مجله تاپ‌ناز‌

قهوه ای شدن سیب زمینی هنگام سرخ کردن خطرناک است!

قهوه ای شدن سیب زمینی هنگام سرخ کردن خطرناک است!

هنگام سرخ کردن سیب زمینی در روغن باید مراقب باشید که رنگ قهوه ای پیدا نکند زیرا برای سلامتی مضر است.

سرخ کردن سیب زمینی و قهوه ای شدن رنگ آن خطرناک است

بر اساس مطالعات صورت گرفته روی حیوانات، آکریلامید به عنوان یک ماده سرطان‌زای احتمالی برای انسان در نظر گرفته شده است، اما مطالعات انسانی همچنان ناقص هستند

پوسته قهوه ای روی سیب زمینی های سرخ شده یا رنگ تیره نان تست برشته حاکی از وجود یک ماده شیمیایی است که می تواند برای سلامت بدن انسان مضر باشد. این لایه قهوه ای، آلاینده ای است که هنگام سرخ کردن، کباب کردن، پختن یا روش های دیگر پخت در دماهای بالا ( بیش از ۱۲۰ درجه سانتیگراد ) تولید می شود.

مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران انگلیسی انجام شد، نشان می دهد که بیشتر مردم از وجود آکریلامید در لایه قهوه ای که در محصولات برشته شده بوجود می آید، هیچ اطلاعی ندارند. اما آیا باید نگران آن باشید؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

 

چه چیزی موجب نگرانی است؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته روی حیوانات، آکریلامید به عنوان یک ماده سرطان‌زای احتمالی برای انسان در نظر گرفته شده است، اما مطالعات انسانی همچنان ناقص هستند.

 

کدام مواد غذایی تحت تاثیر قرار دارند؟

آکریلامید بیشتر در غذاهایی که از محصولات گیاهی و غلات تهیه شده و در دماهای بالا پخت می شوند، یافت می شود. همچنین، این ماده شیمیایی زمانی که دانه های قهوه بو داده می شوند نیز در قهوه شکل می گیرد.

سازمان استاندارد غذایی بریتانیا بیشترین میزان تراکم آکریلامید را در تنقلات، سیب زمینی ها – به ویژه سیب زمینی های سرخ شده – و غلات صبحانه یافته است. مطالعات دیگر به این نکته اشاره داشته اند که چیپس های سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده سطوح بالاتری از آکریلامید را نسبت به مواد غذایی دیگر دارا هستند.

از سوی دیگر، لبنیات، گوشت و ماهی، یا غذاهایی که بخارپز یا جوشانده می شوند، کمترین میزان آکریلامید را داشته یا فاقد آن هستند.

 

آیا باید مصرف غذاهای سرخ شده یا کباب شده را متوقف کنید؟

پاسخ سازمان غذا و داروی آمریکا منفی است. این سازمان به مردم توصیه کرده است که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنند و از مصرف غذاهای بیش از اندازه سرخ شده یا کباب شده پرهیز کنند. پخت سیب زمینی تا زمانی که رنگ زرد طلایی به خود بگیرد و به رنگ قهوه ای درنیاید، به کاهش شکل گیری آکریلامید کمک می کند و این مساله درباره نان تست شده قهوه ای روشن در برابر قهوه ای تیره نیز صادق است.

همچنین، توصیه می شود از نگهداری سیب زمینی در یخچال پرهیز شود زیرا می تواند سطوح آکریلامید را افزایش دهد. بهتر است سیب زمینی ها را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

اگر نگران آکریلامید هستید، مصرف مواد غذایی آب‌پز یا بخارپز، به ویژه برای سبزیجاتی مانند سیب زمینی، به جای سرخ یا کبابی کردن آنها می تواند اقدامی عاقلانه باشد. اگر به غذای سرخ کرده یا کبابی علاقه دارید، این کار را گاه به گاه انجام دهید و اندازه وعده های غذایی را کوچک انتخاب کنید و از مصرف بخش های بسیار قهوه ای یا سوخته پرهیز کنید.

کنار گذاشتن سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس برای کاهش مواجهه با آکریلامید، به ویژه برای افرادی که مصرف زیادی دارند، مفید است و همچنین، این کار فضای بیشتری را برای مصرف انواع مختلف سبزیجات، میوه ها و پروتئین های بدون چربی مانند ماهی و مغزهای خوراکی فراهم می کند.

مطالب مشابه را ببینید!