 ساعت ادامه دارد و دارو در نهایت از راه مدفوع و کلیه دفع می شود.

دیفنوکسیلات همچنین دارای عوارض و محدودیت هایی می باشد که در ادامه معرفی می کنیم:

  • عوارض این دارو که به ندرت اتفاق می افتد شامل مشکل در دفع ادرار، تاری دید، تب، گر گرفتگی، خارش، مشکلات تنفسی، تشنج، مشکلات عصبی، التهاب لوزالمعده، خواب آلودگی، ناتوانی جنسی، خشکی پوست و دهان می باشد.
  • این دارو در کولیت اولستراتیو ممنوعیت مصرف دارد.
  • استفاده از این دارو در کودکان زیر دو سال ممنوع بوده و نباید مصرف شود. همچنین در کودکان بیشتر از دو سال دستور و تجویز پزشک نیاز است.
  • مصرف قرص در دوران بارداری و یا شیر دهی با صلاحدید پزشک و اطلاع از مزایا و معایب آن در این دوران باید انجام بگیرید.

قرص هیوسین

هیوسین برای مشکلاتی مانند گرفتگی های روده و درد شکم استفاده می شود. هیوسین باعث برطرف شدن انقباضات و گرفتگی های عضلات دیواره روده می شود و به صورت مستقیم روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. این دارو به عنوان یکی از داروهای کمک کننده درمان اسهال شناخته می شود ولی استفاده طولانی مدت از آن باعث مشکلاتی مانند شکننده شدن استخوان ها و نازک شدن پوست، دیابت و تاخیر در رشد کودک می شود. همزمان با مصرف این دارو باید مکمل های پتاسیم مصرف کنید و از نمک کمتر استفاده کنید. همچنین در استفاده از هیوسین در طولانی مدت باید فشار خون به صورت مرتب بررسی شود. از دیگر عوارض این دارو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست، اختلال در ادرار، خشکی دهان، تهوع، خارش، تورم در دست و پا، مشکلات تنفسی، سرگیجه، افزایش نبض، اسهال، مشکلات در بینایی و چشم درد.

قرص بلادونا پی بی

قرص بلادونا پی بی از داروهای گوارشی می باشد که برای درمان و کنترل دل درد کاربرد دارد. این دارو برای کمک به درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر، اسهال ویروسی و درد شکمی استفاده می شود. این دارو دارای ترکیباتی مانند هیوسین، آتروپین و فنوباربیتال می باشد که در دو نوع قرص و شربت در بازار موجود است.مصرف زیاد این دارو امکان ایجاد اعتیاد را دارد پس در مصرف آن احتیاز کامل را داشته باشید. از عوارض کلی این قرص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست، خواب آلودگی، افت فشار، تاری دید، علائم عصبی، خشکی دهان، سردرد، مشکلات ادراری، تشنج، پر فشاری خون و تندی نفس.

قرص دی سیکلومین

این قرص ضد اسهال برای برطرف کردن مشکلات گوارشی مانند کولیت نوزادان، دردهای دوران قاعدگی و سندروم روده تحریک پذیر تجویز و استفاده می شود. در بعضی از روش ها از این دارو برای درمان سرطان روده و درمان کمکی برای اسهال توسط پزشک تجویز می گردد. برای کاهش عوارض و نتیجه بخشی بهتر دی سیکلومین در زمان مصرف مایعات به میزان مناسب مصرف شود و بهتر است قرص همراه با غذا استفاده شود.

قرص دی سیکلومین ضد اسپاسم بوده و با مهار گیرنده های استیل کولین مستقیما باعث رفع انقباضات عضله صاف جدار روده می گردد. بعلاوه دی سیکلومین دارای تاثیرات بی حس کننده موضعی می باشد که برای رفع اسپاسم دستگاه گوارش صفراوی موثر می باشد. دی سیکلومین باعث بلاک کردن ایمپلاسهای پاراسمپاتومیمتیک وارد شده از اعصاب می شود و با مهر انقباض های عضلات صاف فعالیت دستگاه گوارش را کم کرده و تولید اسید می کند. عوارض و موارد مهم درباره این قرص شامل موارد زیر می شود:

  • این دارو دارای عوارض سردری، خواب آلودگی و بی خوابی، سرگیجه، عصبانیت، فراموشی، ضعف، اغتشاش شعور یا هیجان در سالخورده ها، تپش قلب، تاکیکادی، کهیر، مشکلات پوستی، کمی تعریق، تاری در چشم و گشاد ششدن مردمک، فاج جسم مژگانی، فشار به داخل چشم ها، یبوست، استفراق، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، انسداد فلجی روده، نفخ و سوزش سر دل، مشکل در دفع ادرار و ناتوانی جنسی می باشد.
  • مصرف دی سیکلومین برای سالخوردگان و بیماران دارای سابقه تشنج ممنوع می باشد.

قرص ضد اسهال

قرص بیسموت ساب سیترات

قرص بیسموت ساب سیترات یک دارو برای درمان زخم معده و روده و همچنین اسهال مسافرتی می باشد که در کنار برخی از روش های درمانی دیگر برای درمان عفونت های گوارشی هلیکوباکتری پیلوری استفاده می شود. این دارو تاثیرات ضد میکروبی بر پاتوژرهای باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارشی داشته و باعث خنثی شدن اسید معده تا حدودی خواهد شد. استفاده از آن و میزان مصرف آن باید با نظز پزشک معالج باشد ولی در حالت کلی افراد بزرگسال در طول روز چهار بار و هر بار یک قرص می توانند مصرف نمایند و یا دو بار در روز هر مرتبه دو قرص مصرف کنند. بیسموت ساب سیترات عوارض زیادی نداشته و از عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوارض کلی این دارو شامل تیرگی مدفوع، سیاهی و تیره شدن زبان، حالت تهوع و استفراغ می شود.

قرص لوپرامید

یکی دیگر از انواع دارو و قرص ضد اسهال لوپرامید می باشد که برای برطرف کردن میزان زیاد دفع مدفوع برای بیمارانی که عمل جراحی ایلئوستومیز انجام داده اند تجویز می شود. افرادی که مشکل معده درد، بیماری کولیت اولسراتیو، دارای مدفوع خونی، اسهال با تب بالا دارند نباید از این دارو استفاده کنند، همچنین کسانی که به خاطر استفاده از آنتی بیوتیک ها اسهال شده اند نیز نباید از لوپرامید مصرف کنند. این دارو دارای عوارض جانبی زیر می باشد:

  • خواب آلودگی، خستگی، تهوع، سرگیجه، استفراق، خشکی دهان، مشکلات معده، یبوست، نفخ، حساسیت، درد شکم و تب در حین درمان.
  • افراد دارای اسهال ناشی از غفونت نباید از لوپرامید استفاده نمایند چون باعث می شود دفع میکروب ها با تاخیر اتفاق بیافتد

نکته پایانی:

استفاده از قرص های درمان کننده اسهال در بیماران به ویژه کودکان و افراد کهنسال باید با تجویز پزشک انجام شود همچنین در صورت مشاهده هر یک از عوارض عنوان شده باید بیمار سریعا به یک مرکز درمانی یا پزشک خود مراجعه نماید.

مطالب مشابه را ببینید!